فرشچیان، حکیم نقش و نگار ایران است
کد خبر: 3497782
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
حسن بلخاری:

فرشچیان، حکیم نقش و نگار ایران است

گروه هنر: یک پژوهشگر و محقق در مراسم رونمایی از دو اثر استاد محمود فرشچیان که امروز، 25 اردیبهشت برگزار شد، اظهار کرد: اگر فردوسی به درستی حکیم سخنوری نامیده شده است، استاد فرشچیان نیز باید حکیم نقش و نگار ایران نام بگیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آئین رونمایی از دو اثر استاد محمود فرشچیان با نام‌های «سیمرغ» و «محیط زیست» امروز 25 اردیبهشت در موزه استاد فرشچیان واقع در کاخ سعدآباد برگزار شد. در این مراسم جمع کثیری از هنرمندان، اندیشمندان، مقامات دولتی و مردم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم مجابی، معاون سازمان محیط زیست در سخنانی اظهار کرد: استاد فرشچیان در تاریخ هنر این کشور نامی ماندگار است که هیچ گاه درخشش وی افول نمی‌کند، دلیل این امر نیز کاملاً روشن است و آن هم اینکه تمام عشق استاد برای سربلندی کشورش صرف شده و هر آنچه که می‌پسندد برای ایران است.

وی افزود: سال گذشته استاد تصمیم گرفت کاری درباره محیط زیست انجام دهد. خوشبختانه این اتفاق روی داده و ما امروز شاهد رونمایی از اثر فاخر استاد فرهنگ و هنر کشورمان هستیم. البته امروز مصادف با روز فردوسی نیز هست و دیگر کار استاد که از آن رونمایی می‌شود با همین محوریت خلق شده است.

مجابی با بیان اینکه همه آن چیزی که در دنیاست، تصویرگر قدرت و عظمت خدا بوده و حاصل هنرنمایی بزرگترین هنرمند عالم هستی است، گفت: پروردگار عالم با بهترین رنگ‌ها دنیا را نقاشی کرده و برای همین هنرمند نیز موظف است با کار خود گوشه‌ای از زیبایی‌های عالم هستی را نمایان کند.

نامور مطلق، معاون صنایع دستی کشور به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: در هفته‌ای که گذشت ما چند نمایشگاه را برگزار کردیم، اما رونمایی از دو کار جدید استاد فرشچیان تمام خستگی ما را از بین برد. این هنرمند ستاره‌ای درخشان برای عرصه فرهنگ و هنر ما محسوب می‌شود، همان گونه که نویسندگان متعهدی چون علی شریعتی و جلال آل‌احمد از بزرگان این سرزمین هستند.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: متاسفانه در فضای موجود، بی‌توجهی به محیط زیست امری رایج شده است، در صورتی که تفکر اسلامی بارها و بارها به رعایت محیط زیست تاکید دارد. در کار جدید استاد فرشچیان که با محوریت محیط زیست خلق شده می‌توان به خوبی عشق به محیط زیست را مشاهده کرد.

در ادامه این مراسم حسن بلخاری، نویسنده و پژوهشگر اظهار کرد: اگر فردوسی را حکیم سخنوری می‌دانیم، چرا نباید استاد فرشچیان را حکیم نقش و نگار ایران قلمداد کنیم. استاد فرشچیان فردی نیست که بخواهیم به سادگی از کنار وی عبور کنیم. امثال وی به ندرت پا بر عرصه جهان هستی می‌گذارند و برای همین تا نفس داریم باید پاسدار ارز‌ش‌ها و هنرمندان ارزشی خود باشیم.

وی تاکید کرد: ایرانیان اندیشمند به سیمرغ مقام جاودانگی را داده‌اند. این ویژگی به وضوح در تابلوی استاد فرشچیان نمایان است. البته این استاد بزرگ در هر کارش قله‌ای از هنر را پیموده است و برای همین آرزو دارم سال‌ها شاهد هنرنمایی این کیمیای عالم هنر باشیم.

در انتهای این مراسم با خواهش مجری برنامه(سهیل محمودی) استاد فرشچیان برای لحظاتی کوتاه پشت تریبون قرار گرفت و از همه حاضران برای شرکت در جلسه تشکر کرد. وی برای ایران و ایرانی سعادتمندی را آرزو کرد و از خدا خواستار آن شد که برکتش را بر این سرزمین بیشتر کند.

captcha