دانشگاه‌ها می‌توانند درآمدزا باشند، اما محل هزینه‌اند
کد خبر: 3344585
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
سورنا ستاری اظهار کرد:

دانشگاه‌ها می‌توانند درآمدزا باشند، اما محل هزینه‌اند

گروه اندیشه: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه از نظر تعداد دانشجو و کیفیت آموزش، ظرفیت قابل قبولی در کشور وجود دارد و باید از این ظرفیت استفاده کنیم، گفت: دانشگاه‌های ما با اینکه می‌توانند درآمدزا باشند، اما محل هزینه هستند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، مراسم تکریم اصحاب رسانه علم و فناوری و پاسداشت روز خبرنگار 24 مردادماه با حضور سورنا ستاری، معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در محل باغ زیبا تهران برگزار شد. در این مراسم که با حضور تعدادی از دبیران ستادهای علم و فناوری و اصحاب رسانه برگزار شد، پرویز کرمی، دبیر ستاد فرهنگ علم و اقتصاد دانش‌بنیان ضمن خیر مقدم به حاضران و تبریک روز خبرنگار گفت: حوزه علم و فناووری در رسانه‌ها حوزه‌ای نوپاست و علم و فناوری آنچنان که باید جای خود را در صفحات روزنامه‌ها باز نکرده است.

لزوم حمایت رسانه‌ها در جریان‌سازی گفتمان دانش‌بنیان

وی افزود: توسعه فرهنگ علم و گفتمان‌سازی در این زمینه از وظایف ستاد توسعه فرهنگ علم و اقتصاد دانش بنیان است که برای موفقیت در این گفتمان‌سازی در زمان پساتحریم، به کمک و حمایت رسانه‌ها در جریان‌سازی گفتمان دانش‌بنیان نیازمندیم.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات با اشاره به اینکه بیشتر روزنامه‌ها دارای ضمایم و ویژه‌نامه‌های علمی‌اند؛ از تلاش‌های علی منتظر برای انتشار اطلاعات علمی تقدیر کرد و گفت: روزنامه اطلاعات امروز دارای ویژه‌نامه علمی است.

وی با اشاره به آیه «وَیَرَى الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِی أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ هُوَ الْحَقَّ وَیَهْدِی إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ؛ و کسانى که از دانش بهره یافته‌‏اند می‌‏دانند که آنچه از جانب پروردگارت به‌سوى تو نازل شده حق است و به راه آن عزیز ستوده[صفات] راهبرى می‌کند»، (سبا/6) نقش خبرنگاران را در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی همچون پیامبران دانست.

وی همچنین گفت: رسانه‌ها در پوشش اخبار و اطللاعات علمی باید به مصالح ملی و امنیتی توجه داشته باشند و سزاوار نیست که اخبار علمی مهم و محرمانه را نشر دهند.

محبیان، مدیر مسئول خبرگزاری آریا در این نشست با اشاره به نقش رسانه‌های نو و مزایا و معایب این رسانه‌ها همچون شبکه‌های  اجتماعی در خبررسانی از مسئولان معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری خواست که اهالی رسانه‌ها را با آخرین تحولات رسانه‌های نو و جدید آشنا سازند تا آنان قبل از فراگیر شدن نسبت به کارکرد اینگونه رسانه‌ها آگاه شوند.

وکیلی، مدیر مسئول روزنامه ابتکار و رئیس انجمن روزنامه‌های غیر دولتی نیز گفت: نخبه‌پروری و تولیت علم و فناوری تنها وظایف معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری نیست و گفتمان‌سازی نیز از وظایف این نهاد است که در این زمینه با رسانه‌ها نقش مشترک دارند.

وی گفت: اگر در پی دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان هستیم باید گفتمان دانش‌بنیان را در جامعه مطرح کنیم، به‌گونه‌ای که هر ایرانی خود را در این گفتمان دخیل بداند.

نیروی انسانی پایه اقتصادهای دانش‌بنیان است

در ادامه این نشست  سورنا ستاری، معاون علمی فناوری ریاست جمهوری با تشکر از همراهی رسانه‌ها با این معاونت گفت: نیروی انسانی پایه اقتصادهای دانش‌بنیان است و کشور ما دارای 30 میلیون نیروی انسانی جوان است.

وی افزود: ایران پنجمین کشور از نظر فارغ‌التحصیلان مهندسی در دنیاست که متأسفانه در دانشگاه‌های نفتی تحصیل کرده‌اند؛ دانشگاه‌هایی که با بودجه نفت اداره می‌شوند و دانشگاه‌های ما با اینکه می‌توانند درآمدزا باشند، محل هزینه هستند.

ستاری گفت: متأسفانه صنعت ما نیز نفتی است و با بودجه‌های نفتی اداره می‌شود برای مثال برخی تجهیزات سولفورزدایی بالغ بر 34 بار از خارج از کشور خریداری شده است.

وی با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در دنیا گفت: امروزه فناوری اطلاعات بر روی هر پلت‌فرمی که قرار گیرد، باعث پیشرفت آن می‌شود و باید به نقش ویژه آن بیش از پیش اهمیت دهیم.

ستاری با انتقاد از وابستگی بودجه سال‌های گذشته به نفت گفت: از مزیت‌های بودجه امسال وابستگی کمتر آن به نفت است که در حدود 25 درصد بودجه از این محل در نظر گرفته شده است و در این فضا ما یاد می‌گیریم که چگونه از سایر منابع بودجه کل کشور را تأمین کنیم.

معاون علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری در پایان گفت: از نظر تعداد دانشجو و کیفیت آموزش، ظرفیت قابل قبولی در کشور وجود دارد و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

captcha