هفدهمین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی ‌کشور برگزار شد
کد خبر: 3332364
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰

هفدهمین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی ‌کشور برگزار شد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: هفدهمین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور‌ در محل اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفدهمین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی کشور، روز گذشته 31 تیرماه با حضور اعضاء در محل اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور برگزار شد.

این مراسم در ابتدا با قرائت آیاتی از کلام وحی آغاز شد و سپس حجت الاسلام والمسلمین کوششی در ابتدای جلسه ضمن تقدیر از خرمدل (بازرس) به منظور ارائه تراز مالی گفت: جلسه ای با محوریت تکریم از فعالان قرآنی، در 24 تیرماه در بنیاد قرآن و معارف قائمشهر، به همت بازرس اتحادیه برگزار شد، که این برنامه بسیار ارزشمند بود که به این وسیله با مجموعه قرآنی دیداری صورت گرفت.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور اظهار کرد: در برگزاری دوره های تربیت معلم سبک زندگی، طی نامه ای ازاستان ها درخواست شد که مربیان خود را معرفی کنند و سپس در صدد تدوین الگوی آموزش عمومی سبک زندگی و تربیت معلم سبک زندگی، برنامه ریزی صورت گرفت.

بازرسی از مؤسسات قرآنی استان ها در طی مردادماه

وی با اشاره به اینکه اتوماسیون و مکاتبات با استان‌ها انجام شده است گفت: بحث ارزیابی مؤسسات، در تمام استان ها آغاز شده است و در راستای پیگیری این موضوع، یک نماینده از اتحادیه موسسات قرآنی و یک نماینده از سازمان دارالقرآن از موسسات بازدید خواهند داشت که این موضوع به نوعی، همدلی و هم صدایی را به دنبال خواهد داشت و گفتنی است؛ تا کنون از تعدادی از استان ها بازرسی صورت گرفته که در طی مرداد ماه، ارزیابی موسسات 31 استان انجام خواهد شد واین ارزیابی ها براساس فرمت مشخصی صورت خواهد گرفت و در انتها کارت های شناسایی برای افراد صادر می شود.

کوششی افزود: اتحادیه موسسات قرآنی –مردمی کشور، قصد دارد در سراسر کشور، میزان تعامل اتحادیه هر استان را با تمام دستگاه ها مورد سنجش قرار دهد و موسسات قرآن و عترت ارشاد اسلامی را نیز در زیر مجموعه اتحادیه موسسات قرآنی قرار دهد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور تصریح کرد: بحث ادغام نیز نکته قابل توجهی است و باید اطلاع رسانی صحیح در این زمینه در سطح استان ها صورت پذیرد.

کوششی ادامه داد: در تاریخ 2 تیرماه، تراز مالی در اختیار بازرسین قرار گرفت و در نهایت اصلاحات صورت گرفته و برای اعضای هیئت مدیره ارسال شد تا نقطه نظرات خود را ارائه دهند و در جلسه هیئت مدیره تصویب شود و در مجمع نیز ارائه شود.

کوششی در خصوص طرح های استانی، بیان کرد: استان زنجان و گلستان، دو طرح را به منظور بهره برداری استان به اتحادیه پیشنهاد داده اند که قابلیت ملی شدن را دارد که در این راستا تقاضای حمایت از اتحادیه کشوری را دارند.

وی افزود: این طرح ها ارزشمند هستند، اما بار مالی به همراه دارد که در این راستا، از مدیران عامل اتحادیه ها درخواست شد که در جلسه حضور یافته و با توجه به تصمیمی که از سوی هیئت مدیره، اخذ می شود، تصمیم گیری در این خصوص صورت گیرد.

در ادامه جلسه، حسینی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان زنجان به ارائه طرح «هر روز با قرآن وعترت» پرداخت و گفت: قبل از ارائه این طرح، بنده در مجموعه وزارت آموزش و پرورش مدیر پروژه طرح «حفظ موضوعی نوجوان» بوده و در محضراستادان پرهیزکار و حاج ابوالقاسم و دیگر اساتید، موفق به تدوین و چاپ هفت جلد از کتاب حفظ موضوعی نوجوان شده که این کتب ها، به خدمت مقام معظم رهبری نیز تقدیم شده است.

