رسانه‌ها در رابطه با زکات مستحبی فرهنگ‌سازی کنند
کد خبر: 3309732
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
میرعمادی:

رسانه‌ها در رابطه با زکات مستحبی فرهنگ‌سازی کنند

گروه اجتماعی: نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه ما باید در رابطه با زکات مستحب برنامه‌ریزی داشته باشیم، اظهار کرد: صدا و سیما و رسانه‌ها باید در رابطه با زکات مستحب صحبت کنند که حداقل مردم متوجه شوند که این مورد زکات نیز وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان یکشنبه، دهم خردادماه در شورای زکات استان لرستان، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و نیمه شعبان میلاد امام عصر(عج)، گفت: در ایام فصل برداشت محصول هستیم طبیعتاً انتظار می‌رود که تمام توان همه دستگاه‌ها به‌کار گرفته شود در جهت جمع‌آوری زکات و فضای جامعه به زکات این امر واجب الهی اختصاص پیدا کند.
وی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم بحث زکات را به‌عنوان یک فریضه الهی دنبال کنیم صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، مطبوعات، ائمه جمعه و کسانی‌که در امر زکات دست‌اندر کار هستند باید توجه جدی به بحث زکات داشته باشند.
حجت‌الاسلام میرعمادی، با اشاره به این‌که زکات یکی از برنامه‌های مالی اسلام است که در جهت مصالح اجتماع، حکومت اسلامی و مردم صرف می‌شود، عنوان کرد: زکات آثار، برکات و فوائدی دارد که برکسی پوشیده نیست.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، ادامه داد: خود خداوند متعال اولین فایده زکات را تنویر و تزکیه نفس می‌داند و دوری انسان از خودخواهی، طمع، بُخل، حسادت و هواهای نفسانی نیز از برکات زکات است..
وی با اشاره به این‌که ائمه اطهار(ع) برای ما تضمین کردند که کسی زکات مال را بپردازد مالش نه‌تنها کم نمی‌شود بلکه بیشتر می‌شود، تصریح کرد: این تضمین گواه بر این است که هیچ مالی به‌واسطه زکات کم نمی‌شود و این اعتقاد و باوری است که ما باید آن را قبول داشته باشیم.
حجت‌الاسلام میرعمادی، با بیان این‌که زکات مهم‌ترین عامل هم‌بستگی اجتماعی، همدلی است، اظهار کرد: یکی از موارد مصرف زکات برای این است که دل‌ها را به‌سمت دین و اسلام می‌کشاند.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان خاطرنشان کرد: در روایت آمده است کسی‌که زکات بپردازد محبوب خداست و رحمت الهی بر او نازل شده و عنایات خاصه الهی شامل حال او می‌شود.
وی با اشاره به این‌که اجر اخروی که بهشت و نعمت‌های بهشتی است برجای خودش باقی است، تصریح کرد: ده‌ها روایت داریم که زکات بلاگردان است، بلاها و آفات آسمانی و زمینی را دفع می‌کند،عمر انسان را زیاد کرده و جان و مال انسان را حفظ می‌کند به‌طوری‌که در روایتی از امام موسی کاظم(ع) آمده است که می‌فرماید: مالتان را به وسیله زکات صیانت و حفظ کنید.
حجت‌الاسلام میرعمادی، با اشاره به این‎که ما هم در بحث زکات واجب آن‌گونه که باید کار می‌شد کار نکرده‌ایم و هم در بحث زکات مستحب، بیان کرد: موارد تعلق زکات مستحب را اصلاً بیان نکردیم و در بخش زکات واجب به گندم و مقداری به جو پرداخته‌ایم این درحالی است که طلا و نقره نیز زکات واجب دارد.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان با طرح سؤالی مبنی بر این‌که آیا تاکنون کمیته امداد به سراغ طلا و نقره فروشان رفته؟ یا در بحث اقلام ثلاثه شتر، گاو و گوسفند تاکنون به سراغ دامداری‌ها و گاوداری‌ها رفته است؟، ادامه داد: آیا مبلغ ما به سراغ آن‌ها رفته است که به‌سمت پرداخت زکات تشویق‌شان کند و آن‌ها را آگاه کند.
