برگزیدگان جشنواره «سما» معرفی شدند
کد خبر: 3488700
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲

برگزیدگان جشنواره «سما» معرفی شدند

گروه هنر: با برگزاری مراسمی در فرهنگسرای ارسباران طی شب گذشته، 26 فروردین، برگزیدگان دومین جشنواره فیلم کوتاه سما معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آئین اختتامیه جشنواره ملی فیلم کوتاه سما با حضور علی نصیریان، داریوش مؤدبیان، محمد احسانی، بهرام عظیمی، محسن مؤمنی شریف و... برگزار شد. در این مراسم کلیپی به مناسبت بزرگداشت شهید سیدمرتضی آوینی پخش شد که در آن صحبت های رهبری درباره شهید آوینی گنجانده شده بود.

در این مراسم مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم کوتاه سما گفت: در همه جشنواره‌ها عرفی رعایت می شود که یک سخنران، سخنرانی می کند و از افرادی که در آن جشنواره فعالیت داشته‌اند تشکر می‌کند، اما من در اینجا فقط می‌خواهم از زحمات نیروهای جوانی که در این دوره از جشنواره من را همراهی کردند تشکر ویژه‌ای داشته باشم و امیدوارم نتایج حاصله مورد رضایت شهید مرتضی آوینی باشد. نکته دیگر اینکه مدتی است که تعدادی از علاقه مندان به نگارش فیلمنامه، کتابی را تحت عنوان قصه‌های دورهمی در مؤسسه شهید آوینی نوشته‌اند و قرار بود در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کوتاه سما از آن رونمایی شود، اما به این دلیل که مراسم افتتاحیه را در کنار مزار شهید آوینی برگزار کردیم فرصتی پیش نیامد تا از این کتاب رونمایی کنیم و قصد داریم در مراسم اختتامیه این کتاب را رونمایی کنیم.

بخش دیگر این مراسم به تجلیل از شهید سعید سیاح طاهری اختصاص یافت که محمدعلی باشه آهنگر و مؤمنی شریف به روی سن آمده و از این شهید تجلیل کردند. مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری با قرار گرفتن روی سن در ابتدای صحبت‌های خود گفت: از برگزارکنندگان این جشنواره بسیار ممنون هستم که باعث شدند من بتوانم درباره شخصیت شهید طاهری صحبت کنم. همچنین دوست دارم از همین جا یادی از علی نصیریان نیز داشته باشم و از هنرهای برجسته ایشان تشکر کنم.

وی ادامه داد: من مدت 7 سال است که افتخار آشنایی با شهید طاهری را داشتم. وی در زمان جنگ فرمانده بود و در همان سال‌ها یکی از چشم‌های خود را از دست داد و بعد از جنگ نیز به مناطق محروم رفت و در آنجا کار کرد. تقریباً حدود 9 جشنواره برای دانش آموزان مناطق محروم با حضور ایشان برگزار شد و کتاب های مربوط به حوزه دفاع مقدس را به زندانیان اهدا کرد. در ادامه همین فعالیت‌ها شاهد تحول و تأثیرگذاری این کتاب‌ها در زندانیان بودیم. افرادی چون پرویز پرستویی و حبیب احمدزاده نیز همیشه با شهید طاهری همراه بودند.

در این مراسم اسامی برگزیدگان به شرح زیر اعلام شد. 

بخش فیلم‌نامه

پرستوی زرین که به عنوان نشان برگزیدگان جشنواره فیلم سما معرفی شد در این بخش به محمد منصوبی اهدا شد.

بخش ملی و نسل نو 

این بخش برگزیده‌ای نداشت. 

بهترین فیلم کوتاه مستند در بخش نسل نو

 در این بخش دیپلم افتخار بهترین تحقیق و پژوهش به کمیل سهیلی و فاطمه داودی اهدا شد و همچنین دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به محمدعلی شعبانی تعلق گرفت.

