افزایش تأثیرات اخلاقی تئاتر کودک با متعادل‌سازی جنبه آموزشی و سرگرمی
کد خبر: 3453565
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
کرمی عنوان کرد:

افزایش تأثیرات اخلاقی تئاتر کودک با متعادل‌سازی جنبه آموزشی و سرگرمی

گروه هنر: یک اثر نمایشی کودک و نوجوان نباید صرفاً آموزشی باشد و نه صرفاً سرگرم کننده، بلکه باید با متعادل‌سازی هر دو جنبه سعی بر آن داشته باشیم که یک نمایش بتواند در عین جذابیت و سرگرمی، تأثیرات عمیق اخلاقی و تربیتی را روی مخاطب بگذارد.

شهرام کرمی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: تئاتر ظرفیت وسیعی در انتقال مجموعه‌ای از مفاهیم در قالب‌‌های مختلف را داراست که یکی از این قالب‌ها مسائل آموزشی و تربیتی در مواجهه با مخاطب کودک و نوجوان است و به این واسطه است که مقوله‌ای به نام تئاتر آموزشی(پداگوژیک) در جهان مطرح و مورد توجه اولیای آموزشی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: آنچه در تئاتر کودک و نوجوان در قالب مقولات آموزشی طرح می‌شود در حقیقت انتقال مجموعه‌ای از نکات انسانی، ارزشی و اخلاقی است که آنها را به شکل کلی می‌توان در حوزه تئاتر ایمانی و دینی قرار داد که به دلیل وجه سرگرم‌کننده تئاتر می‌تواند تأثیر بیشتر تربیتی و اخلاقی بر روی مخاطب هدف خود داشته باشد.
مدیر تالار هنر تصریح کرد: با این وجود گاه دیده می‌شود که تئاتر کودک و نوجوان عاری از هر نوع وجوه آموزشی و اخلاقی است و تنها به وجه سرگرم‌کننده و مفرح آن تأکید شده است و البته در معدود دفعاتی نیز تئاتر برای این گروه سنی بدون در نظر گرفتن روحیه شاد و فانتزی کودک و نوجوان مقوله‌ای خشک و بی‌روح است که تنها به انتقال اندیشه و پیام اخلاقی توجه دارد.
کرمی گفت: اگر تعادل در بروز این دو مقوله در تولید و اجرای نمایش کودک و نوجوان اتفاق افتد و گروه تولید یک نمایش حجم معقول و قابل درکی از نکات اخلاقی و تعلیمی را در قالبی مفرح و شاد، با استفاده از تنوع در اجزای صحنه، رنگ و موسیقی به مخاطب ارائه کنند به روشنی می‌توان تأثیر عمیق آن را پس از تماشای این نمایش در نهاد هر یک از مخاطبان کودک و نوجوان نمایش مشاهده کرد.
دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان افزود: ما هم در زمینه اجراهای عمومی آثار نمایشی و هم در حوزه نمایش‌هایی که در جشنواره‌های مرتبط با کودک و نوجوان شرکت می‌کنند همواره تأکید بر آن داشته‌ایم که این نوع تئاتر علاوه بر توجه به جنبه‌های بصری و تنوع در اجزای صحنه و شیوه اجرایی که برای خود برگزیده است که در وهله نخست موجب جذب مخاطب می‌شود، در فحوای خود نیز اثری اندیشمند و آموزنده باشد که همان رعایت تعادل در فرم و محتوای تئاتری است.
وی در پایان گفت: قطعاً ارزیابان و کارشناسان تئاتر کودک و نوجوان نیز باید در گزینش آثار نمایشی ارائه شده با نگرشی اعتدالی به این نکته توجه کنند که یک نمایش تولید شده برای کودک و نوجوان علاوه بر اصرار بر جنبه‌های تفریحی و شادمانه خود باز آموزشی معقولی داشته باشد و به این شکل نباشد که یکی بر دیگری غالب شود.

captcha