درآمد بالای متکدیان و عدم تمایل آنان به حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره)
کد خبر: 3507616
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱

درآمد بالای متکدیان و عدم تمایل آنان به حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره)

گروه اجتماعی: تکدی‌گری یکی از معضلات اجتماعی است که در بسیاری از مواقع متکدیان به دلیل درآمد بالای حاصل از این کار، حتی رغبتی به حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) از خود ندارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از خراسان رضوی، تکدی‌گری چهره نازیبایی به شهر می‌بخشد؛ چراکه عده‌ای از افراد که گاهی توان کار برای پرداخت هزینه‌های زندگی خود را دارند، از فعالیت‌های حلال درآمدزا سر باز می‌زنند و به تکدی‌گری روی می‌آورند.
در واقع متکدی کسی است که در پی کمک و یاری مادی از دیگران دست را پیش این و آن دراز می‌کند و گاه با سماجت تمام، به درخواست خود پافشاری می‌کند؛ این عمل در برخی از کشورها از جمله ایران رواج دارد که البته می‌توان گفت این گونه اعمال، مختص متکدیان است و افراد در اصطلاح فقیر، انسان‌های آبرومندی هستند که به همان درآمد کم خود، راضی هستند و این متکدیان هستند که در کوچه و معابر، اداره‌ها و بانک‌ها ... تلاش می‌کنند بدون هیچ زحمتی پولی به چنگ آورند و به دلیل درآمد بالا، حاضر به کنار گذاشتن آن نیستند.
باید توجه داشت که در مرحله اول، این خود مردم هستند که می‌توانند با بی‌توجهی به درخواست این افراد، ناپسند بودن این کار را به آن‌ها گوشزد کنند تا شاید با این کار، تعداد این افراد سودجو با ناامیدی از کسب درآمد بالا و بدون زحمت کاهش و جمع آوری و اسکان آنها توسط نهادهای ذیربط مقدور شود.
حجت‌الاسلام محمدرضا عصمتی، امام جمعه تربت حیدریه، در گفتگو با ایکنا تفاوت فقیر و گدا را این چنین بیان کرد: فقیر کسی است که امکانات اداره زندگی خود را به مدت یک سال ندارد، اما گدا یعنی کسی که کار خود را، سوال از مردم (دست درازکردن) قرارداده است و از آن به عنوان یک حرفه برای کسب درآمد استفاده می‌کند.
امام جمعه تربت حیدریه تصریح کرد: تکدی‌گری در کشور ما، بصورت یک حرفه درآمده است، در حالی که این افراد نیازمند واقعی نیستند.
اعتیاد؛ یکی از دلائل تکدی‌گری
وی ادامه داد: می‌توان از عوامل پیدایش این مسئله، به اعتیاد اشاره کرد، ولی مهم‌ترین دلیل آن دسترسی آسان به درآمد بالاست.
حجت‌الاسلام عصمتی در ادامه بیان کرد: از نظر مبانی دینی، اگر اموالی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، به عنوان کمک به یک فقیر یا هدیه باشد، تصرف در اموال آنها جایز نیست، ولی در کل شغل آنها غیرشرعی بوده و دین مبین اسلام با این مسئله موافق نیست، علاوه براین درکتب فقهی، شهادت این افراد در محضر دادگاه مورد قبول واقع نمی‌شود.
بنابراین گزارش، همچنین داریوش وکیلی، رئیس سازمان بهزیستی تربت حیدریه در گفتگو با ایکنا درخصوص این موضوع اظهار کرد: بهزیستی این آمادگی را دارد تا درصورتی که متکدیان حاضر به کنارگذاشتن این کار شوند و از نظر جامعه هدف ما، نیازمند واقعی تشخیص داده شوند، آنها را تحت پوشش خود قرار داده تا با اعطای وام، امتیازات آب، گاز و پروانه ساخت رایگان، شرایط اداره یک زندگی آبرومندانه را برای آن‌ها فراهم کند.
وی تأکید کرد: کلاس‌های عمومی در اماکن متفاوت در سطح شهر، محلات و مساجد، جهت فرهنگ‌سازی عمومی درخصوص نحوه برخورد با تکدی‌گری برگزار می‌شود تا مردم درخصوص این معضل اجتماعی و راه‌های پیشگیری از آن، اطلاعات کافی را به دست آورند.
وکیلی در ادامه ابراز کرد: ما به عنوان متولی پیشگیری معضلات اجتماعی در شهرستان، این کلاس‌ها را برای تمام اقشار در سطوح مختلف، اعم از بخش شهری و روستایی برگزار کرده و درلابلای آنها کلاس‌های مهارت زندگی، کنترل خشم، فرزندپروری مناسب و ارتباطات اجتماعی را نیز برای مخاطبان در نظر گرفتیم.
وی گفت: در این فرآیند سطح سواد و شغل افراد ملاک قرار نمی‌گیرد، زیرا برای هر سطحی از سواد، کلاس‌های تخصصی برگزار می‌شود.
رئیس سازمان بهزیستی شهرستان تربت حیدریه تصریح کرد: با وجود این باز هم این افراد به دلیل درآمد بالاٰ، تمایلی به پوشش از جانب بهزیستی از خود نشان نمی‌ِدهند.
عباس ترکمن زاده، رئیس کمیته امداد تربت حیدریه در گفتگو با ایکنا تصریح کرد: مشکل اصلی اینجاست که این افراد به دلیل درآمد بالا، تمایلی برای تحت پوشش قرار گرفتن ندارند و در واقع شاید کمتر از پنج درصد آنها نیازمند واقعی، آن هم بصورت مقطعی هستند.
وی تأکید کرد: شورای اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) برای خانواده‌های تحت پوشش، هیچ محدودیتی ندارد و با اعطای وام زمینه ایجاد شغل را برای افراد فراهم می‌کند.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان تربت حیدریه ادامه داد: نه تنها افراد تحت پوشش را برای کار به مشاغل مختلف معرفی می‌کنیم، بلکه طبق قانون، هر فروشگاه و کارگاهی که از مددجو یا فرزند او، حمایت کند و به او کار بدهد، کمیته امداد برای سال اول 100درصد و برای سال دوم، 50 درصد بیمه تأمین اجتماعی فرد به کار گرفته شده را پرداخت خواهد کرد.
captcha