لزوم تشکیل امت واحد اسلامی/تشکیل فرقه‌ها، توطئه‌ دشمن برای جلوگیری از تشکیل امت اسلامی است
کد خبر: 3361144
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۲
میرعمادی مطرح کرد:

لزوم تشکیل امت واحد اسلامی/تشکیل فرقه‌ها، توطئه‌ دشمن برای جلوگیری از تشکیل امت اسلامی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‎فقیه در لرستان گفت: خداوند بستر تشکیل امت واحد اسلامی را فراهم کرده است که امید است بیداری اسلامی گسترش پیدا کند و مسلمانان با وحدت و همدلی بتوانند امت واحده اسلامی را تشکیل دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد شامگاه پنجشنبه، 19 شهریور در برنامه تفسیر قرآن در مسجد شهید ابطحی خرم‌آباد در تفسیر آیه 93 سوره نحل گفت: موضوع این آیه مبارکه از سوره نحل در رابطه با امت واحده است.
وی افزود: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلکِن یُضِلُّ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی مَن یَشَاءُ وَلَتُسْأَلُنَّ عَمَّا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ؛ و اگر خدا مى‏‌خواست قطعا شما را امتى واحد قرار مى‏‌داد ولى هر که را بخواهد بی‌راه و هر که را بخواهد هدایت مى‏‌کند و از آن‌چه انجام مى‌دادید حتماً سؤال خواهید شد».
این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به این‌که یکی از اصطلاحاتی که در قرآن آمده مسئله امت واحده است، اضافه کرد: از پیامبران گذشته به‌عنوان امت یاد شده به‌عنوان مثال از حضرت ابراهیم(ع) به‌عنوان یک امت یاد شده است.
وی افزود: حال جای این سؤال پیش می‌آید که آیا امت یک ایده و آرمان است یا فقط به‌عنوان یک گروه و تشکیلات و تعدادی از انسان‌هاست.
حجت‌الاسلام میرعمادی گفت: وقتی به کتب تفسیر و لغت و حتی خود قرآن‌کریم مراجعه می‌کنیم متوجه می‌شویم امت به جماعتی گفته می‌شود که دارای مقصد و هدف واحدی هستند و دارای امام هستند، پس می‌توان گفت وقتی یک جمعیتی یک مقصدی داشته باشند و به‌دنبال آن پیش بروند به آن امت می‌گویند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان ادامه داد: در قرآن نیز به مسلمانانی که یک مقصد، پیشوا و پیامبر داشته باشند و به‌دنبال آن مقصد حرکت کنند و دنباله‌رو پیشوا و پیامبر خود هستند، امت واحده گفته می‌شود.
وی با بیان این‌که مسلمانان یک مقصد بیشتر ندارند و آن مقصد خدای متعال است، گفت: بشر از اول امت واحده بوده است یعنی از زمان آدم تا نوح یک امت وجود داشته اما بعد از نوح مردم به چند امت تبدیل شده‌اند و علت ایجاد این امت‌ها اختلاف، تضاد، وسوسه‌های شیطانی، قانون‌گریزی و هوای نفس بوده است.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که اختلاف یا معقول و طبیعی است یا نامعقول و غیر طبیعی خاطرنشان کرد: البته باید دانست اختلاف سلیقه موجب رشد و تنوع  و شکوفایی استعدادهاست، اختلافات نامعقول به‌خاطر ظلم، ستم و قانون‌گریزی ایجاد می‌شود.
وی با بیان این‌که پیامبران آمده‌اند تا اختلافات نامعقول را از بین ببرند، گفت: امت واحده یک هویت مستقلی دارد و جماعتی که یک امت واحده را تشکیل می‌دهند مشترکاتی از جمله قبله مشترک، نماز، قرآن، حج و پیامبر مشترک و مسجد، روزه و عیدفطر و قربان مشترک دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی با اذعان به این‌که دین اسلام هویت امت واحد اسلامی است، افزود: امت واحده به دو نوع امت واحده اسلامی و امت واحده دینی تقسیم می‌شوند و در قرآن به هر دو قسم امت واحده اشاره شده است.
وی با بیان این‌که تمام ادیان توحیدی خدای یکتا را قبول دارند و شرک برای خدا را جایز نمی‌شمارند، خاطرنشان کرد: در کل جهان می‌توانیم یک امت واحده اسلامی داشته باشیم اما دشمنی دشمنان با اسلام از همان زمان بعد از پیامبر اجازه نداد این امت واحد اسلامی شکل بگیرد.
وی افزود: این‌که شیعه و سنی به‌وجود آمد و شیعه خود به فرقه‌هایی و سنی نیز به مذاهبی تقسیم شد و در دل هر مذهب فرقه‌هایی تشکیل شد همه این‌ها تلاش دشمنان برای جلوگیری از تشکیل امت واحد اسلامی بود.
این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: خداوند متعال بستر تشکیل امت واحد اسلامی را فراهم کرده است اما دشمنان اجازه ندادند امت واحد اسلامی شکل بگیرد که امیدواریم این بیداری اسلامی که ایجاد شده گسترش پیدا کند و مسلمانان با وحدت و همدلی و هم‌زبانی بتوانند امت واحده اسلامی را تشکیل دهند.

captcha