«جهاد مهربانی» کرامت و رشد معنوی را در پی دارد
کد خبر: 3545703
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
والایی:

«جهاد مهربانی» کرامت و رشد معنوی را در پی دارد

گروه اجتماعی: داستان‌نویس حوزه کودک و نوجوان طرح جهاد مهربانی را عامل حفظ حرمت و کرامت هر یک از افراد جامعه دانست و گفت: این طرح می‌تواند زمینه‌های اخلاق، رشد معنویت و ارزش‌های انسانی را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اولین طرح جهاد مهربانی با عنوان «تهران مدرسه‌ای برای همه» با ثبت‌نام از شهروندان علاقه‌مند از اوایل آبان‌ماه آغاز به کار کرده است، این طرح با هدف شناسایی و ساماندهی کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل به همت شهرداری تهران اجرا می‌شود. 
اجرای هر چه بهتر این طرح نیازمند مشارکت و همکاری همه گروه‌های جامعه به ویژه اهالی فرهنگ و هنر است، در این راستا گفت‌وگویی با علی‌اکبر والایی، داستان نویس حوزه کودک و نوجوان انجام شده است که در ادامه از نظر می‌گذرد؛
- از جهاد مهربانی چه می‌دانید؟
این طرح، کودکان و نوجوانان بی‌بضاعت را زیر چتر حمایتی خود قرار می‌دهد.
- نظرتان درباره طرح جهاد مهربانی چیست؟
این طرح،‌ می‌باید با استمداد از خیرین نیکوکار و دعوت از آحاد مردم، هر چه بیشتر قوت بگیرد و از تعداد بسیاری از کودکان بی‌بضاعت پشتیبانی کرده و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر حمایت از قشر ضعیف جامعه را هدف فعالیت‌های خود قرار دهد.
-فرهنگ، هنر و ادبیات چگونه می‌تواند به یاری کودکان بازمانده از تحصیل بیاید؟
نویسندگان و فعالان فرهنگی می‌توانند در راستای فعالیت‌های حرفه‌ای خود،‌ با پرداختن به تولید محتوای فکری، مشکلات این گروه از کودکان را به طور مستقیم موضوع نوشته‌های خود قرار دهند تا توجه جامعه بیش از پیش به این موضوع معطوف شود.
-به نظر شما چه روش و شیوه‌هایی را می‌توان برای بهتر انجام شدن طرح جهاد مهربانی به کار برد؟
عمومی کردن فعالیت‌های انسانی، همه جامعه را به مشارکت در این طرح ترغیب خواهد کرد و آحاد جامعه بیش از پیش به مسئله آسیب‌های اجتماعی خواهند پرداخت و کمک خواهند کرد تا این آسیب‌ها از جامعه حذف شوند.
-به نظرتان استمرار طرح جهاد مهربانی به چه چیزهایی بستگی دارد؟
به اراده و پایداری در ادامه راه و ایمان به هدف و ارزش‌های معنوی آن وابسته است.
-به نظرتان آیا ارائه خدمات آموزشی و یا کمک مادی به خانواده‌های کودکان بازمانده از تحصیل برای رفع این مسئله اجتماعی کافی است؟
خیر، این برنامه‌ها باید در همه ابعاد انجام شود و کار درمان به طور ریشه‌ای و هدفمند مورد تعقیب قرار گیرد و این خانواده‌ها از وضعیت تحصیل کودکان خود اطمینان حاصل کنند.
-فقر، بیماری، کار، عدم حمایت تحصیلی و... در کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل باعث عدم رشد و آگاهی اجتماعی می‌شود و این موضوع باعث بازتولید معضلات دیگر اجتماعی خواهد شد، به نظر شما کدام نهاد، دولت، خانواده، جامعه، نهادها و سازمان‌های اجتماعی و شهری می‌تواند بستری فراهم آورد تا جامعه دچار معضلی به نام کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل نشود؟
همه نهادها و سازمان‌ها می‌توانند با اعمال شرح وظایف، نقش سازنده‌ای در این موضوع داشته باشند. اما ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه، حذف وصول مالیات‌ها از اقشار کم‌درآمد توسط دولت، می‌تواند راه‌حلی ریشه‌ای و دایمی برای این موضوع باشد.
-نظرتان درباره نذر فرهنگی چیست؟
این عمل باید مثل نذرهای عاشورایی در ماه‌های محرم و صفر بین مردم رواج یافته و جامعه ایرانی به این کار رغبت داشته باشد، البته این موضوع نیازمند اطلاع‌رسانی و آگاهی هر چه بیشتر مردم است.
-مهم‌ترین عامل به وجود آورنده کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل را درچه چیزی باید جستجو کرد؟
اوضاع نابسامان و وخیم اقتصادی، عدم حمایت دولت از اقشار کم‌درآمد و آسیپ‌پذیر این بخش از جامعه سبب می‌شود کودکان از تحصیل بازبمانند که مطمئناً این امر مشکلات عدیده‌ای را در آینده در جامعه به وجود خواهد آورد.
-جایگاه و نقش نهادهای آموزشی(وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم) در برنامه‌ریزی، آموزش و حرکت به سمت رفع این معضل اجتماعی کجاست؟
این نهادها جایگاه مهمی در آموزش و پرورش جامعه دارند، در واقع این نهادها با قشری از جامعه در ارتباط هستند که در آینده، جامعه را خواهند ساخت؛ از این رو تسهیل امر آموزش برای خانواده‌‌های این کودکان و حذف موانع آموزشی در میان خانواده‌های آسیپ‌‌پذیر باید مورد توجه آنها قرار گیرد.
-رسانه‌ها از جمله صدا و سیما، مطبوعات و ... برای رفع این معضل اجتماعی چه نقشی می‌توانند ایفا کنند؟
رسانه‌ها باید هدفمند و مسئولانه، جامعه را به حمایت‌های مادی و معنوی از این کودکان محروم تشویق کنند، همچنین آگاهی کافی درباره این طرح به مردم ارائه دهند؛ چرا که در حال حاضر هم مردم اطلاع درس و دقیقی از این طرح ندارند.
-آیا باید به کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل به چشم غیرعادی یا غیرنرمال بنگریم و آنها را جدا از سایرین ببینیم، راه حل برای یکسان دیدن چیست؟ 
باید شأن و منزلت انسانی افراد حفظ شود. حفظ حرمت و کرامت هر یک از افراد جامعه، زمینه‌های اخلاق، رشد معنویت و ارزش‌های انسانی را طی سال‌های آتی به دنبال خواهد داشت.
یادآور می‌شود، مرحله اول طرح جهاد مهربانی «تهران مدرسه‌ای برای همه» نام دارد و شهروندان می‌توانند با مراجعه حضوری به ستاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نشانی میدان ولی‌عصر (عج)، بلوار کشاورز، نبش خیابان دائمی، فرهنگسراهای نزدیک محل سکونت، ایستگاه‌های برگزیده مترو و یا مراجعه به پایگاه www.jahadiam.ir  در این طرح ثبت‌نام کنند تا به ۱۵ هزار کودک بازمانده از تحصیل شهر تهران یاری برسانند. علاوه بر شهروندان، موسسات فعال مرتبط نیز می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۲۵ - ۰۹:۳۵
0
0
اجرای شدن این طرح برای کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل پیامدهای خوبی به دنبال دارد
captcha