جشنواره‌های ادبی درقالب اردو برگزار شوند/ ضرورت خارج شدن جوایز ادبی از حالت رقابتی محض
کد خبر: 3466621
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
حجت‌الاسلام مبارز در گفت‌وگو با ایکنا:

جشنواره‌های ادبی درقالب اردو برگزار شوند/ ضرورت خارج شدن جوایز ادبی از حالت رقابتی محض

گروه ادب: یک شاعر آیینی و دبیر اجرایی جشنواره شعر حوزه گفت: برای رسیدن به نتیجه مطلوب در کشف و شکوفایی استعدادهای ادبی باید کنگره‌ها و جشنواره‌های شعر و داستان در قالب اردوهای علمی و هنری برگزار شوند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن مبارز، شاعر آیینی و دبیر اجرایی جشنواره شعر حوزه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه برای رسیدن به نتیجه مطلوب در کشف و شکوفایی استعدادهای ادبی باید کنگره‌ها و جشنواره‌های شعر و داستان در قالب اردوهای علمی و هنری برگزار شوند، توضیح داد: کنگره‌ها و جشنواره‌ها گاهی تلاش می‌کنند گامی در راه بهبود وضعیت کمی و کیفی آثار ادبی جوانان باشند ولی ممکن است به دلایل مختلف به شعر و ادبیات زیان وارد کنند و سطح تولیدات ادبی را نازل کنند.

حجت الاسلام مبارز افزود: برای ارتقای سطح جشنواره‌های ادبی بهتر است شکل اجرایی آنها را از حالت رقابتی محض خارج کنیم.

این شاعر آیینی تصریح کرد: تجربه شهرستان ادب در برگزاری اردوهای فرهنگی برای شاعران و نویسندگان جوان موفقیت‌آمیز بوده و نشان می‌دهد این شیوه می‌تواند بهتر از برگزاری یک جشنواره چند ساعت موثر باشد.

دبیر اجرایی جشنواره شعر حوزه گفت: در سومین دوره جشنواره شعر حوزه 80 نفر از شرکت‌کنندگان که سطح آثارشان متوسط به بالا بود در کارگاه‌ها و اردوی فرهنگی و هنری جشنواره شرکت کردند. شرکت‌کنندگان با مبانی و قواعد فنی شعر آشنا شدند و توانستند از تجربیات اساتید و شاعران پیشکسوت بهره ببرند.

وی تصریح کرد: متاسفانه بیشتر جشنواره‌های ادبی کشور ما هزینه‌بر هستند و فقط محفل شعرخوانی و اهدای جایزه هستند.

حجت الاسلام مبارز افزود: باید از تجربه‌های موفق کشورهای دیگر در برگزاری جشنواره‌های ادبی استفاده کنیم. از سوی دیگر نباید سلیقه غالب جامعه را معیار ارزیابی آثار قرار دهیم و به وضع موجود راضی باشیم.

captcha