مسجدسازی؛ رؤیای دست‌نیافتنی مسلمانان گرجستان
کد خبر: 3530705
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳

مسجدسازی؛ رؤیای دست‌نیافتنی مسلمانان گرجستان

گروه بین‌الملل: مسلمانان کشور گرجستان در شرق اروپا خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوقشان و دریافت حمایت بیشتر از سوی دولت هستند.

انگلیسی/ مسلمانان گرجستان خواهان به رسمیت شناخته شدن حقوقشان

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «iwpr»، جمعیت مسلمان شهر بندری «باتومی» در گرجستان سال‌ها است که از مقامات این کشور درخواست ساخت یک مسجد دارند.

تنها مسجد موجود در باتومی در سال 1886 ساخته شده و گنجایش حدود 1500 نفر را دارد اما این مسجد برای نمازهای جمعه و اعیاد پاسخگوی جمعیت مسلمانانی که به ناچار به خیابان‌های مجاور سرریز می‌شود، نیست.

مسلمانان باتومی ناامید از کم‌توجهی دولت، تصمیم گرفته‌اند که این مسئله را خود حل کنند. در اولین روزهای سال جاری میلادی گروهی شکل گرفت و در مدت یک ماه 12 هزار امضا برای حمایت از ساخت یک مسجد جدید در باتومی، دومین شهر بزرگ گرجستان، جمع شد.

این امضاها سپس به رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و مقامات ارشد گرجستان ارجاع داده شد و هزینه‌ای نیز برای ساخت مسجد جمع‌آوری شد. اکنون مسلمانان منتظر صدور مجوز برای آغاز ساخت این مسجد هستند.

مسلمانان باتومی می‌گویند که مسئله فراتر از ساخت یک مسجد و نشان‌دهنده نگرانی‌های بزرگتر در مورد وضعیت مسلمانان در کشور گرجستان است که اکثریت آن را مسیحیان ارتدکس تشکیل می‌دهند.

به گفته «بگلر کاماشیدزه»، مفتی گرجستان ضرورت ساخت این مسجد بیش از 15 سال است که مورد بحث است. مسلمانان باید سقفی داشته باشند که بتوانند زیر آن اعمال عبادی خود را انجام دهند.

«تاریل ناکایزه»، رئیس انجمن مسلمانان گرجستان می‌گوید: مدت‌های مدیدی است که این مسئله دیگر بحث ساخت یک مسجد نیست. سال‌ها است نادیده ‌گرفتن خواسته‌های مسلمانان شاخص میزان دمکراسی در این کشور است.

بر اساس آمار سال 2014، از هر نه نفر از جمعیت 3.7 میلیون نفری گرجستان، یک نفر مسلمان است.

در استان آجارای گرجستان که در قرون 17 تا 19 از سوی امپراتوری عثمانی گرفته شده، اکثریت مسلمانان به لحاظ قومیتی گرجی‌هایی هستند که نیاکانشان در دوره عثمانی مسلمان شده‌اند.

با وجود روند نزولی جمعیت آجار، شمار مسلمانان این استان در حال افزایش است.

بسیاری از مسلمانان گرجستان معتقدند که دولت با پیروان ادیان رفتار برابری ندارد و این سبب بیگانه‌ شدن مسلمانان شده‌ است.

به گفته تامتا مایکلادزه، مدیر مرکز نظارت و آموزش حقوق بشر در تفلیس، مسلمانان گرجستان نیاز به فضایی برای پیشرفت اقتصادی و اجتماعی دارند. بسیاری از مسلمانان گرجستان به ترکیه می‌روند و با تحصیلات خوب باز می‌گردند اما باز هم فضایی برای پیشرفت برای آنان مهیا نیست.

سازمان‌های مردم نهاد، دولت گرجستان را به سرمایه‌گذاری تبعیض‌آمیز میان گروه‌های دینی متهم می‌کنند.

براساس نتایح تحقیقات به عمل آمده، کلیسای ارتدکس گرجستان در سال 2013 مجموع 12 میلیون دلار از دولت دریافت کرده در حالیکه دیگر اقلیت‌های دینی مجموعاً کمتر از 2 میلیون دلار.

سازمان‌های مردم نهاد همچنین می‌گویند که مسلمانان گرجستان به صورت مکرر هدف تبعیض هستند و موارد متعددی در سال‌های اخیر ثبت شده است.

captcha