گروه‌های جهادی بار دولت را سبک می‌کنند
کد خبر: 3322040
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
قاری قرآن و دانشجوی نخبه جهادی:

گروه‌های جهادی بار دولت را سبک می‌کنند

کانون خبرنگاران نبأ: عباس الهیان گفت: اردوهای جهادی یک فرصت استثنایی برای دستگاه‌های دولتی است، زیرا گروه‌های جهادی باری از روی دوش دولت بر می‌دارند. جهادگران عمدتا برای خدمت‌رسانی به محرومان به روستاهایی عزیمت می‌کنند که یا اساسا جاده‌ای برای تردد ندارد یا بسیار صعب‌العبور هستند.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، یکی از اقدامات تحت مدیریت بسیج سازندگی عزیمت گروه‌های جهادی به مناطق محروم است. اردوی جهادی را باید این‌گونه تعریف کرد؛ یک حرکت دسته جمعی که در آن افراد با توجه به موقعیت کاری یا علمی که در جامعه دارند، طی یک برنامه غالبا کوتاه‌مدت و البته بدون انگیزه مالی به اجرا در می‌آورند. در این اردوها تعدادی از دانشجویان، دانش‌آموزان یا طلاب حوزه علمیه در مناطق محروم کشور به‌صورت داوطلبانه به انجام فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، عمرانی و پزشکی می‌پردازند.

عباس الهیان، دانشجو و قاری برجسته قرآن کریم در خراسان جنوبی در ارتباط با تجربه‌های جهادی‌اش، اظهارکرد: اردوهای جهادی یک فرصت استثنایی برای دستگاه‌های دولتی است، زیرا گروه‌های جهادی باری از روی دوش دولت بر می‌دارند. جهادگران عمدتا برای خدمت‌رسانی به محرومان به روستاهایی عزیمت می‌کنند که یا اساسا جاده‌ای برای تردد ندارد یا بسیار صعب‌العبور است.

وی یادآور شد: اخیرا به روستایی سفر کردیم که وضعیت ارتباطی آن واقعا بغرنج بود به گونه‌ای که اگر شخصی بیمار می‌شد باید از کوه و تپه عبور می‌کرد تا شاید به درمانگاه برسد. پیرزن‌ها و پیرمردهای روستا هم به هیچ وجه توان تحمل سختی مسیر را نداشتند و بیشتر مواقع با وجود بیماری و نیاز به پزشک از مراجعه به شهر خودداری می‌کردند و دردشان را فرو می‌خورند.

این دانشجوی جهادی ادامه داد: در بعضی از روستاهای سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان دیدیم که بهداشت زیر صفر است و اساسا خبری از خانه بهداشت و مسئول بهداشت نیست. در این شرایط گروه‌های جهادی با تحمل سختی‌ها به این روستاها سفر می‌کنند تا بدون هیچ چشم‌داشتی به محرومان خدمت‌رسانی کنند و باری از روی دوش دولت بردارند.

قاری برجسته قرآن درباره نحوه آشنایی‌اش با اردوی جهادی گفت: وقتی نوجوان بودم، از طریق مسجد محل با اردوی جهادی آشنا و علاقه‌مند به شرکت در آن شدم تا اینکه سال اول دبیرستان با همیاری برخی از دوستانم یک گروه جهادی در مدرسه تشکیل دادیم. در اولین اردوی جهادی‌مان به روستای مجد از روستاهای شهرستان بشرویه در خراسان جنوبی رفتیم و دیوارهای مدرسه یک روستای محروم را رنگ‌آمیزی و نیمکت‌ها را تعمیر کردیم.

دانشجوی نخبه استان خراسان جنوبی اظهار کرد: بعد از رفتن به اردوی جهادی احساس کردیم تازه به بلوغ رسیده‌ایم، احساس کردیم که از نظر معنوی رشد کرده و گویی بزرگ‌تر شده‌ایم. اعتماد به نفسمان بیشتر شده بود و زندگی‌مان را بهتر مدیریت می‌کردیم، زیرا احساس می‌کردیم که توانسته‌ایم باعث دلگرمی هموطنانمان شویم و به آنها کمک کنیم. در دوران دانشجویی مسئول بسیج سازندگی پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه شدم و با راه‌اندازی یک اردوی جهادی برای ساخت یک مسجد راهی روستای مجد شدیم.

این دانشجوی نخبه با بیان اینکه گروه‌های جهادی یار کمکی دولت هستند، گفت: دولت می‌تواند با برنامه‌ریزی منظم و با حمایت از اردوهای جهادی از توان آن‌ها برای آبادانی کشور استفاده کند و حتی خودش بر اساس نیاز در خواست اعزام گروه‌های جهادی به روستاهای محروم را مطرح کند و با حمایت بیش از پیش بتواند بهتر به مردم خدمت‌رسانی کند. گروه‌های جهادی همچنین با شناسایی نقاط قوت تخصصی اعضای خود می‌توانند نقش سازنده‌ای در گسترش اقتصاد مقاومتی در روستاها داشته باشند.

فرشاد عالی

captcha