سیمای سلمان در تفاسیر قرآن از تمام صحابه بیشتر است/ بصیرت؛ مهم‌ترین ویژگی‌ سلمان
کد خبر: 3548713
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
رضوی اردكانی:

سیمای سلمان در تفاسیر قرآن از تمام صحابه بیشتر است/ بصیرت؛ مهم‌ترین ویژگی‌ سلمان

گروه اجتماعی: امام جمعه موقت شیراز با اشاره به نقش سلمان فارسی در طول تاریخ گفت: سیمای سلمان در تفاسیر قرآن از همه صحابه بیشتر است یعنی نقش سلمان در مصداق آیاتی كه بر پیامبر(ص) نازل شده است، بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوفاضل رضوی اردكانی، امام جمعه موقت شیراز روز گذشته، 4 آذرماه در كنگره سلمان فارسی كه به‌مناسبت هفته بسیج و به‌همت سپاه ثارالله(ع) شیراز در منطقه دشت ارژن برگزار شده بود، گفت: سیمای سلمان در تفاسیر قرآن از همه صحابه بیشتر است یعنی نقش سلمان در مصداق آیاتی كه بر پیامبر(ص) نازل شده است، بیشتر است و تمام مفسران شیعه و سنی به همین مناسبت به شخصیت سلمان اشاره كردند.
وی افزود: بر اساس آنچه كه روایات در عظمت شخصیت‌های صحابه آمده است، به نظر می‌رسد بعد از مقام معظم ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) هیچ‌كس در صحابه به اندازه سلمان نزدیك به پیامبر(ص) و مقام قرب الهی نبوده است و سلمان از تمام صحابه افضل و اعلم‌تر بوده است.
رضوی اردكانی با بیان اینكه طبق روایت‌ها گفته می‌شود كه سلمان خان‌زاده از سرزمین فارس بوده است، گفت: اینكه سلمان اهل كدام منطقه بوده است، به فرمایش مقام معظم رهبری خیلی مهم نیست آنچه مهم است این است كه سلمان ایرانی بوده است اما معمولاً فارس منطقه جنوب كشور و از اصفهان تا ساحل خلیج فارس گفته می‌شود لذا سلمان فارسی باید از این منطقه باشد، گرچه سلمان مدتی در اصفهان و بهبهان زندگی كرده و به همین دلیل اهالی این شهر می‌گویند اهل آنجا بوده است.
امام جمعه موقت شیراز با یادآوری اینكه سلمان مشاور امین پیامبر(ص) بوده است و در بسیاری از مسائل و جنگ‌های مسلمانان نقش مهمی ایفا كرده است، گفت: سلمان، مقداد، ابوذر و عمار یاسر چهار صحابه نزدیك پیامبر(ص) بوده‌اند اما در میان آنان سلمان محرم اسرار پیامبر(ص) بوده به طوری كه برخی از احادیثی كه سلمان به نقل از پیامبر(ص) نقل كرده، از هیچ كدام از صحابه نقل نشده است.
وی با تصریح اینكه سلمان به اتفاق همه علمای اسلام، شیعه خالص بوده است، گفت: سلمان در بسیاری از مسائل اسلام، مسلمانان را بیدار می‌كرد و مهم‌ترین شاخصه او بصیرت و ولایت‌مداری بود كه برای بصیرت‌افزایی مسلمانان هم تلاش‌های زیادی كرد و در عراق تشیع را نهادینه كرد.
رضوی اردكانی ضمن برشمردن اقدامات و سیره سلمان در طول تاریخ اسلام گفت: سلمان بعد از پیامبر(ص) به خوبی در راه دفاع از حق اهل بیت(ع) تلاش كرد و در ثقیفه موضع بسیار شفاف و صریحی داشت.
امام جمعه موقت شیراز در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت ایام هفته بسیج گفت: سلمان انصافاً یك بسیجی به تمام معنا بوده كه مایه افتخار، عظمت و قوت ملت ماست.
وی با تصریح اینكه امروز تمام دشمنان انقلاب اسلامی از قدرت بسیج می‌ترسد، گفت: روز به روز بر قدرت این شجره طیبه افزوده می‌شود به طوری كه امروز بسیج نه تنها در ایران بلكه در كل منطقه وجود دارد و آن چیزی كه موجب شده ستون فقرات داعش بشكند، از بسیج تجلی كرده است.  
رضوی اردكانی تأكید كرد: بسیج تنها در ایران متوقف نشده است و شاخ و برگ خود را به جهان اسلام گسترش داده است و این امنیت، قدرت و شوكت یكی از آثار پربركت بسیج در همه عرصه‌هاست.
captcha