ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: 3355814
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
شایقی:

ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است

گروه اندیشه: رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل با بیان اینکه با ریزش شرکت‌های دانش بنیان نسبت به سال‌های گذشته مواجه هستیم، گفت: ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، حسین شایقی، رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل، دیروز، نهم شهریورماه در دومین نشست سراسری مسئولین مراکز رشد خلاقیت بسیج کشور در اردبیل با بیان اینکه مراکز رشد یک مرکز کاتالیزوری برای توسعه سریع فناوری است، گفت: این مراکز سبب می‌شوند شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر از گذشته خود را باز یابند و در توسعه اقتصادی کشور تاثیرگذار باشند.
وی با بیان اینکه با ریزش شرکت‌های دانش بنیان نسبت به سال‌های گذشته مواجه هستیم، افزود: مراکز رشد می‌توانند با مشاوره، استقرار و برگزاری کارگاه به فعال بودن شرکت‌ها کمک کنند.
شایقی جلوگیری از ریزش شرکت‌های دانش بنیان با بکارگیری برنامه‌ریزی دقیق را یکی از وظایف سازمان بسیج علمی دانست و تصریح کرد: برای ایجاد یک شرکت نوپا حدود سه میلیون تومان باید هزینه شود.
رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل خاطرنشان کرد: باید قدر سرمایه های علمی کشور را بدانیم و از آن در راه توسعه کشور استفاده کنیم و لازمه استفاده از این سرمایه ها نیز ایجاد شرکت‌های دانش بنیان است.
وی با تاکید بر اینکه باید خود رابه سلاح‌های علم و فناوری مجهز کنیم، گفت: با این کار می‌توانیم در کنار توسعه علمی به توسعه فناوری نیز برسیم.
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی ایجاد شرکت‌های دانش بنیان با تکیه بر پتانسیل های علمی استان را از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: در این راستا از پتانسیل‌های نخبگان بسیجی باید به نحو احسن استفاده کرد.
شایقی استفاده از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها را به نخبگان بسیجی توصیه کرد و تاکید کرد: شناسایی ایده‌ها در مراکز رشد اهمیت ویژه‌ای دارد و ایده‌ها باید با وسواس بیشتری ارزیابی شوند.

مسئولان فناوری را با فرهنگ ناب اسلامی عجین کنند
عبدالقیوم قلی پوری، سرپرست پارک علم و فناوری استان اردبیل با بیان اینکه در حال حاضر با افول فرهنگی و بیداری اسلامی در سطح بین الملل مواجه هستیم، گفت: در حال حاضر فرهنگ مبتذل غربی به خانه های ما رسیده است و در همین راستا مسئولان باید فناوری را با فرهنگ ناب اسلامی عجین کنند.
وی با بیان اینکه در تاریخ غربی اقتصاد با جنگ عجین شده است، افزود: تحریم ها برای کشور محدودیت ابزاری ایجاد کرده است، ولی مانع توسعه خلاقیت نشده است.
قلی پوری با بیان اینکه توسعه یافتگی، دست یابی به جایگاه اول علمی و اقتصادی منطقه از آیتم های سند توسعه بیست ساله است، تصریح کرد: اکنون جمهوری اسلامی ایران رتبه اول علمی منطقه است و کسب جایگاه علمی اقتصادی منطقه نیز در عین حالیکه غیرممکن نیست، بلکه آسان نیز است.
سرپرست پارک علم و فناوری استان اردبیل اساس اقتصاد مقاومتی را اقتصاد دانش بنیان دانست و خاطرنشان کرد: اولین حلقه اقتصاد دانش بنیان تولید است که این وظیفه دانشگاه ها است.
وی با بیان اینکه در استان اردبیل بیش از 50 هزار دانشجو و 150 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی وجود دارد، گفت: بیش از 30 هزار مقاله علمی چاپ شده است، ولی نتیجه این مقالات را در سفره مردم مشاهده نمی کنیم.
قلی پوری پژوهش را نوعی سرمایه‌گذاری برای کشور دانست و افزود: باید به این مهم توجه داشته باشیم که بدون پژوهش نباید هیچ کاری انجام دهیم.
سرپرست پارک علم و فناوری استان اردبیل فناوری را کاربردی کردن علم معرفی و تصریح کرد: تجاری سازی علم در پارک های علم و فناوری انجام می شود و این تجاری سازی باید در شهرک های صنعتی به تولید انبوه برسد.

captcha