تعیین عیار اسلامی تورگردان‌ها در سنجه آیین‌نامه راهنما
کد خبر: 3474214
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
رحمانی موحد تشریح کرد:

تعیین عیار اسلامی تورگردان‌ها در سنجه آیین‌نامه راهنما

گروه جامعه: معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به این سؤال که تورگردان‌های ما توان معرفی صحیح فرهنگ اسلامی به گردشگران خارجی را دارند؟ گفت: در اصلاح آیین‌نامه راهنمای گردشگران توجه به آموزش تورگردان‌ها در حوزه ارزش‌های اسلامی گنجانده شده است.

مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که ما با افزایش گردشگران خارجی مواجه هستیم اما آیا تورگردان‌های ما اطلاعات کافی برای معرفی فرهنگ ایرانی ـ اسلامی تنیده در تار و پود معماری، صنایع دستی و اماکن تاریخی ما به گردشگران غیر مسلمان را دارند؟ گفت: مبنای گردشگری در کشور ما گردشگری تخصصی است.

وی ادامه داد: از آنجایی که برنامه‌ریزی تخصصی بر روی گردشگری صورت می‌گیرد، باید خدمات گردشگری ما نیز تخصصی باشد و نیروهای متخصص در این حوزه تربیت شوند. بر همین اساس از یک سال پیش اصلاح آیین‌نامه راهنمای گردشگران آغاز شده و طی دو ماه اخیر این آیین‌نامه در دولت مورد تصویب قرار گرفته است. در این آیین‌نامه، راهنمای گردشگران به سه گروه: داخلی، بین‌المللی و خروجی و زیرمجموعه‌هایی مانند گردشگری تخصصی، سلامت و ... تقسیم شده‌ است.

رحمانی موحد گردشگران را امانتی در دست راهنمایان تورها دانست و گفت: اعتقاد ما این است که گردشگران را به صورت امانت به راهنمایان می‌سپاریم و راهنما باید از اطلاعات، معرفت و دانش کافی برای انتقال جاذبه‌ها برخوردار باشد.

وی ادامه داد: در آیین‌نامه‌ای که در حال اصلاح است، آموزش توانمندی راهنماها را بسیار جدی در نظر گرفته‌ایم و به سمتی می‌رویم که راهنماها حتماً باید دوره‌های آموزش پایه و عمومی را بگذرانند؛ راهنماهای ما چه راهنمای بین‌المللی، ورودی، تخصصی، طبیعت‌گردی و ... باید بدانند دفاع مقدس هشت ساله ما چه بود، جامعه ما به چه چیزهایی حساس است و به چه چیزهایی حساس نیست و ... .

معاون گردشگری در پاسخ به این سؤال که توریستی که از خارج می‌آید در مورد حجاب و اعتقادات مذهبی هم سؤال می‌کند، آیا راهنماهای ما توان پاسخ‌گویی درست به این سؤال‌ها را دارند؟ گفت: تمامی این مباحث به آنها آموزش داده می‌شود.

وی در مورد زمان اجرایی شدن این آموزش‌ها گفت: دستورالعمل این آیین‌نامه تا پایان امسال تهیه می‌شود و از سال آینده راهنماها برای تمدید کارت‌ها و ادامه کارشان در این فرایند ساماندهی می‌شوند.

captcha