برگزاری میزگرد «بررسی دغدغه‌های مؤسسات قرآنی یزد و ارائه راهکار» در ایکنا
کد خبر: 3545382
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶

برگزاری میزگرد «بررسی دغدغه‌های مؤسسات قرآنی یزد و ارائه راهکار» در ایکنا

گروه فعالیت‌های قرآنی: میزگرد «بررسی دغدغه‌های مؤسسات قرآنی یزد و ارائه راهکارهای لازم» در محل خبرگزاری قرآنی ایکنا یزد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، میزگرد «بررسی دغدغه‌های موسسات قرآنی یزد و ارائه راهکارهای لازم» با حضور سه نفر از مدیران موسسات قرآنی، کارشناسان قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل تبلیغات اسلامی یزد در محل خبرگزاری ایکنا یزد برگزار شد.  
کمبود فضا و مشکلات مالی؛ بیشترین دغدغه‌های موسسات قرآنی یزد
سعید زارع، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت گلشن هدایت یزد در این نشست اظهار کرد: کمبود فضا و نداشتن مکان مناسب برای انجام فعالیت‌های قرآنی و برگزاری کلاس‌های آموزشی و همچنین کمبود بنیه مالی از عمده دغدغه‌ها و مشکلات موسسات قرآن استان یزد است.
بررسی دغدغه ای موسسا ت قرآی یزد و ارائه راهکار
زارع افزود: موسسه قرآنی ما در یک زیرزمین اجاره‌ای مستقر است و بیشترین فضا را از مکان موجود استفاده کرده‌ایم و با محدودیت فضا مواجه هستیم و به جاهای زیادی هم برای حمایت مراجعه کردیم اما هیچ اقدامی نشد.
وی ادامه داد: اگر یک دهم کمک‌هایی که به دیگر بخش‌ها همچون فوتبال کمک می‌شود، به موسسات قرآنی کمک می‌شد ثمرات بسیار بیشتر شاهد بودیم و کمک‌های دولتی در حال حاضر فقط محدود شده به برگزاری آزمونی که سال یکبار برگزار می‌شود. 
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت گلشن هدایت یزد گفت: از سال 91 فعالیت خود را آغاز کردیم و در حال حاضر در مقاطع مختلف دوره‌های آموزشی حفظ، روخوانی و دیگر دوره‌های تخصصی را از جمله نهج البلاغه، تفسیر و تربیت مربی قرآن با حضور اساتید کشوری برگزار کردیم.
زارع ادامه داد: متاسفانه با توجه به اینکه مجوز موسسات قرآنی توسط دو ارگان صادر می‌شود، در صورتی که از یکی از دو ارگان ارشاد یا سازمان تبلبغات مجوز داشته باشید نهاد دیگر حاضر به حمایت نمی‌شود و این در حالی است که فعالیت هر دو در راستای حمایت از فعالیت‌های قرآنی است.
وجود نمایندگی دانشگاه قرآن و حديث در موسسه ثقلین یزد 
حسین قادری، مدیرعامل موسسه قرآنی، فرهنگی و هنری ثقلین یزد نیز در این نشست گفت: از سال 73 فعالیت خود را آغاز کردیم و در سال 78 این موسسه ثبت شد و با فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی و هنری به خدمت رسانی مردم دارالعباده و دارالعلم یزد می‌پردازیم.
قادری ادامه داد: در حال حاضر در 5 بخش آموزشی، پژوهشی، برنامه‌ریزی، تعلیم و تربیت، مدیریت و اداری و مالی با 50 نفر پرسنل و به جزء مرکز استان با یک نمایندگی در شهرستان مهریز فعالیت داریم.
بررسی دغدغه ای موسسا ت قرآی یزد و ارائه راهکار
وی افزود: در 7 شهرستان نیز با همکاری موسسات قرآنی نمایندگی داریم و کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود، همچنین 11 مرکز آموزشی نیز در حال حاضر زیرمجوموعه این موسسه هستند و یک مرکز پیش دبستانی قرآنی نیز چهار سال پیش برای اولین بار در استان یزد راه اندازی شد.
