خودبرتربینی؛ عامل انکار نعمت‌های الهی/هلاکت، اولین اثر سوء کفران نعمت است
کد خبر: 3314595
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
در تفسیر سوره نحل مطرح شد:

خودبرتربینی؛ عامل انکار نعمت‌های الهی/هلاکت، اولین اثر سوء کفران نعمت است

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‌‏فقیه در لرستان خودبرتربینی، تکبر، تعصبات قومی و منافع مادی را از عوامل انکار نعمت‌های الهی دانست و گفت: ریشه انکار نعمت‌های الهی این است که انسان گرفتار طغیان و سرکشی شده است و مست غرور و تکبر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد امروز، 25 خردادماه در تفسیر آیات 82 و 83 سوره نحل، گفت: این آیات راجع به انکار نعمت‌های الهی و عواقب انکار کنندگان نعمت‌های الهی است.
وی افزود: پیامبران الهی وقتی به رسالت مبعوث می‌شدند چند وظیفه را عهده‌دار شدند، ابلاغ وحی به مردم و هدایت مردم از ظلمات به‌سوی نور و از جهل به‌سوی علم و نشان دادن راه بندگی به مردم از جمله این وظایف هستند.

یادآوری نعمت‌های الهی؛ از مهمترین وظایف پیامبران الهی

حجت‌الاسلام میرعمادی با بیان این‌که یادآوری نعمت‌های الهی یکی از مهمترین وظایف پیامبران الهی بود، اضافه کرد: نعمت‌های الهی در قرآن در شش محور بیان شده و در سوره نحل که به سوره نعمت‌ها معروف است، از 50 نعمت الهی یاد شده است.
نماینده ولی‎فقیه در لرستان با تاکید بر این‌که همیشه باید نعمت‌های الهی را یادآوری و شکر آن‌ها را به‌جا آوریم، خاطرنشان کرد: ما در برابر نعمت‌های الهی عاجز هستیم و توان شمارش آن‌ها را نداریم.
این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به این‌که خداوند نعمت چشم، گوش، زبان و ... به ما داده است و نباید این نعمت‌ها را در راه  گناه و معصیت همچون چشم‌چرانی، غیبت، تهمت صرف کنیم، اذعان کرد: برخی افراد در برابر نعمت‌های الهی عکس‌العمل‌هایی از خود نشان می‌دهند برخی نعمت‌های الهی را انکار می‌کنند، برخی هم نعمت‌های الهی را تغییر می‌دهند و برخی هم این نعمت‌ها را صرف گناه می‌کنند.
وی ادامه داد: کفران نعمت به‌خاطر جهل و نادانی است اما انکار نعمت به‌خاطر خودبرتربینی، تکبر و غلو است چون خودشان را برتر می‌بینند نعمت‌های الهی را انکار می‌کنند مثل شیطان که به‌دلیل تکبر و غرور منکر نعمت‌های الهی شد.
نماینده ولی‎فقیه در لرستان گفت: تعصبات قومی و منافع مادی از دیگر عوامل انکار نعمت‌های الهی است ریشه انکار نعمت‌های الهی این است که انسان گرفتار طغیان و سرکشی شده است و مست غرور و تکبر است.
وی افزود: سؤالی که در این میان توسط مفسران مطرح است این است که مقصود از نعمت‌الله در آیه 83 سوره نحل با این مضمون که «یَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللّهِ ثُمَّ یُنکِرُونَهَا وَأَکْثَرُهُمُ الْکَافِرُونَ؛ نعمت‏ خدا را می‌‏شناسند اما باز هم منکر آن می‌شوند و بیشترشان کافرند» چیست؟.
وی افزود: براساس روایاتی که داریم مقصود از آن وجود مقدس نبی مکرم اسلام و ائمه معصوم(ع) است چنان‌که امام صادق(ع) فرموده است: «به خدا قسم نعمت خدا ما ائمه هستیم».

حجت‌الاسلام والمسلمین میرعمادی در بیان عواقب انکار نعمت گفت: اولین اثر سوء کفران نعمت هلاکت و نابودی است، چنانکه خداوند متعال فرموده است: ما فرعون را به هلاکت رسانیدیم چون نعمت الهی را انکار کرد».
وی ادامه داد: تبدیل نعمت به نقمت و بلا از دیگر عواقب کفران نعمت است، با وجودی‌که فرزند و پول و ثروت نعمت است اما اگر کفران نعمت انجام شود این نعمت‌ها بلای جان انسان می‌شوند.
نماینده ولی‎فقیه در لرستان سلب آسایش و آرامش را از دیگر عواقب کفران نعمت دانست و خاطرنشان کرد: اگر کسی کفران نعمت کند خداوند او را به اضظراب گرفتار می‌کند و آن فرد دیگر احساس خوشبختی نمی‌کند.
وی مجازات زودرس و ذلت و خواری و بدبختی را از دیگر عواقب کفران نعمت بیان کرد و گفت: خداوند متعال در آیه 82 سوره نحل در این رابطه فرموده است: «فَإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا عَلَیْکَ الْبَلاَغُ الْمُبِینُ؛ پس اگر رویگردان شوند بر تو فقط ابلاغ آشکار است».

captcha