وی با اشاره به این‌که در این بخش به برنامه‌ریزی نیاز داریم، تصریح کرد: یکی از مواردی که برخی زکات آن‌را واجب و برخی احتیاط واجب می‌دانند سرمایه کسب و کار و مال‌التجاره است، مغازه‌دار و افراد هرکدام برای خودشان سرمایه‌ای دارند که به آن زکات تعلق می‌گیرد.
حجت‌الاسلام میرعمادی، ادامه داد: برخی از مراجع می‌گویند بر سرمایه کسب‌وکار واجب است که زکات بدهد و برخی می‌گویند احتیاط واجب است پس به‌قدر مسلم مستحب مؤکد است.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، با اشاره به این‌که مورد دوم اسب و کسانی‌که پرورش اسب دارند است که زکات نیز به آن‌ها تعلق می‌گیرد، عنوان کرد: به چیزهایی که از زمین می‌روید و قابل کیل و وزن است مانند برنج، عدس، نخود و حبوبات دیگر به‌غیر از سبزیجات که یک‌روزه ازبین می‌روند زکات مستحبی تعلق می‌گیرد.
وی تصریح کرد: املاک مانند باغ، دکان که برای اجاره و کرایه دادن است از موارد تعلق زکات مستحب است که اصلاً سراغ آن‎ها نرفته‌ایم.
حجت‌الاسلام میرعمادی خاطرنشان کرد: مورد دیگری که زکات به آن تعلق می‌گیرد اسکناس و سکه‌هایی است که مبادله می‌شوند، که امام خمینی(ره) می‌گوید به آن‌ها زکات تعلق نمی‌گیرد اما مراجع دیگر مانند مکارم شیرازی فتوا داده‌اند که به آن‌ها زکات تعلق می‌گیرد.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان با اشاره به این‌که ما باید در رابطه با زکات مستحب برنامه‌ریزی داشته باشیم و این کاری است که تاکنون انجام نداده‌ایم، اظهار کرد: صدا و سیما و رسانه‌های باید در رابطه با زکات مستحب صحبت کنند که حداقل مردم متوجه شوند که این مورد زکات نیز وجود دارد.
وی، تأکید کرد: یکی از کارهایی که ما باید انجام دهیم این است که به‌دنبال رواج دادن زکات مستحبی باشیم، که در این راستا دبیرخانه شورای زکات باید برنامه‌هایی داشته باشد.
حجت‌الاسلام میرعمادی، با اشاره به این‌که دستگاه‌های عضو شورای زکات باید به امر زکات و ترویج آن در جامعه توجه ویژه داشته باشند و تنها به شرکت در جلسات شورا اکتفا نکنند، عنوان کرد: هرکدام از اعضا باید برنامه‎ای برای اجرا داشته باشند و حداقل کاری که می‌توانند انجام دهند این است که مصوبه‌های شورا را به دستگاه‌هایی که در شهرستان‌ها و زیرنظر آن‌ها فعالیت دارند ایلاغ کنند که آن‌ها نیز با شورا همکاری کنند.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، با اشاره به پیش‌رو بودن ماه رمضان، ادامه داد: ماه رمضان ظرفیت عظیمی است که ما می‌توانیم از آن برای تبلیغ احکام نورانی اسلامی که زکات نیز یکی از این احکام است استفاده کنیم کهیکی از این فعالیت‌ها می‌تواند این باشد که دستگاه‎های مانند تبلیغات اسلامی لرستان و اوقاف و امور خیریه که در این ماه اعزام مبلغ را دارند بحث ترویج زکات را به مبلغان اعزامی خود ابلاغ کنند.
وی با بیان این‌که ما باید مجموعه‌ای منسجم برای امر زکات داشته باشیم، اظهار کرد: روحانیون جهاد کشاورزی نیز در برابر زکات مسئول هستند.
حجت‌الاسلام میرعمادی، با اشاره به این‌که ما باید مردم را در رابطه با موارد مصرف زکات آگاه کنیم، عنوان کرد: مبلغان و روحانی‎های مستقر باید به مردم اعلام کنند که 60 درصد زکات باید برای فقرا و رفع مشکلات آن‌ها مصرف و 40 درصد باقی‌مانده نیز هزینه پروژه‌های عمرانی می‌شود.

captcha