قادری ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی امام شناسی و همچنین نمایندگی دانشگاه قرآن و حدیث در بخش مجازی، راه اندازی مهد کودک و پیش دبستانی قرآنی، آزمون‌های دانشگاه قرآن و حدیث در 5 رشته در بخش مجازی در این موسسه برگزار می‌شود.
وی افزود: دانشجويان علاقمند در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به شيوه مجازی در رشته‌های مختلف مقطع کارشناسی (علوم حديث، علوم و معارف قرآن) و مقطع کارشناسی ارشد(نهج البلاغه، تفسير اثری، کلام و عقايد) شاغل به تحصيل هستند.
مدیرعامل موسسه قرآنی، فرهنگی و هنری ثقلین یزد گفت: سالانه حدود سه هزار قرآن آموز را پوشش می‌دهیم و در سال 93 آمار این مرکز به 5850 نفر رسید و در مردادماه سال جاری نیز استودیو تخصصی صوتی با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در این موسسه راه اندازی شد که در خدمت همه موسسات قرآنی استان یزد است و پیگیر راه اندازی بخش تصویری این استودیو هستیم.
محل فعالیت موسسات قرآنی یزد اکثرا اجاره‌ای است
قادری افزود: در رابطه با دغدغه‌ها و مشکلات موسسات نیز دو مساله عمده کمبود فضای آموزشی و بودجه مدنظر است به گونه‌ای که مثلا موسسه ما به دلیل نداشتن محل مناسب مجبور است سالیانه میلیون‌ها تومان فقط اجاره پرداخت کند و علی رغم کمک خیران با مشکلات زیادی دست به گریبان هستیم.
وی ادامه داد: فعالیت‌های این موسسه در 30 منطقه در سطح استان در حال برگزاری است که عمدتا اجاره‌ای هستند و هزینه بالای به ما تحمیل کرده است.
قادری افزود: متاسفانه برخی ادارات و نهادها ساختمان‌هایی را دارند که بلااستفاده افتاده و علی رغم مراجعه‌ای که داشتیم حاضر نیستند در اختیار ما قرار دهند.
مدیرعامل موسسه قرآنی، فرهنگی و هنری ثقلین یزد اظهار کرد: مساله دیگر بودجه است که بسیاری از فعالان عرصه قرآنی از جیب خود هزینه می‌کنند و هیچ گونه کمکی از طرف ارگان‌های دولتی به آنها نمی‌شود. 
وی ادامه داد: تشکیل این جلسه را در این عصر انفجار اطلاعات و در خبرگزاری قرآنی ایکنا به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم برگزاری این جلسات باعث شود از طریق این رسانه مسئولان نیز در جریان مشکلات موسسات قرآنی بیشتر قرار گیرند. 
ایکنا نقش مهمی در انعکاس فعالیت‌های موسسات قرآنی دارد
قادری افزود: اگر عمده مشکلات موسسات قرآنی که فضای آموزشی و بودجه است مورد توجه جدی تر مسئولان استان قرار گرفته وافکار عمومی نیز در این زمینه همکاری کنند و این مطالبه به عنوان یک گفتمان عمومی مطرح شود بسیاری از مشکلات فرهنگی جامعه کاسته خواهد شد و خبرگزاری ایکنا برای راه اندازی این فعالیت نقش بسیار مهمی را می‌تواند ایفا کند.
وی گفت: همچنین پیشنهاد می‌کنم با پیگیری خبرگزاری ایکنا به صورت سالیانه یا چندماه یکبار نشست خبری با حضور مسئولان استان و ارگان‌های مرتبط و با پخش مستقیم از صدا و سیما برگزار شود تا راه حلی برای موسسات قرآنی و کمک بیشتر این فعالیت‌ها اندشیده شود.