بخش ملی مستند 

پرستوی زرین بهترین کارگردانی در بخش ملی مستند به رضا فرهمند و محمد چناری اهدا شد. همچنین پرستوی زرین دیگری در بخش تحقیق و پژوهش بخش ملی مستند به علیرضا دهقان تعلق گرفت.

در این بخش دیپلم افتخار بهترین فیلم به ماریا ماوچی تعلق گرفت. همچنین پرستوی زرین بهترین فیلم بخش مستند به مهدی مطهر و فاطمه نیک‌نژاد برای فیلم (3 سال و 3 روز) رسید.

در بخش دیگر از اهدای جوایز هیئت انتخاب بخش داوری پویانمایی نسل نو و ملی در دومین جشنواره فیلم کوتاه سما اعلام شد. در این بخش با حضور تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به حسین محمدیان و پرستوی زرین به ندا سادات میرمحمدی اهدا شد.

در بخش بهترین فیلمنامه انیمیشن نیز دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به فرهاد نجفی‌فرد و پرستوی زرین به محمدرضا خردمندان اهدا شد.

بخش بهترین کارگردانی بخش ملی پویانمایی 

در این بخش دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به امید خلیل‌زاده و پرستوی زرین بهترین کارگردانی به بهرام عظیمی تعلق گرفت. 

بهترین فیلم در بخش ملی پویانمایی 

دیپلم افتخار بهترین فیلم در این بخش به امیرهوشنگ معین و پرستوی زرین بهترین فیلم به محمدرضا شفاه اهدا شد. 

بخش ویژه عروج از منا 

در این بخش از نازنین فرخ‌لو (ساجده) تقدیر ویژه‌ای صورت گرفت. همچنین دیپلم افتخار بخش فیلم‌نامه و جایزه دوم به نسیم حسنی (یاور) و پرستوی زرین این بخش به محبوبه نوروزی (خیر) اهدا شد. دیپلم افتخار بهترین تحقیق و پژوهش این بخش نیز به ناصر نادری برای فیلم (آقای سفیر) اهدا شد.

پرستوی زرین بهترین تحقیق و پژوهش در بخش ویژه عروج از منا به محمدابراهیم حمیدیان (عروج بی‌خروج) اهدا شد. همچنین دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به احمد کاوه (بن‌بست 204)، پرستوی بهترین کارگردانی به فرود عبس‌پور (تنگی نفس)، بهترین فیلم رسول آذرسرا (به دنبال برادرم رضا)، دیپلم افتخار بهترین فیلم به احمد کاوه (بن‌بست 204) تعلق گرفت و در بخش بهترین فیلم عروج از منا پرستوی زرین به هیچ اثری تعلق نگرفت.

بخش ملی و نسل نو 

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی نسل نو فیلم کوتاه داستانی به پدرام پورامیری و حسین پورامیری (سکوت‌ کن) اهدا شد و در بخش کارگردانی پرستوی زرین بهترین کارگردانی نسل نو به امیر مهندسیان (مرخصی آخر) تعلق گرفت. همچنین پرستوی زرین بهترین فیلم در بخش نگاه نوی داستانی به پریسا احمدی (سکوت کن) اهدا شد.

بخش ملی داستانی عروج از منا

دیپلم افتخار به سعید نجاتی (سُراهی)، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به مجتبی قاسمی (کاسپو) و پرستوی زرین در بخش بهترین فیلم‌نامه به محمد داودی (مات) تعلق گرفت. همچنین پرستوی زرین بهترین کارگردانی بخش ملی داستانی عروج از منا به محمد داودی، دیپلم افتخار بهترین فیلم به جلال صاحب‌پناه (آب یخ) و پرستوی زرین بهترین فیلم در بخش ملی داستانی به سعید نجاتی و انجمن سینمای جوانان ایران (سُراهی) تعلق گرفت.

پایان‌بخش این مراسم نیز اهدای جایزه ویژه هیئت داوران برای بهترین کارگردانی به علی دهکاری فیلم (هوادار) و جایزه ویژه داوران برای بهترین دستاورد هنری به مرتضی هدایتی به خاطر فیلم‌برداری فیلم (بیماری) اهدا شد.

captcha