حضور رسانه‌ها در مسابقات بین‌المللی قرآن؛ خوب اما ناکافی
کد خبر: 3308741
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۲
اخوان‌اقدم بیان کرد:

حضور رسانه‌ها در مسابقات بین‌المللی قرآن؛ خوب اما ناکافی

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون فرهنگ‌سرای قرآن با بیان اینکه حضور رسانه‌ها جهت انعکاس مسابقات بین‌المللی قرآن مطلوب بود گفت: البته می‌توان بسیار بهتر و بیشتر از ظرفیت رسانه‌ها در انعکاس این رقابت‌ها استفاده کرد.

حسین اخوان‌اقدم، معاون فرهنگ سرای قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با بیان اینکه در ابتدا و قبل از هر نوع نگاه به این مسابقات باید دیده شود که چه انتظاراتی از آن می‌رود، گفت: بعد از اینکه انتظارات مشخص شد باید بررسی کرد که آیا اولاً این اهداف و انتظارات را درست نشانه‌گیری کرده‌ایم یا خیر و دوماً به آنها دست یافته‌ایم.

موفقیت در رسیدن به اهداف
این مدرس قرآن افزود: مهم‌ترین هدف برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن تجمع حداکثری قرآنی‌های کشورهای مسلمان و حاوی مسلمان حول محور قرآن کریم است. با توجه به همه تبلیغاتی که برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و همچنین با توجه به همه خرابکاری‌هایی که ابرقدرت ها و ... علیه ایران انجام می‌دهند، به نظر می‌رسد که با همه این مشکلات و تبلیغات ایران در برگزاری مسابقات موفق عمل کرده است.
این مدرس قرآن کشورمان تصریح کرد: زمانی که سیر برگزاری مسابقات از ابتدا، تاکنون را نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این مسابقات از حضور نمایندگان 10 کشور در سال 1360 به حضور بیش از 10 برابری کشورها در این مسابقات در سال 94 منجر شده است، همین امر نشان از موفقیت آمیز بودن اجتماع عظیم قاریان و حافظان حول محور قرآن کریم دارد.
اخوان‌اقدم با تأکید بر اینکه این حضور از نقطه نظرات مختلف حائز اهمیت است، اظهار کرد: اولین اهمیت این حضور این است که تبلیغات منفی حول شیعیان که از سال‌ها پیش راه افتاده است، تا حدودی خنثی خواهد شد، حضور قاریان و حافظان اهل تسنن در این مسابقات و قرائت قرآن توسط آنها که در کشورهای خودشان بر متفاوت بودن قرآن اهل تشیع تأکید می‌شود، فعالیتی است که موجب خنثی شدن آن دیدگاه‌ها خواهد شد.

تلاش برای آشنا کردن شرکت‌کنندگان خارجی با سبک زندگی ایرانی
وی با بیان اینکه اولین نتیجه حضور قاریان و حافظان قرآن مسلمان در ایران و رقابت با قاریان ایرانی شکست تبلیغات دشمنان است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، شرکت‌کنندگان خارجی با فضای آرام مملو از امنیت جمهوری اسلامی ایران آشنا شده و از نزدیک با سبک زندگی مسلمانان ایرانی نیز آشنا خواهند شد.
این فعال قرآنی کشورمان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود بیان کرد: در کل می‌توان گفت که مسابقات، اهداف پیش‌بینی شده خود را در حد مطلوب طی کرده و یا در حال طی کردن است.
اخوان‌اقدم همچنین به کارکرد و نقش تخصصی و فنی برگزاری این مسابقات در اعتلای سطح قرائت و حفظ قرآن کریم در کشورمان اشاره کرد و گفت: حضور داوران سطح بالای کشورهای دیگر و آشنایی آنها و شرکت کنندگان به سیستم داوری و آیین‌نامه مسابقات باعث گسترش این نوع مسابقات در کشورهای دیگر نیز خواهد شد.

مسابقات به مثابه‌ای قله‌ای که همه در پی دست‌یابی به آن هستند
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در زمینه کارکرد مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در بعد داخلی، نیز اظهار کرد: هر مسابقه‌ای کارکرد خاص خود را دارد، مسابقات بین‌المللی یک عصاره و نتیجه‌ای از مسابقات مختلف قرآنی که در داخل کشور برگزار می‌شود است، من قصد ندارم بگویم که مسابقات بین‌المللی نتیجه خاصی به عنوان مثال برای روستاهای کشور ندارد، اما به هر حال این مسابقات قله‌ای به حساب می‌آید که قاریان و حافظان مختلف در ایران که ممکن است در یک روستا ساکن باشند، سعی می‌کنند به آن دست یابند.
این مدرس قرآنی کشورمان افزود: وقتی این سعی و تلاش ایجاد می‌شود به هر حال یک گام و حرکت و موجی در طول سال برداشته می‌شود، تا فرد بتواند خود را به این قله نزدیک کند. افرادی که در مرکز ساکن هستند بیشتر می توانند از فضای مسابقات و برنامه های جنبی آن استفاده کنند، اما آنچه مهم است این است که قله برخی از رقابت های قرآنی باید شاخص باشد تا دیگران تلاش کنند.
اخوان اقدم یادآور شد: به عنوان مثال اگر شما به رقابت‌ها نگاهی داشته باشید متوجه خواهید شد که شرکت‌کننده‌ها در این رقابت بین‌المللی به صورت متوالی یا منقطع از غیر از تهران هستند، به عنوان مثال نماینده کشورمان در رشته قرائت در دوره اخیر از استان یزد است که همین امر نشئت گرفته از همان موجی است که گفته شد، این شرکت کننده از سال‌ها قبل با دیدن مسابقات بین‌المللی و کشوری تلاش کرده است تا در نهایت خود را به این سطح رسانده است.

انتظارات از مسابقات در راستای اهداف آن باشد
وی اذعان کرد: ما باید کارکردهای مسابقات را در ارتباط با اهداف پیش‌بینی شده بسنجیم و آنها را در نظر بگیریم، به نظر می‌رسد، مسابقات بین‌المللی کارکرد خود را دارد و باید به نسبت آن کارکرد از آن انتظار داشت، آن موجی هم که گفته شد به هر حال در طول سال برای رسیدن به این قله ایجاد می شود.
این مدرس قرآنی کشورمان در ادامه تصریح کرد: به اعتقاد من امسال موج رسانه‌ای برای هر چه باشکوهتر نشان دادن مسابقات، بهتر از سال‌های گذشته جریان داشت، این خوب است اما کافی نیست، رسانه‌های تخصصی در این زمینه وظیفه ذاتی خود را انجام می‌دهند، به اعتقاد من باید تمامی رسانه‌ها در این زمینه کمک کنند تا صدای این مسابقات به گوشه و کنار کشورمان در دورترین نقاط نیز به گوش برسد.
اخوان اقدم عنوان کرد: رسانه‌های عمومی‌تر می‌توانند حداقل در زمان برگزاری مسابقات حداقل مقداری از شیب برنامه‌های سیاسی خود کمتر کنند و به این مسابقات بپردازند، تا زحماتی که برای این کار فرهنگی بزرگ کشیده شده است به ثمر برسد، باید امیدوار بود که در سال‌های آینده رسانه‌ها به این مهم واقف شوند و در این زمینه فعالیت خود را بیشتر کنند.

captcha