قادری افزود: همچنین با توجه به اینکه بنیه مالی موسسات قرآنی بسیار کم است و عمدتا توانایی معرفی فعالیت‌ها و همچنین دوره‌های آموزشی که برگزار می‌کنند را ندارند لذا خبرگزاری ایکنا با توجه به ارتباط خوب و فعالیت‌های ارزشمندی که داشته می‌تواند در این زمینه نیز کمک کار موسسات قرآنی بوده و این برنامه‌ها را به اطلاع عموم برساند.
مدیرعامل موسسه قرآنی، فرهنگی و هنری ثقلین یزد گفت: در زمینه کمک‌های اقتصادی نیز باید به سمتی حرکت شود که با توانمند سازی موسسات قرآنی نسبت به کسب درآمد اقدام شود و در این صورت دیگر نیازی به کمک دولت نخواهد بود، هرچند فعالیت در این زمینه نیز باید بسیار حساب شده باشد چون در کشور موسساتی که وارد فعالیت اقتصادی شدند یا رویکرد آنها فرق کرده و یا به دلیل ضررهای اقتصادی تعطیل شده‌اند.
بررسی دغدغه ای موسسا ت قرآی یزد و ارائه راهکار
انجام فعالیت‌های قرآنی با همراهی همه اقشار میسر می‌شود
خدیجه سلطانی، مدیر موسسه جامعه القرآن واحد خواهران نیز در این نشست گفت: فعالیت در زمینه قرآن نیاز به همدلی و همراهی همه اقشار دارد که خوشبختانه در این زمینه چون هدف همه ما خدمت به قرآن است و برای کسب رضای خدا انجام وظیفه می‌کنیم لذا با همراهی می‌توان فعالیت‌های بسیار بیشتری را انجام داد.
سلطانی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر صدور مجوز موسسات قرآنی توسط دو نهاد ارشاد و سازمات تبلیغات انجام می‌شود لذاعملا به دلیل کسب مجوز از یکی از این دو نهاد خدمت رسانی توسط نهاد مقابل صورت نمی‌گیرد که پذیرفتنی نیست.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مرکز قرآنی ما زیر نظر قم فعالیت می‌کند لذا عملا در استان هیچ بودجه‌ای به ما تعلق نمی‌گیرد و در حالی که با 13 شعبه به جز مرکز یزد به خدمت رسانی و آموزش فعالیت‌های قرآنی می‌پردازیم.
بیان دغدغه‌های موسسات در قالب شعر 
سلطانی در پایان صحبت‌های خود مشکلات و دغدغه‌های موسسات را در قالب شعری بیان کرد که به شرح ذیل آورده می‌شود:
بررسی دغدغه ای موسسا ت قرآی یزد و ارائه راهکار
بررسی دغدغه ای موسسا ت قرآی یزد و ارائه راهکار

برگزاری طرح مترجمی زبان قرآن توسط موسسه گلشن هدایت یزد
مهناز فعالی، مدیرمسئول موسسه گلشن هدایت و مدیریت مترجمی زبان قرآن استان یزد نیز در این نشست از برگزاری طرح مترجمی زبان قرآن در استان خبر داد و گفت: این طرح به صورت حضوری و غیر حضوری برپا می‌شود.
بررسی دغدغه ای موسسا ت قرآی یزد و ارائه راهکار
وی ادامه داد: دوره غیرحضوری طی شش ترم و قرآن‌آموزان از طریق لوح فشرده و جزوات آموزشی تحت تعلیم قرار می‌گیرند، همچنین آزمون نیز به صورت تلفنی از طریق کارشناسان گرفته می‌شود.
فعالی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مسابقات و دوره‌های آمورشی تخصصی توسط نهادها و ارگان‌های استان برگزار می‌شود که متاسفانه اطلاع رسانی به همه موسسات صورت نمی‌گیرد لذا درخواست داریم در این زمینه اطلاع رسانی کاملتری صورت گرفته و همه با یک چشم دیده شوند.
