حجتالاسلام سیدحسن مبارز، دبیر علمی سومین دوره جشنواره شعر حوزه(اشراق) در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)با
بیان اینکه با وجود رشد خوب شعر حوزه هنوز با خلأهایی مواجه هستیم و با
قله و نقطه مطلوب مورد نظر فاصله داریم، تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی
برگزاری سومین دوره جشنواره شعر حوزه که روز گذشته، 30 آذر به کار خود
پایان داد، بالا بردن سطح کمی و کیفی شعر حوزه بود که تا اندازه زیادی نیز
محقق شد و گامی به جلو محسوب میشود.
حجتالاسلام مبارز با اشاره به اینکه جشنواره سوم آغازگر بینالمللی شدن
این جشنواره بود، گفت: با وجود ارتقای کمی و کیفی آثار ارائه شده در این
جشنواره هنوز تا جایگاه مورد نظر فاصله داریم و نیازمند تلاشهای بیشتر و
فعالیتهای گستردهتری هستیم.
دبیر علمی سومین دوره جشنواره شعر حوزه (اشراق) به برگزاری کارگاههای
تخصصی شعر برای برگزیدگان جشنواره در مدت سه روز اشاره کرد و افزود:
برگزاری این کارگاهها که با استقبال خوب شرکتکنندگان مواجه شد از نقاط
قوت این جشنواره بود.
حجتالاسلام مبارز، رشد سه برابری ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره سوم
نسبت به دوره دوم را نویدبخش آیندهای روشن برای شعر حوزه دانست و تاکید
کرد: یکی از اهداف ما از برگزاری دورههای مختلف شعر حوزه شناسایی تمام
استعدادهای موجود است. هنوز برخی حوزویان با استعداد ترجیح میدهند در خلوت
شعر بگویند و علاقهای به نشر آثارشان ندارند.
دبیر علمی سومین دوره جشنواره شعر حوزه(اشراق) همچنین گفت: با وجود همه
رشدهای مشهود، نیاز داریم که شاعران حوزه به باور جدی درباره شعر برسند و
این هنر را تفنن ندانند. شعر میتواند ابزار تبلیغ معارف دینی باشد. مقام
معظم رهبری بارها تاکید کردهاند که طلاب باید به شعر بپردازند.
وی افزود: از مسئولین حوزه علمیه درخواست داریم که به شعر و ادب با رویکرد
تفنن و برنامه جنبی نگاه نکنند و دیدی علمی به مجموعههای اشعار طلاب
داشته باشند.
شعر مطلوب، برگرفته از منابع دینی و حساس به مسائل پیرامونی است
حجتالاسلام مبارز همچنین گفت: مقام معظم رهبری از بزرگترین حامیان شعر
حوزه هستند که این پیامشان که شاعر بودن با فقاهت منافات ندارد، میتواند
منشور حوزههای علمیه باشد.
وی در عین حال تصریح کرد: شعر مطلوب از نظر مقام معظم رهبری، شعری است که
اندیشه ژرف دینی را به همراه دارد و در دعوای حق و باطل بیتفاوت نیست و
نسبت به مسائل پیرامونی کشور و جهان واکنش مناسب نشان میدهد.