بانک‌ها به‌دنبال کاهش سقف وام ازدواج هستند/ غفلت وزارت ورزش از حوزه جوانان
کد خبر: 3528488
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
مطالبات اقتصادی رهبر انقلاب/ موسوی‌ لارگانی:

بانک‌ها به‌دنبال کاهش سقف وام ازدواج هستند/ غفلت وزارت ورزش از حوزه جوانان

گروه اقتصاد: نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: مجلس نهم وام ازدواج را از سه میلیون به ده میلیون تومان ارتقاء داد اما متأسفانه تاکنون عملیاتی نشده و حتی بانک‌ها به دنبال این هستند که این مبلغ را کاهش دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مقام معظم رهبری، روز شنبه 13 شهریور 95 سیاست‌های کلی خانواده را پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام به رؤسای قوای سه‌گانه ابلاغ کردند. در این سیاست‌ها برای حفظ بنای خانواده در جامعه اسلامی به عنوان کانون رشد و تعالی انسان، دستورالعمل‌هایی در 16 محور ذکر شده است.
بخشی از این موارد به سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و از جمله تسهیل ازدواج جوانان، ایجاد اشتغال، بهبود وضعیت مشارکت خانواده‌ها در فعالیت‌های اقتصادی و همچنین حمایت اقتصادی از زنان سرپرست خانوار در جهت حفظ استحکام خانواده مربوط می‌شود.
جایگاه وزارت ورزش در تحقق سیاست‌های ابلاغی رهبری
برای بررسی بیشتر راهکارهای تحقق این موارد، با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی‌لارگانی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت‌وگویی انجام دادیم که وی در این‌باره به ایکنا گفت: بخشی از سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند، به مسائل ازدواج جوانان، ازدیاد جمعیت و برخی موارد هم به اشتغال جوانان و همچنین رفتار خانواده نسبت به همدیگر مربوط است.

حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر موسوی لارگانی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس
وی ادامه داد: برخی از این موارد به وزارت‌های مربوطه همانند وزارت ورزش و جوانان، برمی‌گردد که متأسفانه این وزارتخانه بیشتر به موضوع ورزش رسیدگی می‌کند و تمام دغدغه این وزارتخانه، تیم‌های ورزشی و متأسفانه چند تیم بزرگ موجود در پایتخت هستند و همواره هم شاهد عدم موفقیت آنها بوده‌ایم.
عدم همکاری نظام بانکی برای تسهیل ازدواج جوانان
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: علی‌رغم پول‌های میلیاردی که خرج ورزش و مخصوصا این تیم‌ها می‌شود اما متأسفانه موفقیت‌های چندانی هم حاصل نمی‌شود؛ در حالی‌که عنوانی که مجلس برای این وزارتخانه تعریف کرده، وزارت ورزش و جوانان است و مسائل فرهنگی و ازدواج و اشتغال جوانان به مسئولیت‌های آن مربوط است اما رسالتی که بر دوش این وزارتخانه است به نحو احسن انجام نشده است.
موسوی‌لارگانی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در رابطه با سیاست‌های ابلاغی خانواده باید به آن اشاره کرد در مورد تسهیل ازدواج است. مجلس شورای اسلامی در دوره گذشته وام ازدواج را از سه میلیون به ده میلیون تومان ارتقاء داد اما متأسفانه تاکنون عملیاتی نشده و حتی بانک‌ها به دنبال این هستند که این مبلغ را کاهش دهند.
لزوم همکاری دولت و مجلس برای بهبود وضعیت معیشت خانواده‌ها
وی اظهار کرد: موضوع دیگری که در این سیاست‌های به آن اشاره شده، معیشت خانوارهاست که این موضوع به برنامه‌ریزی دولت و مجلس مرتبط است و هردوی این نهادها باید دست به دست هم دهند که وضعیت معیشتی مردم را در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب ارتقا ببخشند.
نماینده فلاورجان در خانه ملت ادامه داد: اکنون تعداد زیادی از مردم به سختی در حال گذران زندگی هستند و معیشت آنها صرفا آن مستمری است که از کمیته امداد می‌گیرند یا یارانه نقدی که دریافت می‌کنند.
اهمیت ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان
وی افزود: اگر مشکل اشتغال در کشور حل شود وضعیت معیشتی مردم تا حدودی بهبود پیدا می‌کند. اکنون تعداد بسیاری از خانواده‌ها را دارا هستیم که پدر بازنشسته با حقوق ناچیز، هزینه زندگی چند جوان بیکار را تأمین می‌کند و بعضا برخی از این فرزندان تشکیل خانواده داده‌اند و هزینه زندگی آنها بر عهده پدر و مادر است.
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: به نظرم اگر اندکی به این موارد توجه صورت گیرد و مخصوصا با ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان، مشکلات موجود در زمینه وضعیت معیشتی مردم و ارتقاء جایگاه خانواده، خود به خود برطرف می‌شود.
captcha