وجدان بشری جوابی برای مظلومیت قربانیان بمباران شیمیایی سردشت ندارد
کد خبر: 3321097
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
قشقاوی:

وجدان بشری جوابی برای مظلومیت قربانیان بمباران شیمیایی سردشت ندارد

گروه اجتماعی: معاون کنسولی وزیر امور خارجه گفت: وجدان بشری هیچ جوابی برای مظلومیت بمباران شیمیایی مردم بی‌دفاع و مظلوم شهرستان سردشت ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزیر امور خارجه روز یکشنبه، 7 تیرماه در آئین گرامیداشت سالروز بمباران شیمیایی شهرستان مرزی سردشت اظهار کرد: 400 شرکت خارجی در تهیه مواد مورد نیاز بمب‌های شیمیایی رژیم بعث عراق همکاری داشتند ولی متأسفانه هیچ‌گونه اقدامی جهت احقاق حقوق مردم این شهرستان در مجامع بین‌المللی انجام نگرفت.

وی اضافه کرد: وزارت امور خارجه بیش از 12 هزار صفحه مدرک و سند در محکومیت شرکت‌های اروپایی در اختیار دادگاه بین‌المللی لاهه قرار داد ولی این دادگاه تاکنون تنها به محکوم کردن یک نفر هلندی اکتفا کرده است.

قشقاوی گفت: متأسفانه تاکنون یک دلار نیز در راستای کمک به مردم بی‌دفاع سردشت و جبران خسارت‌های وارد شده از سوی مجامع بین‌المللی پرداخت نشده است.

وی یادآور شد: وزارت امور خارجه برای شناسایی ابعاد این بمباران شیمیایی و شناسایی عاملان آن آماده هرگونه همکاری با دادگاه بین‌المللی لاهه و مجامع بین‌المللی است.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه گفت: این وزارتخانه همچنین، آمادگی دارد تا برای رسمی شدن مرز کیله سردشت اقدامات لازم را انجام دهد.

یادآور می‌شود، در هفتم تیرماه 1366 رژیم بعثی عراق با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه 119 نفر از ساکنان غیر نظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفته و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع‌ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات منفی بسیاری به‌وجود آورد و این شهر اولین شهر قربانی جنگ‌افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نامیده شد.

captcha