نیازمند تغییر نگرش و سیاست در حوزه کتاب هستیم
کد خبر: 3453617
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
صالحی امیری:

نیازمند تغییر نگرش و سیاست در حوزه کتاب هستیم

گروه ادب: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در اختتامیه همایش «کتاب و نشر» عنوان کرد: نیازمند تغییر نگرش و سیاست در حوزه کتاب هستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سیدرضا صالحی امیری،‌ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این همایش که فرزند آیت‌الله خوانساری و آیت‌الله فقیهی حضور داشتند،‌ گفت: ما نیازمند تغییر نگرش و سیاست در حوزه کتاب هستیم که زنجیره‌ای از مولف،‌ ناشر،‌ کتابدار و کتابخوان آن را تشکیل می‌دهند و اقتصاد نشر گره وثیق به حوزه‌های دیگر دارد،‌ از این رو باید نگاه همه جانبه به آن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مسئله بنیادی در این حوزه آن است که هر چند دولت یازدهم به حوزه کتاب و فرهنگ توجه می‌کند، اما این حوزه همچنان نحیف است. آمارها نشان می‌دهد 12 هزار ناشر در کشور مجوز دارند که فقط 4 هزار ناشر فعال هستند و این نشانگر اوضاع بد نشر است. 

صالحی امیری ادامه داد: چطور برای مسئله‌ای به نام سوخت و محیط زیست هزینه‌های میلیاردی اختصاص پیدا می‌کند و حمایت کلانی از حوزه صنعت انجام می‌شود،‌اما در حوزه فرهنگ چنین اقدامی صورت نمی‌گیرد.

وی اظهار کرد: دولت از همه ظرفیت‌های خود برای حمایت از صنعتگران استفاده می‌کند و کاش روزی برسد که این موضوع برای حوزه فرهنگ و نشر هم وجود داشته باشد و در این صورت است که خواهیم دید زیست جامعه دچار تحول و تغییر خواهد شد. آیا انصاف است که ریزگرد را ببینیم، اما آلودگی‌های اجتماعی و فرهنگی را نبینیم که آن به سلامت چشم و این به سلامت روح آسیب می‌زند و از سوی دیگر جامعه را می‌توان با ریزگرد اداره کرد، اما بدون فضیلت و معرفت نمی‌توان آن را اداره کرد.

وی تصریح کرد: به ناشران باید از منظر یک طبیب نگاه شود؛ چرا که باید قدر مؤلف را به عنوان کسی که قلم را در دست می‌گیرد و کانون بازتولید معرفت است و ناشر به عنوان انتشاردهنده این معرفت و فضیلت است و کتابخوان را که یکی از عناصر مهم این حوزه است، بدانیم.

صالحی‌امیری با تأکید بر طراحی سیاست برای حوزه نشر گفت: این موضوع نیازمند یک فهم درونی است؛ چرا که اهمیت حوزه نشر کمتر از نفت نیست و ما نیازمند فرهنگ هستیم که این فرهنگ می‌تواند شامل کتاب، نشر، فیلم، موسیقی، صنایع دستی و ... باشد و می‌تواند جایگزین صنعت نفت شود؛ چرا که این کشور با فرهنگ و تمدن کهن و اتکا به ظرفیت‌های خود می‌تواند در صنعت فرهنگ آنها را تبدیل به سرمایه بزرگ مادی و معنوی کند.

وی در ادامه عنوان کرد: آیا زمانی که 8 هزار ناشر تعطیل شدند آیا جامعه درد آن را احساس کرد و یا وقتی تعداد کتابفروشی‌ها اندک است و یا تبدیل به کارکردهای دیگری می‌شود می‌توانیم این درد را حس کنیم؟

صالحی‌امیری با اشاره به سرانه مطالعه کتاب در کشور بیان کرد: پایین بودن سرانه مطالعه در ایران که آخرین آمار آن 20 دقیقه بوده و مربوط به یک دهه قبل است؛ هر چند که معتقدم از این میزان نیز کمتر است و امروز تبدیل به یکی از چالشی‌ترین موضوعات شده.

وی افزود: تا زمانی که مقوله کتاب و کتابخوانی در کشورمان به ارزش تبدیل نشود، تغییری در حوزه فرهنگ و نشر و کتاب را شاهد نخواهیم بود؛ چرا که اگر چنین موضوعی ارزشی باشد، صنعت نشر از رکود خارج خواهد شد.

محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در ادامه این نشست در سخنان کوتاهی به گفته‌های صالحی‌امیری تأکید کرد و گفت: هفته کتاب موقعیتی را فراهم می‌کند که یادمان باشد، مشکلاتی در حوزه نشر داریم و در بیست و سومین دوره هفته کتاب بارقه‌های امیدی را می‌بینیم که ما را برای ماندن امیدوار می‌کند.

وی افزود: مسئولان حوزه فرهنگ باید به موضوع کتاب و نشر اهمیت دهند و سیاستگذاری‌های کلان در حوزه فرهنگ وجود داشته باشد و حمایت شوند تا شاهد تغییر و تحول در این حوزه باشیم.

در ادامه این همایش سه پنل با موضوعات «اقتصاد نشر کتاب در ایران»، «کتاب و کتابخوانی؛ آسیب‌ها و راهکارها» و «صنعت نشر کتاب و چشم‌اندازهای آن» با حضور کارشناسان برگزار می‌شود و ادامه نیز اختتامیه این همایش با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام سالک، نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی برگزار می‌شود.

captcha