موسسات در زمینه عترت فعالیت بیشتری داشته باشند

سیدمحمدرضا نجم الهدی، کارشناس قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: با توجه به موارد مطرح شده در این نشست کمبود اعتبار مالی در موسسات، کمبود کمک از جانب واحدهای دولتی، نداشتن مکان مستقل، توجه بیشتر به موسسات و تشکیل مجمع خیران و نیاز به برگزاری دوره‌های تخصصی از عمده درخواست‌های موسسات قرآنی در استان یزد است.
وی ادامه داد: موسسات قرآنی با ارتقای سطح علمی مدیران مربیان باید به گونه‌ای عمل کنند که قرآن آموزان خود را به سطح ترازهای کشوری و بین المللی ارتقا دهند، همچنین همکاری خبرگزاری ایکنا جهت اعلام فراخوان‌ها و کمک به موسسات قرآنی در زمینه اطلاع رسانی بسیار اثرگذار خواهد بود.
بررسی دغدغه ای موسسا ت قرآی یزد و ارائه راهکار
نجم الهدی افزود: وظیفه دولت ساماندهی فعالیت‌های مردمی است به شکلی که طبق قانون وزارت ارشاد هدایت، حمایت و نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی هنری را عهده دار شده است.
وی گفت: کسب مجوز از ارگان‌های دولتی به عنوان حمایت معنوی از فعالیت‌های موسسات است چون می‌توانند با اتکا به مجوز دولتی امکانات را جذب کنند البته حمایت مادی جزو تکالیف دولت نیست اما هر زمان که اعتبارات باشد برای نشر فرهنگ قرآنی کمک شده است نجم الهدی ادامه داد: تا سال قبل جذب اعتبارات از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور بیشتر بود و تزریق وزارتخانه صورت می‌گرفت و لذا کمک‌های متعددی صورت گرفته بود که در قالب حمایت از موسسات، حمایت از رهن و اجاره مکان، حمایت از تامین منابع آموزشی، حمایت از طرح‌های آموشی و حمایت از آموزش‌های استاندارد تکلیفی بود که انجام می‌شد اما در حال حاضر اعتبارات در کشور کم شده و کمک وزارت ارشاد صرفا به دوره‌های آموزشی و به تعداد قبولی اعضای هر موسسه است.
وی افزود: استان یزد محل حضور خیران زیادی است که در حوزه عترت که مشخصا نشر معارف حسینی است کمک بسیاری کرده‌اند به خصوص در دو حوزه ساخت و ساز مدارس، حسینیه و مسجد لذا موسسات قرآنی باید رویکرد عترتی خود را قوی کنند چون مجوز آنها نیز قرآن و عترت است.
کارشناس قرآنی اداره کل ارشاد یزد اظهار کرد: در زمینه جذب اعتبار نیز می‌توانند کمک خیران را جذب کنند و یا در زمینه مدارس قرآنی فعالیت کنند که برای تامین ساختمان قطعا خیران کمک خواهند کرد.
نجم الهدی گفت: شرمنده موسسات هستیم که به مقدار کافی نمی‌توانیم کمک کنیم و اعتبارات بسیار محدود است و در حال حاضر فقط در زمینه برگزاری مسابقات آموزشی و به تعداد قبولی هر عضو از آن موسسه حمایت می‌شود و کمک مالی به 114 موسسه قرآنی دارای مجوز از فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط در همین قالب صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: در زمینه مکان نیز در استان یزد حسینیه‌های زیادی که عمدتا مسقف و مجهز است ساخته شده و باید با فعالیت فرهنگی نظر خیران جلب شود تا در طول سال که این اماکن بلااستفاده افتاده برای فعالیت قرآنی استفاده شود و بدین صورت هدف سازنده آن که نشر معارف حسینی است نیز برآورده خواهد شد و البته این زمینه نیاز به فرهنگسازی و فعالیت ویژه‌ای دارد.
