راز مخالفت‌ها با حضور «حشدالشعبی» در عملیات موصل
کد خبر: 3538049
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
سردار جوانی:

راز مخالفت‌ها با حضور «حشدالشعبی» در عملیات موصل

گروه سیاسی: مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه درباره دلایل اعلام مخالفت عربستان و آمریکا با حضور نیروهای مردمی(حشدالشعبی) در عملیات آزادسازی موصل و جنجال‌های آنها در این رابطه گفت: قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به دنبال این بودند که به بهانه مبارزه با تروریسم حضور طولانی مدتی در عراق داشته باشند، اما نیروهای مردمی در عملیات‌های متعدد قدرت و توان خود را به رخ این قدرت‌ها کشیدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) طی روزهای گذشته دولت عراق تصمیم به آغاز عملیات آزادسازی موصل از چنگ داعش گرفته است و ارتش و «الحشدالشعبی» آماده این عملیات شده‌اند. در پی این تصمیم آمریکا و عربستان با جنجال‌آفرینی ابتدا بر عدم حضور «الحشد الشعبی» (نیروهای مردمی) در این علمیات تأکید کردند و از سوی دیگر در پی انتقال تروریست‌های داعش از موصل به شرق سوریه می‌باشند. به نظر می‌رسد تلاش آنها در انجام این کار را باید در جهت حفظ گروه‌های تروریستی و به ویژه دائمی ساختن حضور آنها در سوریه و تبدیل سوریه به یک افغانستان جدید دانست.

از سوی دیگر ترکیه نیز در اقدامی خارج از عرف و قوانین بین‌المللی در چنین شرایطی با نقض تمامیت ارضی عراق وارد خاک این کشور شده و با وجود اعتراضات دولت مرکزی، حاضر به بازگشت نیست و در اظهاراتی خصمانه و گستاخانه این مسئله را بی‌ارتباط به دولت عراق می‌خواند. این اقدام ترکیه را نیز می‌توان در راستای تحت فشار قرار دادن دولت مرکزی عراق در عملیات آزادسازی موصل تحلیل و تفسیر کرد. زیرا آزادسازی موصل به معنای آزاد شدن کامل عراق از تروریست‌ها و بازگشت ثبات نسبی به این کشور است. امری که برخلاف خواست ترکیه، عربستان و آمریکاست.

تلاش در جهت انتقال تروریست‌ها به سوریه، اعلان شکست تروریسم در عراق است
 
سردار یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهداف عربستان و آمریکا در انتقال تروریست‌ها از موصل به شرق سوریه گفت: روند تحولات میدانی در عراق به گونه‌ای است که ارتش عراق به کمک نیروهای مردمی تا به امروز موفق شده است بسیاری از مناطق استراتژیک و در کنترل و اشغال تروریست‌ها و از جمله گروهک تروریستی داعش را آزاد کند و بر همین مبنا دولت عراق به کمک ارتش و نیروهای حشد الشعبی برنامه‌ریزی کردند که موصل را به عنوان آخرین و مهم‌ترین پایگاه در اختیار داعش را آزاد کنند و شواهد و قرائن نشان می‌دهد این اتفاق رخ خواهد داد و عراقی‌ها موفق می‌شوند که گروهک‌های تروریستی را در عراق با شکست کامل مواجه کنند.

وی افزود: بدیهی است که پیروزی عراقی‌ها و شکست کامل تروریست‌ها در این کشور به منزله شکست راهبردی حامیان گروهک‌های تروریستی است و آنها به راحتی حاضر به پذیرش چنین مسئله‌ای نیستند. برهمین اساس آمریکا و عربستان تلاش‌های ویژه‌ای را برای جلوگیری از بروز این اتفاق آغاز کرده‌اند تا بتوانند به حفظ این گروهک‌ها برای آینده کمک کنند.

جوانی اظهار کرد: در واقع آنها با علم به اینکه امکان حفظ این گروهک‌ها با آزادسازی موصل در عراق وجود ندارد لذا به دنبال فراهم ساختن امکان انتقال تروریست‌ها از موصل به شرق سوریه هستند تا جبهه تروریست‌ها را در سوریه تقویت کنند.

سردار یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه در طی این سال‌ها با اسناد و مدارک متقن مشخص شد که پشت سر گروهک‌های تروریستی برخی دولت‌های منطقه از جمله عربستان، قطر، امارات، ترکیه و ... قرار دارند و آمریکا و صهیونیست‌ها و برخی کشورهای اروپایی نیز حامیان فرامنطقه‌ای این گروهک‌ها هستند، گفت: تمام این مجموعه‌های حامی تروریست‌ها امروز به شدت نگران این هستند که ضربه سنگینی به گروهک‌های تروریستی وارد شود و آن ظرفیتی که برای پیشبرد مقاصدشان در منطقه در اختیار داشتند از بین برود. لذا به دنبال این هستند با پوشش و بهانه حضور در عملیات آزادسازی موصل به تروریست‌ها کمک کنند و آنها را سالم از عراق خارج کرده تا در موقعیت‌های دیگر از این ظرفیت استفاده کنند.

