فشار و قند خون؛ بیشترین نگرانی زائران ایرانی حج تمتع
کد خبر: 3313665
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
مقصودی‌نژاد تشریح کرد:

فشار و قند خون؛ بیشترین نگرانی زائران ایرانی حج تمتع

گروه جامعه: معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت از انجام معاینات پیش از اعزام ۷۰ تا ۸۰ درصد زائران اعزامی به حج تمتع خبر داد و گفت: ۲۳ درصد زائران فشار خون و ۱۳ درصد دچار بیماری قند خون هستند.

عادل مقصودی‌نژاد، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) در خصوص معاینات پیش از اعزام و تعیین استطاعت جسمانی زائران حج تمتع، گفت: تاکنون 48.8 درصد معاینات زائران حج تمتع انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از پزشکان در سراسر کشور معاینات پیش از اعزام را انجام داده‌ اما نتایج را هنوز اعلام نکرده‌اند، گفت: از آنجایی که اغلب پزشکان منتظر دریافت نتایج آزمایش‌های صورت گرفته هستند، هنوز نتایج قطعی معاینات را اعلام نکرده‌اند، اما پیش‌بینی من این است که حدود 70 تا 80 درصد معاینات صورت گرفته است.

وی ادامه داد: 23 درصد زائرانی که تاکنون معاینه شده‌اند دچار فشار خون بالا هستند، 13.7 درصد دچار دیابت هستند و 34 درصد زائران نیز دارای قند بالای 100 هستند که این مسئله بسیار قابل تأمل است.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت در خصوص افرادی که استطاعت جسمانی آنها به طور قطعی تأیید نشده است، گفت: پرونده افرادی که دچار بیماری‌ هستند در دست بررسی است؛ به خصوص اینکه مشکل برخی از این افراد تا قبل از اعزام به حج قابل درمان است. بر همین اساس فعلاً آماری در خصوص افرادی که استطاعت جسمانی آنها تأیید نشده اعلام نمی‌شود.

مقصودی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که با توجه به بیماری‌های شایع میان زائران ایرانی، چه برنامه‌ای برای ارائه غذای رژیمی در حج دارید، گفت: ایران آشپزخانه‌های مرکزی در عربستان دارد و در کمیته‌ای که قبل از حج برگزار و در خصوص رژیم‌های غذایی ارائه شده بحث می‌شود، مرکز پزشکی نیز حضور دارد و ما سعی می‌کنیم یکسری پیشنهاد‌های عملی برای ارائه غذای رژیمی به زائران ارائه کنیم.

وی افزود: البته به زائران توصیه‌های پزشکی و بهداشتی نیز ارائه می‌شود از قبیل اینکه نوشابه نخورند.

ارسال 80 تن دارو به عربستان

مقصودی‌نژاد از تهیه 70 تا 80 تن دارو برای استفاده در حج تمتع خبر داد و گفت: این داروها خریداری و بسته‌بندی شده است و در تلاش هستیم این داروها با یک پرواز مستقیم به عربستان ارسال شود.

captcha