بررسی دغدغه ای موسسا ت قرآی یزد و ارائه راهکار
نجم الهدی افزود: استان یزد بیش از یک میلیون و یکصد هزار نفر جمعیت دارد و بیش از 250 مرکز قرآنی در استان یزد فعالیت دارد اما متاسفانه گستره کار این موسسات زیاد نیست و در آزمون‌های وزارت فرهنگ و ارشاد که هرساله برگزار می‌شود فقط 10 درصد مردم استان یزد در قالب موسسات شرکت می‌کنند که یا فرزندشان یا خودشان حضور دارند در حالی که در استان دارالعباده و دارالعلم یزد باید حداقل 50 درصد مردم در حوزه قرآن و عترت حضور داشته باشند تا غنای فرهنگی داشته باشیم و از آسیب دیدگی فرهنگی جلوگیری شود لذا رسالت فعالان قرآنی بیشتر است تا اولا رویکرد فعالیت عترتی خود را قوی تر کنند و دوما برای جذب بیشتر مردم تلاش کنند.
فعالیت در حوزه فضای مجازی از طرف موسسات در اولویت باشد
وی در بخش دیگری از سخنان خود به عنوان چند راهکار برای موسسات قرآنی گفت:  استان یزد در حوزه فضای مجازی و اینترنت پتانسیل بسیار زیادی دارد لذا فعالیت‌های آموزشی در فضای مجازی باید از جمله اقدامات موسسات قرآنی باشد که این فعالیت همه زمینه ها از جمله ایمیل، اینترنت، شبکه‌های پیام رسان و دیگر موارد را شامل می‌شود. 
نجم الهدی ادامه داد: متاسفانه از ظرفیت بزرگ مساجد غفلت کردیم و این بخش با توجه به کانون‌های تخصصی قرآن در مساجد بخش بزرگ و منحصر به فردی را تشکیل می‌دهد که فقط محدود به ماه رمضان و ایام محرم شده است در حالی که موسسات قرآنی می‌توانند در طول سال از این فضا بهتر استفاده کنند.
وی گفت: ایام محرم و صفر نیز حجم زیادی از فعالیت‌ها و حضور مردم صورت می‌گیرد لذا از دو ظرفیت بزرگ هیات‌های مذهبی و مساجد نباید غافل شدیم و می‌توان بهتر استفاده کرد علاوه براینکه در زمینه هنر نیز می‌توان بااستفاده از تئاتر و فیلم و دیگر کارهای هنری پاسخگوی تقاضای مردم و نسبت به آموزش فعالیت‌های قرآنی اقدام کرد.
فعالیت 114 موسسه زیر نظر ارشاد یزد
کارشناس قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: در حال حاضر 114 موسسه تحت نظر اداره ارشاد هستند که 60 موسسه در شهر یزد فعالیت دارند.
وی ادامه داد: خوشبختانه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد در چند سال اخیر و در نشر معارف دینی بسیار خوب عمل کرده و فضاسازی شهر به سنت دارالعباده بوده و جا دارد از مسئولان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد تشکر کنیم.
نجم الهدی افزود: همچنین نشر امر به معروف بسیار اثرگذار است یعنی هنگامی که معروف‌ها در چشم مردم عیان شود خودشان جذب خواهند شد لذا سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در زمینه نشر معارف قرآن و عترت و نصب سخنان ائمه و آیات و روایات اقدامات خوبی انجام داده و هر زمان موسسات درخواست داشتند برای تبلیغات کمک کرده است و از شهرداری‌های استان درخواست داریم که فضای درون شهری را با صفت دارالعباده یزد آراسته کنند البته موسسات قرآنی نیز می‌توانند در این زمینه ایده بدهند.
وی گفت: مربیان و موسسات قرآنی باید در همه حوزه‌های فردی و اجتماعی قوی باشند تا به عنوان الگوی عملی و اخلاقی شاگرد عمل کرده و اثر مثبت بر وی گذشته و نسبت به جذب افراد بیشتر اقدام شود.
