خواهر خواندگی شهر رشت با کربلا
کد خبر: 3446287
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
عضو شورای شهر رشت خبرداد:

خواهر خواندگی شهر رشت با کربلا

گروه اجتماعی: در یکصدو هفدهمین جلسه علنی شورا موضوعات مختلفی همچون مشکلات دپو زباله سایت سراوان، شروع به کار پروژه پارک آبی رشت و خواهر خواندگی رشت با کربلا مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، دیروز در جلسه شورای شهر این هفته ابتدا محمود باقری خطیبانی فرازی از از وصیت نامه سجاد طاهرنیا که اخیرا در سوریه به شهادت رسید را قرائت کرد و پس از آن منوچهر جمالی به عنوان اولین ناطق در یکصد و هفدهمین جلسه شورای اسلامی کلانشهر رشت گفت: برای در نظر گرفتن مکان جدید دفن بهداشتی زباله های شهر رشت بایستی چاره ای اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه دفن بهداشتی در سراوان صورت نمی‌گیرد،گفت: ۹۰ درصد زباله‌های منتقل شده به سراوان از رشت است، دفن غیربهداشتی زباله در سراوان رشت موجب آلودگی آب های زیرزمینی،تخریب محیط زیست شده است.

وی با اشاره به این که دفن غیربهداشتی زباله ها در سراوان رشت از سال های 1362 شروع شده است و همچنان ادامه دارد، یادآور شد: میزان تولید روزانه زباله در رشت باید به ازای هر نفر حداکثر ۹۰۰ تا ۱ کیلو گرم باشد اما باید بگوییم که براساس آمارها سرانه تولید ما بیشتر از میانگین کشوری است و روزانه ۶۵۰ تن زباله به سراوان منتقل می‌شود.

این عضو شورا با بیان این که تاکنون بیش از چهار میلیون تن زباله در سراوان رشت انباشته شده، خاطرنشان کرد: اگر این موضوع به درستی مدیریت نشود تا سال ۱۴۰۰ گسترده دفن زباله در سراوان به ۳۲ هکتار می رسد.

وی با اشاره به اینکه نیاز است برای بازیافت و تبدیل زباله به کود آلی فکری جدی شود، متذکر شد: ۸۰ تا ۸۵ درصد زباله‌ها را مواد غذایی تشکیل می‌دهند ، در رابطه با مصرف مواد غذایی لازم است مدیریت بهتری داشته باشیم و همچنین باید حایلی بین زباله و محیط پیرامون باشد که بهترین آن خاک است.

در ادامه جلسه محمدحسین کارگرنیا افزود:در چندماه گذشته شاهد اقدامات بسیار خوبی از سوی شهرداری برای روکش آسفالت بسیاری از مسیرهای اصلی و فرعی شهر و همچنین آسفالت تعدادی از کوچه های پرتردد بوده ایم که این امر رضایتمندی مردم را به دنبال داشت،متاسفانه عدم کیفیت آسفالت و عدم اجرای درست آن سبب شد که بعضی از مسیرها علی رغم اینکه چندماهی از روکش آنها نگذشته تخریب و نیاز به بازسازی و مرمت داشته باشند.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای آسفالت گفت:در تولید و خرید و اجرای آسفالت باید نظارت بیشتری صورت گیرد و متصدیان امور و پیمانکاران مربوطه نیز باید پاسخگو باشند.

کارگرنیا همچنین با بیان اینکه میدان شهدای ذهاب محل تجمع مردم از سالیان دور به مناسبت‌های مختلف بوده است است اظهار کرد:نباید مبلمان شهری و پیاده راههای منتهی به میدان سبب بروز مشکلات برای  تجمع هیئت‌های عزاداری در میدان اصلی شهر شود.

محمود باقری خطیبانی به عنوان سومین ناطق از افزایش حق مسوولیت ها در شهرداری رشت شامل حق مسوولیت شهردار، معاونان و مدیران انتقاد کرد و افزود: این در حالی است که برخی از رفتگران شهرداری از خرداد تا کنون حقوق نگرفته‌اند اما حق مسوولیت ها در شهرداری کلانشهر رشت، غیرمنطقی افزایش یافته است.

وی در رابطه با حق ایاب و ذهاب مدیران شهرداری کلانشهر رشت اظهار کرد:مدیران ارشد شهرداری با وجود گرفتن حق ایاب و ذهاب از ماشین شهرداری استفاده می کنند و راننده شخصی هم دارند.

یادآور می شود، دوفوریت طرح آبی در این جلسه پس از رای گیری تصویب شد و در این جلسه داریوش رحمتی معاون اداری و مالی شهرداری رشت، متین عاشوری مدیر دفتر سرمایه گذاری شهرداری رشت و نماینده شرکت داریک نوین سرزمین پارس به عنوان مشاور طرح پروژه پارک آبی رشت به توضیح در خصوص نحوه اجرای این پروژه پرداختند.

همچنین در ادامه این جلسه دوفوریت تفویض اختیارات به مدیران مناطق رای نیاورد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع داده شد و موضوع خواهر خواندگی رشت و کربلا نیز توسط نیکومنش مطرح شد، وی گفت: کارهای اجرای آن در دست پیگیری است.

captcha