بهره‌گیری عراق از استراتژی تدافعی در عملیات والفجر مقدماتی
کد خبر: 3473579
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
رخصت‌طلب عنوان کرد:

بهره‌گیری عراق از استراتژی تدافعی در عملیات والفجر مقدماتی

گروه جهاد و حماسه: یکی از راویان حاضر در عملیات والفجر مقدماتی گفت: در این عملیات عراق از استراتژی تدافعی و موانع پیاده‌سازی شده 500 متری استفاده کرد.

محسن رخصت‌طلب، از راویان حاضر در عملیات والفجر مقدماتی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه در این عملیات عراق از استراتژی تدافعی و موانع پیاده‌سازی شده 500 متری استفاده کرد، توضیح داد: عراق جنگ تحمیلی را با تحریک کشورهای غربی و اعراب آغاز کرد. استکبار جهانی می‌پنداشت ایران به واسطه وقوع انقلاب ضعیف شده و با تجهیز و تحریک عراق سعی داشت حرکت انقلاب اسلامی را به بن‌بست بکشاند.

رخصت‌طلب گفت: عراق در پیروزی‌های اولیه در سال‌های نخست جنگ چندین کیلومتر از کشور ما را گرفت، ولی وقتی نیروهای ایران سازماندهی شدند توانستیم 90 درصد مناطق تصرف شده را آزاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه در عملیات بیت‌المقدس رزمندگان اسلام شکست سختی را به عراق وارد کردند،‌ افزود: ایران پس از پیروزی در بیت‌المقدس به بلوغ نظامی رسیده بود که برای عراق و کشورهای حامی وی قابل پذیرش نبود. بنابراین کشورهای استکباری بسیج شدند تا با ارسال تجهیزات و کمک‌های فکری و کارشناسی عراق را تقویت کنند.

رخصت‌طلب تاکید کرد: از اواسط عملیات بیت‌المقدس عراق استراتژی تدافعی را در پیش گرفت و ما با یک سیستم نظامی حساب شده درگیر شدیم. عراق از عملیات رمضان موانع زمینی را پیاده‌سازی کرد که سیم خاردار، کانال، میدان مین و ... را شامل می‌شد. 

وی گفت: در عملیات والفجر مقدماتی با حجم گسترده موانع زمینی درگیر بودیم، از جمله کانال‌هایی به عمق چهار متر که کف آنها مین‌گذاری شده بود و دو طرف کانال هم مین‌ جاسازی شده بود. در عین حال نیروهای ارتش و سپاه قهرمانانه به عرصه آمدند و شب اول عملیات از برخی محورها عبور کردیم، ولی روز دوم عراق هوشیار شد و شروع به پاتک کرد و جنگ سختی به وقوع پیوست. روز سوم عراق، محورها را بست و نتوانستیم به اهداف اصلی خود برسیم.

این راوی افزود: در این عملیات بخشی از نیروهای پیشرو در عمق شهید شدند که از جمله آنها می‌توان به شهید حاج رضا حبیب‌اللهی، مسئول عملیات سپاه سوم صاحب الزمان(عج) اشاره کرد.

captcha