اصرار قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بری حضور در عملیات آزادسازی موصل


وی تأکید کرد: همچنین آنها از طرفی می‌خواهند به بهانه حضور و مشارکت در عملیات علیه تروریسم در عراق جای پای خودشان را در عراق محکم کنند و نگذارند حاکمیت یکپارچه عراق شکل بگیرد و اقتدار دولت مرکزی تثبیت شود. این در حالی است که عراقی‌ها تا به امروز نشان دادند خودشان به کمک مردم و متحدان و دوستان منطقه‌ای قادرند امنیت کشور را برقرار کنند که اگر این مسئله به نتیجه برسد دیگر دلیلی برای حضور قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به بهانه مبارزه با تروریسم وجود نخواهد داشت.

جوانی درباره نقض تمامیت ارضی عراق توسط ترکیه و دلایل این اقدام در بحبوحه عملیات آزادسازی موصل گفت: ترکیه برخلاف تمام قواعد و قوانین بین‌المللی و در حالی که دولت عراق مخالف حضور آنها در عملیات آزادسازی موصل است اصرار بر دخالت و حضور در این عملیات دارد و بی‌توجه به خواست دولت عراق وارد خاک این کشور شده است که این نشان دهنده مقاصد خاص ترکیه از این دخالت است.

آمریکا و عربستان چرا با حضور «حشد الشعبی» در عملیات موصل مخالفند


جوانی درباره دلایل اعلام مخالفت عربستان و آمریکا با حضور نیروهای مردمی(حشد الشعبی) در عملیات آزادسازی موصل و جنجال‌های آنها در این رابطه گفت: قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به دنبال این بودند که به بهانه مبارزه با تروریسم حضور طولانی مدتی در عراق داشته باشند، اما نیروهای مردمی در عملیات‌های متعدد قدرت و توان خود را به رخ این قدرت‌ها کشیدند و نشان دادند به راحتی می‌توانند با تروریست‌ها مبارزه کنند و آنها را از مناطق اشغالی خارج کرده و در کنار ارتش، امنیت عراق را تأمین کنند.

وی یادآور شد: وقتی در یک کشور مردم به صحنه بیایند و قدرت خود را آشکار کنند و توان خود را برای مقابله با هر نوع عامل ناامنی نشان دهند دیگر دلیلی وجود ندارد که کشورهای بیگانه با توجیه برقراری امنیت و مبارزه با تروریسم بتوانند در ان کشور حضور پیدا کنند و در امور آن کشور مداخله کنند.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه ابراز کرد: اما از آنجا که آمریکا و برخی کشورهای منطقه‌ای منافع درازمدت خود را در حضور در عراق می‌بینند به شکل‌های مختلف با اساس این نیروهای مردمی مخالفت می‌کنند و حتی آمریکایی‌ها در برهه‌ای فشارهای سنگینی را بر دولت عراق وارد کردند که نیروهای مردمی را منحل کند.

امروز کارآمدی نیروهای مردمی در مبارزه با تروریسم مشخص شده است


جوانی ادامه داد: این وضعیت امروز در سوریه، لبنان و یمن نیز وجود دارد و نیروهای مردمی با حضور در صحنه به شکل مؤثرتر و کارآمدتری مبارزه با تروریسم را انجام داده‌اند و امنیت کشورشان را برقرار ساخته‌اند. زیرا ملت‌ها متوجه شده‌اند سرنوشت کشورشان را باید خودشان تعیین کنند و فهمیده‌اند داستان مبارزه با تروریسم از سوی حامیان تروریست‌ها برای حضور در منطقه نوشته شده است و برخی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از جمله امریکا، رژیم صهیونیستی و دولت‌های مرتجع منطقه تروریست‌ها را ایجاد کرده‌اند و بعد به بهانه مبارزه با تروریسم وارد کشورهای منطقه شده‌اند تا منافع خود را پیش ببرند.

وی تصریح کرد: تجربه هم نشان داده وقتی که قدرت یک ملت در صحنه عملیاتی شود کارهای بزرگی را می‌تواند انجام دهد و این همان اتفاقی است که در عراق رخ داده است، فلذا این شانتاژ و جنجال رسانه‌ای علیه «حشدالشعبی» از سوی آمریکا، عربستان و ترکیه به خاطر این است که بتوانند با خارج کردن این نیروها از صحنه، دولت عراق را در تنگنایی قرار بدهند که احساس کند برای مبارزه با تروریسم نیازمند کمک بیگانگان است و بیگانگان هم با همین بهانه حضورشان را در صحنه عراق تداوم ببخشند.               

مهدی مخبری
captcha