راه‌های شناخت پیامبران صادق از پیامبران کاذب
کد خبر: 3530451
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰
در تفسیر سوره رعد پاسخ داده شد:

راه‌های شناخت پیامبران صادق از پیامبران کاذب

گروه فعالیت‌های قرآنی: بنا بر تفسیر آیه 43 سوره رعد معجزه، بررسی محتوای دعوت پیامبران و گواهی و شهادت دادن افراد از راه‌های شناخت پیامبر صادق و کاذب است همچنین انتخاب شدن از جانب خدا، عصمت و برخورداری از علم لدنی از شروط پیامبر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد شامگاه پنج‌شنبه، 25 شهریورماه در تفسیر آیه 34 سوره مبارکه رعد با این مضمون «وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ كَفَى بِاللّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ»، گفت: موضوع این آیه حقانیت رسالت پیامبراکرم(ص) است.
وی افزود: وقتی پیامبران به رسالت مبعوث می‌شدند بعضی از مردم رسالت آنها قبول می‌کردند و بعضی هم رسالت آنها را قبول نمی‌کردند لذا پیامبران نیاز داشتند برای اثبات رسالت خود معجزاتی را به مردم ارائه دهند.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که مسئله نبوت یکی از مسائلی است که از اصول دین و اعتقادات دینی ما به‌شمار می‌رود، اضافه کرد: آنچه در قرآن مورد تاکید قرار گرفته و در آیات سوره رعد نیز به آن پرداخته شده است مسئله توحید، نبوت و معاد است کمااینکه ما اعتقادمان این است که پیامبران برای هدایت بشر مبعوث شدند و واسطه بین خدا و مردم بودند و در قرآن کریم نیز در آیات متعدد بعد از توحید به نبوت اشاره شده است.
این مفسر قرآن‌کریم در بیان شروط نبوت به مسئله انتخاب از سوی خدای متعال اشاره کرد و گفت: کسی نمی‌تواند از پیش خودش بگوید من رسول و پیامبرم چراکه نبوت دست افراد نیست  باید خدا انتخاب و مبعوث کند.
وی ادامه داد: دومین شرط برای نبوت و رسالت عصمت است پیامبر باید از خطا، اشتباه، لغزش و گناه پاک باشد چون پیامبر می‌خواهد مردم را هدایت و پیام خدا را به مردم ابلاغ کند و اگر اشتباه کند هدف از رسالت و نبوت عملی نخواهد شد لذا باید از هرگونه خطا، لغزش، گمراهی و گناه مصون باشد.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان شرط سوم برای نبوت را برخورداری از علم لدنی بیان کرد و گفت: پیامبر باید از معارف الهی و دستورات دین و آنچه موجب شقاوت و سعادت انسان می‌شود، آگاهی داشته باشد کمااینکه نبی مکرم اسلام با وجودی که درس ناخوانده و مکتب نرفته و اُمی بود از احکام شریعت و قوانین و دستورات دینی آگاهی داشت و از علم لدنی برخوردار بود.
آیت‌الله میرعمادی امانت، اخلاص، صداقت، حُسن خُلق، خیرخواهی، دلسوزی، نترسیدن از قدرت‌های مادی و دنیوی، توکل بر خدا را از ویژگی‌های عمومی و اخلاقی پیامبران ذکر کرد.
وی در ادامه با طرح این سؤال که راه تشخیص پیامبر صادق از پیامبر کاذب چیست؟، گفت: در عصر خودمان شاخد هستیم برخی ادعای امامت و پیامبری می‌کنند اولین راه برای شناخت پیامبر واقعی از پیامبر کاذب و دروغین اعجاز است از طریق معجزه می‌توان پیامبر صادق را از پیامبر کاذب شناخت.
علی(ع)؛ پیغمبرشناس، قرآن‌شناس و آگاه به کتاب‌های آسمانی
وی اضافه کرد: دومین راه برای شناخت پیامبران صادق بررسی محتوای دعوت پیامبران است اینکه اصول برنامه پیامبران چیست، کمااینکه پیامبراکرم(ص) معجزه خود را قرآن اعلام کرد و گفت من برای شما معجزه حاضر آوردم معجزه حاضر سخن و کلام من است.
ا‌مام جمعه خرم‌آباد ادامه داد: سومین راه شناخت گواهی و شهادت دادن افراد است سه گروه می‌توانند شهادت بدهند اول خدا، دوم پیامبران پیشین و سوم کسی‌که پیامبرشناس و متخصص است.
وی با بیان این‌که خداوند متعال در آیه 43 فرموده است: « و كسانى‌كه كافر شدند می‌گویند تو فرستاده نيستى بگو كافى است‏ خدا و آن كس كه نزد او علم كتاب است ميان من و شما گواه باشد»، افزود: در روایت داریم که منظور از جمله «وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ» امام علی(ع) است، آن حضرت پیغمبرشناس و قرآن‌شناس بود و با کتاب‌های آسمانی آشنا بود.
captcha