برگزاری چهارمین نشست تخصصی فقه شهر و شهرنشینی در مشهد
کد خبر: 3530335
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱

برگزاری چهارمین نشست تخصصی فقه شهر و شهرنشینی در مشهد

گروه اندیشه: چهارمین نشست تخصصی فقه شهر و شهر نشینی با موضوع قواعد فقهی در عمران در محل دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، چهارمین نشست تخصصی فقه شهر و شهر نشینی با موضوع قواعد فقهی در عمران، عصر روز گذشته، 24 شهریورماه در محل دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد و در آن حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به ارائه مقاله خود در رابطه با ضرورت ورود فقه به مباحث عمرانی پرداخت.
حجت‌الاسلام مبلغی در این نشست با اشاره به اینکه قواعد فقهی به لحاظ رشد و نفوذ در مسائل جدید کارآمد بوده و سیر مثبتی را طی کرده است، افزود: مباحثی هست که هنوز حوزه فقهی آن‌ها شناخته نشده و غیرمکشوف‌های فقهی زیادی وجود دارد اما در بخش عمران خوشبختانه گام‌هایی رو به جلو برداشته شده که البته وجود فقه امری محسن و لازم است چرا که بسیاری از نظریه پردازی‌ها در این بستر شکل می‌گیرد.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به زوایای متفات نگاه فقهی اضافه کرد: در فقه عمران که اهل سنت آن را فقه البنیان می‌نامند، ما سعی کردیم تا با افزودن قاعده‌ای به این قواعد، زوایای دیگر عمران را از نظر فقهی مورد بحث قرار دهیم تا در عرضه نظریه‌های بیشتر این عرصه به پویایی این بخش کمک کنیم.
وی در ادامه به تشریح مقاله خود در رابطه با عمران و حفظ و حراست زمین پرداخت و سپس حجت‌الاسلام مرتضی اسکندری، مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد و استاد خارج فقه حوزه به عنوان استاد منتقد نکاتی را در رابطه با نقد و بررسی این مقاله بیان کرد و دیگر اساتید حاضر در این نشست نیز به بحث و تبادل نظر در این رابطه پرداختند.
حجت‌الاسلام مبلغی پس از استماع نظرات و انتقادات حاظران به پاسخ و بیان دیدگاه خود پرداخت و اضافه کرد: سیره علما نشان می‌دهد که در قاعده سازی فقهی نباید مسیر را بست و به قواعد پیشین بسنده کرد و ما نیز در این مقاله سعی داشتیم تا زمینه را برای بیان نظریات و باز شدن باب فقهی باز کنیم.
یادآور می‌شود، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی فقه شهر و شهرنشینی با موضوع قواعد فقهی در عمران به همت دفتر تبلیغات استان خراسان رضوی و با حضور اساتید حوزه برگزار شد.
captcha