همایش بین‌المللی «عاشورا» در ترکیه برگزار شد
کد خبر: 3434718
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵

همایش بین‌المللی «عاشورا» در ترکیه برگزار شد

شعب خارجی: پنجمین همایش بین‌المللی «عاشورا» با حضور رایزن فرهنگی کشورمان در آنکارا، از سوی انجمن فرهنگی حاج بکتاش ولی در ترکیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پنجمین همایش بین‌المللی «عاشورا» با حضور نمایندگان کشورهای ایران، آذربایجان، گرجستان، عراق و ترکیه در جوار مقبره حاج بکتاش ولی در شهر نوشهر ترکیه برگزار شد.

در این همایش که به ابتکار انجمن فرهنگی حاج بکتاش ولی برای پنجمین سال متوالی در ترکیه برگزار شد، حسن صفرخانی، رایزن فرهنگی ایران در آنکارا با اشاره به شخصیت برجسته حاج بکتاش ولی، گفت: تمام هم و غم حاج بکتاش این بود که راه درست زندگی را به انسان‌ها بیاموزد تا بشر بتواند در سایه آرامش و امنیت به خدا توجه کند و به سعادت برسد.

وی افزود: امام حسین(ع) نیز برای زندگی عزت‌مندانه و آزادمنشانه جان خود را بر کف اخلاص نهاد و به شهادت رسید.

رایزن فرهنگی ایران در آنکارا در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: برای زندگی سعادت‌مندانه روی آوردن به برادری و اخوت اسلامی از ضروریات امروز جوامع مسلمان است.

صفرخانی گفت: متأسفانه امروز شاهد حوادث تلخی در بلاد اسلامی به‌ویژه خاورمیانه هستیم که ریشه در تفرقه‌افکنی دشمنان اسلام دارد و مسلمانان باید برای حفظ وحدت و انسجام به آموزه‌های بزرگانی چون مولانا و حاج بکتاش ولی که برگرفته از تعالیم اسلام و قرآن و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است، تأسی بجویند.

سپس، غلام‌عباس مظفری، فرماندار شهر نیشابور برگزاری چنین برنامه‌هایی را برای تحکیم پیوندهای برادری و دوستی بین زادگاه و مدفن حاج بکتاش ولی بیش از پیش ضروری دانست و اظهار کرد: من سلام برادران ایرانی شما را از زادگاه حاج بکتاش یعنی نیشابور و خراسان برای شما آورده‌ام.

وی، با اشاره به برنامه‌های فرمانداری و شهرداری نیشابور برای توسعه مجموعه زادگاه حاج بکتاش در نیشابور از سرمایه‌گزاران ترکیه برای سرمایه‌گزاری در این مجموعه دعوت به عمل آورد.

مظفری، با اشاره به حوادث تلخ جهان اسلام بر ضرورت حفظ پیوندهای برادری بر اساس آموزه‌های بزرگان دین و عرفایی چون حاج بکتاش تأکید کرد.

یادآور می‌شود، این مراسم همراه با اهدای لوح تقدیر به میهمانان خارجی به پایان رسید.

captcha