نمایی از فعالیت‌های پژوهشی سال 94 مؤسسه جامعة القرآن الکریم
کد خبر: 3482141
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷

نمایی از فعالیت‌های پژوهشی سال 94 مؤسسه جامعة القرآن الکریم

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: نمایی از فعالیت‌های واحد پژوهشی مؤسسه جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) در سالی که گذشت ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل حکیمی، معاون پژوهش جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه فعالیت‌های پژوهشی این مؤسسه شامل تازه‌های نشر، مجموعه‌های در حال تدوین و نگارش و فراخوان پژوهشی، ادامه داد: کتاب حفظ کافی در دو جلد با تألیف حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی طباطبایی، مدیر مؤسسه و سیدمحمدحسین طباطبایی تألیف شد. این کتاب در قالب درسنامه ویژه افرادیست که تمایل به حفظ احادیث کتاب اصول کافی به سهولت دارند.
وی با اشاره به تألیف کتاب پرسمان حفظ قرآن توسط داوود قاسمی، عنوان کرد: این کتاب مجموعه‌ای دوجلدی است که به مشاوره حفظ و پاسخ به سؤالات و شبهات درخصوص حفظ قرآن به صورت تخصصی و مستقل پرداخته است به گونه‌ای که هر فردی که تمایل به حفظ آیات نورانی قرآن کریم را دارد و با مشکلات و پرسش‌ها و یا شبهاتی همراه است می‌تواند پاسخش را از این مجموعه پیدا کند.
معاون پژوهش جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) بیان کرد: درسنامه حفظ ترتیبی قرآن از دیگر تازه‌های نشر مؤسسه است که با مقدمه حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین طباطبایی و به همت زهراسادات مؤذن و حجت‌الاسلام حکیمی نگارش شده است.
وی با اشاره به ویژگی این کتاب تصریح کرد: مطالب این کتاب در هشت فصل و 18 درس ارائه شده است. همچنین هر درس با بیان فواید حفظ قرآن در قالب بیان 18 روایت از پیامبر اکرم(ص) و معصومین(ع) و سخنان مقام معظم رهبری آغاز می‌شود. 20 راهکار برای به خاطر سپردن آسان‎تر آیات مشابه، خودآزمایی و خلاصه مطالب در پایان هر فصل از دیگر مواردیست که به آن پرداخته شده است.
حکیمی بیان کرد: کتاب آموزش حفظ موضوعی قرآن کریم دربردارنده 150 موضوع قرآن و آیات مرتبط با موضوعات اخلاقی، اجتماعی و اعتقادی و ...، پژوهش‌نامه واژه‌های قرآنی تألیف علیرضا پوراحمد با هدف آشنایی با لغات و مفاهیم قرآن، مجموعه پنج جلید کتاب کار کودک و کتاب راهنمای این مجموعه با همکاری احمد معمارزاده، مدیر کمیته تولید محتوا و با مجوز دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش از دیگر فعالیت‌های پژوهشی مؤسسه است.
وی با تأکید بر اینکه تمامی این کتاب‌ها و مجموعه‌ها به همت واحد نشر این مؤسسه به چاپ رسیده‌ است، اظهار کرد: از دیگر فعالیت‌های پژوهشی مؤسسه می‌توان به کتاب سه جلدی با عنوان «مربی محتوای آموزشی دوره پیش دبستانی» با همکاری احمد معمارزاده، مدیرکمیته تولید محتوا و با مجوز دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش، کتاب علم‌الحدیث تألیف مرضیه جدیدالاسلام اشاره کرد.
حکیمی بیان کرد: این کتاب علم‌الحدیث دربردارنده مطالب کتاب علم‌الحدیث و درایةالحدیث حجت‌الاسلام کاظم میرشانه‌‌چی، کتاب تاریخ عمومی حدیث تألیف مجید معارف و مصطلح‌الحدیث تألیف صبحی صالح است که مباحث آنها به صورت آموزشی و متناسب با آزمون کارشناسی ارشد و دکتری تدوین شده است.
معاون پژوهش جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) تألیف کتاب الاتقان برگرفته از کتاب «الاتقان فی علوم القرآن» تألیف جلال‌الدین عبدالرحمان سیوطی از دیگر فعالیت‌های پژوهشی این مؤسسه است، اظهار کرد: که این کتاب توسط مرضیه جدیدالاسلام تألیف شده است که دربردارنده موضوعات علوم قرآنی و سرفصل‌های این درس متناسب با کنکور کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث است.
 وی اظهار کرد: کتاب «آزمون‌های طبقه بندی و تالیفی» ویژه دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکتری، در رشته علوم قرآن و حدیث توسط مرضیه جدید‌الاسلام تألیف شد. همچنین کتاب تربیت فرزند از دیدگاه علم و دین تألیف ملیکه ساعد‌واقفی، نگاهی به روانشناسی کودک تألیف محمد عباسی‌نیا، دانستنی‌هایی درباره آموزش و پرورش کودکان پیش‌دبستانی تألیف محمد عباسی‌نیا، سبک زندگی در اعماق معرفت تألیف داوود عارفی، سبک زندگی حکیمانه تألیف داوود عارفی و دانستنی‌های دانش‌آموزان تألیف فهمیه زاهدی‌زنق از دیگر فعالیت‌های پژوهشی این مؤسسه در سالی که گذشت بود.
حکیمی عنوان کرد: فعالیت‌های پژوهشی واحد تحقیق و پژوهش در بخش مجموعه‌های در حال تدوین و نگارش دربرگیرنده تدوین جلد‌های بعدی مجموعه «پرسمان مفاهیم قرآن کریم» از جزء 6 تا 15 قرآن کریم، آموزش خطابه ویژه خردسالن، آموزش صوت ولحن و آشنایی با نغمات، آموزش روخوانی و روان‌خوانی، آموزش احکام شرعی ویژه مقطع ابتدایی، آموزش مفاهیم قرآن ویژه رده سنی بزرگسالان، نگارش کتابی با موضوع «قاریان و حافظان قرآن در آخرالزمان» و دستاوردهای مؤسسه جامعه‌القرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) در داخل و خارج از کشور است.
وی با اشاره به ترجمه کتاب‌های آموزشی به سه زبان عربی، اردو و انگلیسی که در دست تدوین است، اظهار کرد: آموزش روخوانی قرآن در دوحلد، آیه‌های زیبا و حدیث‌های قشنگ، کتاب دو جلدی تجوید در مدرسه توسط حجت‌الاسلام محمدمهدی طباطبایی، مدیر مؤسسه و آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم و تحسین‌التلاوة توسط علی قاسمی از دیگر کتاب‌هایی است که به سه زبان تألیف خواهد شد.
حکیمی در پایان یادآور شد: واحد پژوهش مؤسسه پذیرای همکاری از پژوهشگران و محققان این عرصه در موضوعاتی چون آموزش ترتیل مقدماتی، روخوانی و تحوید و امام‌شناسی و قصص قرآنی ویژه خردسالان و اخلاق در قرآن و سایر موضوعات است.
لازم به ذکر است؛ کتاب‌های فوق به همت واحد انتشارات مؤسسه به چاپ رسیده است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند با شماره ۰۲۵۳۷۷۴۶۸۸۲ تماس بگیرند و یا به صورت حضوری به انتشارات مؤسسه جامعة القرآن الکریم واقع در قم، خیابان معلم، معلم ۱۰، کوچه ۸ مراجعه کنند.

captcha