حسینی افزود: این طرح به صورت طرح عمومی، در حوزه مفاهیم و موضوعات کاربردی قرآن مطرح و منبع آن کتابی با عنوان «هر روز با قرآن وعترت» است، که  نگارش و جمع آوری آن، به همت مؤسسه قرآنی نورالثقلین، دو سال زمان برده است.

وی درخصوص چگونگی دستیابی مخاطبان به این منبع، افزود: با توجه به افزایش هزینه های چاپ و نشر، پیشنهاد شده است که فایل منبع به صورت الکترونیکی دراختیارعلاقه مندان قرار گیرد و به منظور تسهیل در روند ثبت نام  تا مرحله حضور در آزمون های مقطعی، تمام مراحل به صورت الکترونیکی انجام شود.

حسینی افزود: مشوق ها نشان داده است که افراد به حفظ ترتیبی بیشتر رغبت دارند و با توجه به این که سطح هوشی افراد یکسان نیست در حفظ کاربردی و موضوعی همه افراد می توانند در این طرح شرکت کنند و جوایزی برای تشویق حضور افراد در نظر گرفته شده است؛ جامعه هدف پیش بینی شده، آموزش 10 هزار نفر طی یک سال است.

در نهایت با توجه به تبیین طرح «هرروز با قرآن وعترت» از طریق مدیرعامل اتحادیه استان زنجان مقرر شد در زمینه اجرای این طرح از اتحادیه زنجان حمایت مالی صورت پذیرد، مشروط بر این که طرح مشخصا توسط هیئت مدیره اتحادیه استان مصوب و مشخص شود و براساس توافق نامه تنظیمی به حساب اتحادیه استان واریز شود.

کوششی اظهار کرد: اگر اتحادیه استان دیگری طرح مناسب داشته که می تواند درسطح استان اجرا شود و همچنین  درهیئت مدیره آن اتحادیه نیز جزئیات طرح تصویب شود؛ درهیئت مدیره اتحادیه کشوری مطرح خواهد شد و پس از بررسی و رأی گیری و تصویب، مورد حمایت قرار خواهد گرفت وبخشی ازهزینه ها تأمین می شود.

حمایت اتحادیه موسسات قرآنی کشور از طرح «کاروان نور»

کوششی به معرفی طرح «کاروان نور» که از سوی استان گلستان ارائه شده اشاره کرد و گفت: این طرح در همه شهرستان های استان گلستان اجرا شده است و در جلسه ای توضیحات مفصل ارائه شده است و در اجرای این طرح دستگاه های مختلف با محوریت اتحادیه فعالیت خواهند داشت و این طرح در راستای فعالیت های تبلیغی و ترویجی انجام می شود و تا کنون اثرگذاری آن در سطح استان بسیار بالا بوده است و قابلیت اجرایی  درسطح کشور را دارا است، گفتنی است که برای اجرای این طرح حمایت هایی از اتحادیه کشوری درخواست شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اجرای موفق این طرح در سطح استان گلستان و با عنایت به هزینه های بالای این طرح، مقرر شد، از اتحادیه این استان در راستای اجرای طرح حمایت صورت پذیرد.

طلایی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی ‌کشورعنوان کرد: اتحادیه هر استانی که سرفصل فعالیت های قرآنی مشخصی دردستور کار دارد، ارائه کرده و پس از راستی آزمایی و اعزام بازرس  و تأیید آن، در صورت صحت مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

محمدی، مسئول راه اندازی سایت اتحادیه درادامه این جلسه گفت: اطلسی به منظور ارائه اطلاعات  جامع از موسسات قرآنی و خانه های قرآنی در دست تهیه است که عنوان مؤسسه، شهر، ناحیه، محل و نشانی و اطلاعاتی جامع تری از مؤسسات مانند تصاویر، اطلاعات تماس و فعالیت ها و اهداف را در بر دارد.

وی اظهار کرد: در مورد استان های مختلف نیز اطلاعات مراکز قرآنی و همچنین فعالان قرآنی به تفکیک شهرستان ها وجود دارد و فعالان قرآنی می توانند اطلاعات خود را در سایت وارد کنند.

همچنین در این جلسه مقرر شد، جلسه هم اندیشی مدیران عامل استان ها و اعضاء هیئت مدیره در شهریورماه سال 94 در نجف و کربلا برگزار شده و مقدمات و هماهنگی های لازم در این خصوص انجام شود.

برگزاری مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در آذرماه سال 94 ترجیحاً در مشهد، نیز از دیگر مصوبات هیئت مدیره بود.

captcha