گزیده ترکیب‌بندهای عاشورایی در «محتشم‌نامه» منتشر شد
کد خبر: 3388383
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳

گزیده ترکیب‌بندهای عاشورایی در «محتشم‌نامه» منتشر شد

گروه ادب: کتاب «محتشم‌نامه» اثر مهدی امین فروغی تازه‌ترین اثر دفتر نشر فرهنگ اسلامی گزیده‌ای از ترکیب‌بندهای عاشورایی را در استقبال از ترکیب‌بند «محتشم کاشانی» به مخاطبان ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدی امین‌فروغی در مقدمه کتاب «محتشم‌نامه» با نگاهی گذرا به مرثیه‌سرایی عاشورایی در زبان عرب از قرون اوّلیه تا عصر حاضر و تأثیرگذاری محتشم کاشانی در مرثیه‌سرایی به زبان فارسی به نمونه‌هایی اشاره می‌کند و نقش محتشم را در بالندگی مرثیه‌سرایی در ادب پارسی می‌ستاید.

«محتشم‌نامه» علاوه بر این، 34 ترکیب‌بند برگزیده را که در استقبال ترکیب‌بند جاودانه محتشم کاشانی سروده شده در خود جای داده است.

امین‌فروغی در این رابطه می‌گوید: کسانی که با اشعار مرثیه سر و کار دارند از شعرای مرثیه‌سرا گرفته تا مداحان، باید با مطالعه تاریخ مرثیه‌سرایی و آثار بزرگان ادب پارسی، سطح دانش خود را ارتقاء دهند و بر بالندگی هنر خود بیفزایند.

نویسنده کتاب «شعر و موسیقی در نوحه‌های طهران قدیم» با بیان اینکه استفاده از اشعاری ضعیف با مضامینی سخیف در مجالس سوگواری شایسته مقام حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و عزاداران آن حضرت نیست، اضافه می‌کند: مداحان باید پیوسته با مطالعه و تحقیق در عناصر تشکیل‌دهنده‌ مداحی که تاریخ و مقتل، شعر و ادبیات و موسیقی از مهمترین آن‌هاست، روز به روز کیفیت کار خود را بهبود بخشند و بر دامنه آگاهی و دانش و ذوق خود بیفزایند.

در همین حال ارتباط مستمر مداحان با کارشناسان تاریخ و مقتل و شعر و موسیقی یکی از وظایف مداحان است که امین‌فروغی بر آن تاکید دارد.

یادآور می‌شود، دفتر نشر فرهنگ اسلامی کتاب «محتشم‌نامه» را همزمان با ایام محرم حسینی در 548 صفحه چاپ و راهی بازار نشر کرده است.

captcha