مردم قوانین احیای امر به معروف و نهی از منکر را بدانند
کد خبر: 3386622
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
حجت‌الاسلام زرگر:

مردم قوانین احیای امر به معروف و نهی از منکر را بدانند

گروه جامعه: دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: عموم مردم باید قوانین احیای امر به معروف و نهی از منکر را بدانند و بشناسند که البته صداوسیما و رسانه‌ها در این زمینه نقش اساسی دارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برنامه روزگذشته، 25 مهر «افق» شبکه رادیویی قرآن با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد زرگر، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر و با اجرای محمدرضا پورمعین به موضوع هفته بزرگداشت احیای امر به معروف و نهی از منکر پرداخنت.
حجت‌الاسلام والمسلمین زرگر در ابتدای سخنان خود گفت: در اصل هشتم قانون اساسی که در ارتباط با امر به معروف و نهی از منکر صحبت می‌شود آمده است که شرایط، حدود و مواردی که لازم است از طرف قانون معین می‌شود.
وی افزود: ستاد امر به معروف و نهی از منکر از ابتدای تاسیس برای قانون‌مند شدن امر به معروف تلاش کرد. در حال حاضر براساس اصل قانون اسامی که باید حدود و وظایف امر به معروف و نهی از منکر مشخص شود مشخص شده است.
زرگر در ادامه گفت: در قانون یک سری امتیازاتی وجود دارد که می‌تواند زمینه و بستر لازم برای اینکه فریضه امر به معروف در جامعه زنده شود را فراهم کند. همچنین، در این قانون نقش مردم بسیار پررنگ شده است و مردم به مردم، مردم به دولت و دولت به مردم پررنگ شده است.
وی ادامه داد: در قانون مواد زیادی وجود دارد که وظیفه مردم در قبال امر به معروف و نهی از منکر را مشخص می‌کند؛ همچنین تشکیلات ستاد امر به معروف و نهی از منکر به شکلی به وجود آمده است که ائمه جماعات محور اصلی در این زمینه هستند.
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد: ما باید مردم را به صحنه بیاوریم و البته مردم ما اگر بدانند که چیزی، حکم اسلام است و می‌دانند که حکم اسلام، حکم خدا است حتما وارد صحنه می‌شوند و به صورت خودجوش به امر به معروف و نهی از منکر می‌پردازند.
وی در این بخش از سخنان خود گفت: اینکه انسان‌ها به خوبی‌های توجه ویژه دارند جزو فطرت آنها است و انسان به طور طبیعی براساس فطرت خویش به سمت معروف‌ها می‌رود. سراغ معروف رفتن به طور طبیعی باعث می‌شود که انسان به سوی منکر نرود.
زرگر در بخش دیگری از سخنان خود به ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: در ماده 16 قانون جدید، وظایف ستاد مشخص شده که حدود 12 وظیفه در نظر گرفته شده است که تعیین سیاست‌های اساسی در زمینه اجرای امر به معروف و پیشنهاد آن به مبادی زیربط، تبادل اطلاعات و نظرات، تعیین الگوهای رفتاری، زمینه‌سازی برای فرهنگ‌سازی، رصد اقدامات انجام شده برای اجرای قانون، آموزش و پژوهش در زمینه امر به معروف، ترویج و گسترش امر به معروف، پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ارائه گزارش به مسئولان نظام و مقام معظم رهبری از جمله اهداف ستاد است.
وی ادامه داد: ریاست ستاد بر عهده ائمه جماعات است که یکی از ائمه جماعات به عنوان رئیس کل ستاد انتخاب شده‌اند؛ 17 عضو به عنوان اعضای ستاد بزرگداشت هستند که شش وزیر، دو نفر از نمایندگان مجلس، نماینده رئیس قوه قضائیه، ریس سازمان صداوسیما، فرمانده نیروی انتظامی، دبیر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و... از جمله اعضای ستاد هستند.
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد: اگر بخواهیم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه پیاده شود این فریضه باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود. رهبر معظم انقلاب هم فرموده‌اند که شما ستاد احیای امر به معروف هستید و باید کاری کنید که امر به معروف در جامعه جایگاه خود را پیدا کند و به همین دلیل ما هم تلاش داشته‌ایم از این جایگاه خارج نشویم.
وی با بیان اینکه نقش صداوسیما و رسانه‌ها در حوزه امر به معروف و نهی از منکر بسیار اهمیت دارد، گفت: علاوه بر صداوسیما دیگر نهادهای فرهنگی هم باید وارد این حوزه شوند و برای اینکه امر به معروف به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود تمامی نهادها باید وارد عرصه شوند.
زرگر عنوان کرد: هفته اول ماه محرم هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر بود که ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر نیز در این هفته تأسیس شد و طبق قانون، ستاد موظف است گزارش عملکرد سالانه خود را در هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر به مجلس ارائه کند.
وی در ادامه گفت: قانون احیای امر به معروف و نهی از منکر 24 ماده است که البته لازم است تمامی مردم این قوانین را بدانند و رسانه‌ها و صداسیما نیز باید این اطلاع‌رسانی را داشته باشند تا مردم با این قوانین آشنا شوند و جزئیات آن را بدانند.

captcha