عدالت و انصاف؛ پیام ماه رمضان/ افطاری‌ها را به نیات ناخالص آغشته نکنیم
کد خبر: 3314959
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
قاسم جعفری عنوان کرد:

عدالت و انصاف؛ پیام ماه رمضان/ افطاری‌ها را به نیات ناخالص آغشته نکنیم

گروه سیاسی: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه پیام ماه مبارک رمضان عدالت و انصاف است، گفت: افطاری دادن ثواب زیادی دارد اما نباید آن را به تشریفات مسرفانه و نیات ناخالص آغشته کنیم.

قاسم جعفری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به برکات ماه مبارک رمضان اظهار کرد: این ماه «شهرالله الاکبر» است و به تعبیر پیامبر اسلام‌(ص) شهری است که به مهمان خدا دعوت شده‌اید و وارد حرم الهی شده‌اید به‌گونه‌ای که نفس‌های روزه‌داران تسبیح حساب می‌شود و دعاها و اعمالشان مقبول است و ابواب جهنم بسته و باب خاص بهشت به روی روزه‌داران باز می‌شود.
وی افزود: مؤمن نیز که باید «کیّس» باشد، از این فرصت برای معنویت و خودسازی و مبارزه با نفس استفاده می‌کند در این صورت می‌توانیم در عرصه اجتماعی، سیاسی و دیگر عرصه‌ها موفق باشیم.

انصاف و عدالت؛ پیام مهم ماه مبارک رمضان

قاسم جعفری با بیان اینکه پیام ماه مبارک رمضان انصاف است، گفت: اگر انصاف به میدان بیاید همدلی و همزبانی شکل می‌گیرد و مسائل را به درستی پیش می‌برد.
وی با اشاره به آیه 8 سوره مائده اظهار کرد: همانطور که در قرآن نیز تأکید شده است که «لاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى» (نباید دشمنى گروهى شما را بر آن دارد که عدالت نکنید عدالت کنید که آن به تقوا نزدیک‌تر است) پیام ماه رمضان نیز عدالت است و باید افراط با تمسک به این پیام در نوشتارها، گفتارها، اعمال و روابط با دیگر گروه‌ها رعایت انصاف و عدالت را داشته باشند.

ضیافت‌های ماه رمضان اهداف غیر خدایی را دنبال نکند

این نماینده مجلس در مورد نیات افراد برای برگزاری ضیافت‌های این ماه نیز گفت: اجتماعاتی که در ماه ضیافت‌الله و به عنوان افطاری برگزار می‌شود نباید اغراض غیر خدایی را دنبال کند بلکه این اجتماعات باید موجب تألیف قلوب، صیقل روح، ایجاد انصاف، امر به معروف و نهی از منکر و تعظیم و تکریم شعائر الهی باشد.
وی ادامه داد: در عرصه سیاسی نیز باید این امر مورد توجه قرار گیرد؛ همانطور که در پیام قرآن، سیره نبوی و ائمه اطهار(ع) و منش امام راحل نیز به این مسائل توجه شده است.

فعالان عرصه سیاسی و اجتماعی بیشتر به خودسازی بپردازند

جعفری با اشاره به فراهم شدن زمینه برای خودسازی در ماه مبارک رمضان گفت: چه خوب است که افراد در این ماه به خودشان برسند، به ویژه افرادی که در عرصه سیاسی و اجتماعی فعال هستند، بیش از دیگر افراد باید به این خودسازی توجه داشته باشند.
وی در مورد مراقبت افراد از تبدیل شدن ضیافت‌های این ماه به جلسات و گعده‌های انتخاباتی گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این نکته اشاره داشتند که سه سال از رسالتی که مردم بر عهده نمایندگان گذاشته‌اند، می‌گذرد و امسال سال پاسخگویی است؛ ایشان تأکید کردند که منظور از پاسخگویی، پاسخگویی به مردم نیست چرا که برای مردم هر کسی حرفی برای گفتن دارد اما باید خود را برای پاسخ در ملأ اعلی آماده کنید.

خسران بزرگی که باید از آن دور ماند

عضو کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: مسئله‌ای که رهبر معظم انقلاب به آن پرداختند نکته بسیار مهمی است که در این ایام نیز باید رعایت شود تا گفتارها و رفتارها ناظر بر انتخابات نباشد.
وی پیگیری اهداف غیر الهی به بهانه گشودن سفره الهی را خسرانی بزرگ دانست و گفت: این مسئله مصداق بارز «خسر الدنیا والآخره» است که برای افطار به مؤمنان خرج شود اما اهداف غیر الهی دنبال شود؛ لذا باید در این زمینه مراقبت و مواظبت شود.

سفره‌های افطاری را به تشریفات مسرفانه آغشته نکیم

جعفری در پایان، ساده برگزار کردن افطاری‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: در روایات به افطاری دادن توصیه بسیاری شده است ولو با یک خرما؛ بنابراین افطاری دادن ثواب بزرگی دارد اما نباید آن را به تشریفات مسرفانه و مبذرانه و نیات ناخالص آغشته کنیم.

captcha