فعالیت 58 موسسه قرآنی زیر نظر تبلیغات اسلامی یزد
محمد صادق فلاحتی، کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان یزد نیز در این نشست گفت: در حال حاضر 58 موسسه قرآنی تحت نظر این سازمان فعالیت می‌کنند، علاوه برآنکه 19 خانه قرآن شهری و 73 خانه قرآن روستایی جهت نشر معارف قرآنی فعالیت دارند..
بررسی دغدغه ای موسسا ت قرآی یزد و ارائه راهکار
فلاحتی افزود: یکی از عمده مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد این است که عمدتا افراد برای دریافت مجوز مهد قرآن مراجعه می‌کنند در حالی که صدور مجوز مهدقرآن تحت نظارت بهزیستی است یعنی علاوه بر کسب مجوز از سازمان تبلیغات نیاز به مجوز بهزیستی هم دارد.
وی ادامه داد: ما در حد موسسه قرآن و عترت و بالای 7 سال مجوز می‌دهیم و با این شرایط بهترین اقدامات را می‌توان در زمینه قرآنی انجام داد و برای هماهنگی بیشتر در حال پیگیری امضای تفاهم نامه‌ای با سازمان بهزیستی هستیم. 
فلاحتی گفت: در زمینه پیش دبستانی نیز یعنی گروه 5 و 6 سال باید از آموزش و پرورش مجوز گرفته شود لذا برای فرزندان خرسال علاوه بر سازمان تبلیغات باید مجوز آموزش و پرورش یا بهزیستی هم گرفته شود که امیدواریم با جلساتی که برگزار می‌شود این مشکل حل شود. 
وی ادامه داد: تخصصی کردن فعالیت‌های موسسات از جمله اقدامات آتی است که باید با توانمند کردن مربیان و اعضای خود به سمت فعالیت‌های تخصصی حرکت کنند همچنین در زمینه کمک‌های خیری نیز اگر ورود کنند فعالیت‌های بیشتری انجام خواهد شد.
فلاحتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه به دلیل مشکلات به وجود آمده صدورمجوز توسط ارشاد و تبلیغات مقرر شده صدور مجوز واحد صورت گیرد گفت: با راه اندازی سایت تلاوت صدور کلیه مجوزها فقط از این طریق خواهد بود لذا از بسیاری فعالیت‌های موازی جلوگیری شده و عملا امکان حمایت از طرف هر دو ارگان فراهم می‌شود و در این تجمیع و در سایت تلاوت درخواست‌ها ثبت و مجوز صادر می‌شود که در استان یزد اولین پرونده از شهرستان بهاباد ثبت شده و در حال طی مراحل قانونی است.
وی ادامه داد: اعطای مدرک به حفاظ قرآن در یازدهمین سال متوالی همزمان در سراسر کشور در استان یزد برگزار شد و در سال جاری 266 نفر در این طرح شرکت کردند که بیش از نیمی از این افراد به مرحله دوم راه پیدا کردند .
بررسی دغدغه ای موسسا ت قرآی یزد و ارائه راهکار
کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان یزد تصریح کرد: در ایام اعتکاف نیز تعداد 5428 نفر در استان یزد در طرح قرآن و اعتکاف شرکت کرده و در زمینه اصلاح قرائت نماز و برنامه‌های قرآنی آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.
اعظم السادات میرجلیلی، سرپرست خبرگزاری قرآنی(ایکنا) شعبه یزد نیز در این نشست ضمن تقدیر و تشکر از حضور مدیران موسسات قرآنی یزد گفت: برای این نشست با موسسات دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان تبلیغات تماس گرفته شد که حضور شما محقق شد همچنین از اتحادیه موسسات قرآنی نیز دعوت شده بود که متاسفانه علی رغم قول قبلی شرکت نکردند.
وی ادامه داد: ایکنا آمادگی خود را در راستای اطلاع رسانی فعالیت‌های انجام شده و برنامه‌های در دستور کار موسسات قرآنی را اعلام می‌کند.
captcha