روح تعالیم قرآنی در اشعار فارسی معاصر هویداست
کد خبر: 3453723
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
حجت‌الاسلام مبارز:

روح تعالیم قرآنی در اشعار فارسی معاصر هویداست

گروه ادب: دبیر علمی سومین جشنواره شعر حوزه درباره بهره‌گیری شاعران از کلام وحی در سروده‌هایشان گفت: ناب‌ترین اشعار فارسی معاصر دربردارنده روح تعالیم و آموخته‌های آیات قرآنی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن مبارز، شاعر آیینی و دبیر علمی سومین جشنواره شعر حوزه(اشراق) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه ناب‌ترین اشعار فارسی عصر ما روح تعالیم و آموخته‌های آیات قرآنی را همراه دارند، عنوان کرد: شاعران حوزوی انس بیشتری با قرآن کریم دارند و در غزل‌ها و اشعار نو و سپید آنها تاثرپذیری از آیات قرآن، احادیث و روایات اسلامی مشهود است. البته سایر شاعران مسلمان کشور ما نیز اشعارشان دارای روح دینی و قرآنی است.
حجت‌الاسلام مبارز با تاکید بر اینکه با گذشت قرن‌ها از نزول قرآن کریم هنوز آیات و تعالیم این کتاب شریف الهام‌بخش شاعران مسلمان است، گفت: نباید از شاعر توقع داشته باشیم که عین آیات قرآن را در ابیاتش بیاورد، بلکه همین که در شعرهای متعهدانه خود در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اخلاقی و دفاع مقدس سخنانی ایراد می‌کند که به آیه‌ای از قرآن کریم یا حدیثی شریف اشاره دارد، حق مطلب ادا شده است.
این شاعر آیینی کشورمان تاکید کرد: هر شعر آموزنده‌ای که به آیه‌ای از قرآن کریم اشاره کند و با استفاده خودگاه یا ناخودآگاه از تعالیم وحیانی بر روح و جان مخاطبان تاثیر مفیدی بگذارد، شعر دینی و متعهدانه محسوب می‌شود.
دبیر علمی سومین جشنواره شعر حوزه(اشراق) افزود: شاعر متعهد و قرآنی کسی است که در برابر اتفاقات روز حتی در کشورهای دیگر بی‌تفاوت نباشد و پیرو منطق دینی باشد.
حجت‌الاسلام مبارز تاکید کرد: شاعری که بی‌زیبایی و از روی حکمت از مضمون و روح تعالیم آیات قرآن و احادیث در انتقال مفاهیم و اندیشه‌های خود به مخاطبان استفاده می‌کند از کسی که ابیات قرآن و احادیث را ترجمه منظوم می‌کند بسیار هنرمندتر است.
این شاعر آیینی کشورمان گفت: قرآن کریم سخنان حضرت باری‌تعالی را شامل می‌شود و کاملا منطبق با عقل و فطرت انسان است و بسیاری از غزل‌سرایان مسلمان بدون اینکه متوجه باشند از روح آیات قرآن در کلام‌شان بهره می‌برند و آثار نابی را خلق می‌کنند.
حجت‌الاسلام مبارز از جمله شاعرانی است که در محضر رهبر معظم انقلاب به برنامه شعرخوانی پرداخته است. وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص فعالیت‌های ادبی خود گفت: اولین مجموعه شعری‌ام با عنوان «از شاخه انجیر» سال 1391 در مشهد مقدس منتشر شد که شامل 35 غزل و یک مثنوی کوتاه در حال و هوای شعر آیینی و مذهبی است.
وی معتقد است که شاعر متعهد باید در جست‌وجوی بهترین سخنان و تعالیم باشد.

captcha