خیّران از کمبودهای جامعه قرآنی اطلاعی ندارند
کد خبر: 3549719
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
در نشست تخصصی به میزبانی ایکنا مطرح شد:

خیّران از کمبودهای جامعه قرآنی اطلاعی ندارند

گروه فعالیت‌های قرآنی: رییس روابط‌عمومی دانشکده علوم قرآنی میبد گفت: مهمترین چالشی که در خصوص وقف‌های جدید قرآنی وجود دارد عدم شناخت مردم بویژه خیران از کمبودهای جامعه قرآنی است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، احمد توکلی، رییس روابط عمومی دانشکده علوم قرآنی میبد در میزگرد تخصصی «توسعه وقف‌های قرآنی، راهبردها و راهکارها» در ایکنا یزد اظهار کرد:مهمترین چالشی که در خصوص وقف های جدید و به خصوص وقف قرآنی با آن مواجه است عدم شناخت مردم به ویژه خیران از کمبودهای جامعه قرآنی است و اگر این شناخت حاصل شود قطعا خیران نیز همراه خواهند شد و همچنین وقف های جدید به سمتی حرکت می کند که نیاز جامعه قرآنی است.
وی ادامه داد: به نظر بنده نقش رسانه ملی و دیگر رسانه ها در این زمینه بسیار اثرگذار است و تاکنون در این رابطه و معرفی کمبودهای بخش قرآن جهت مشارکت خیران و همچنین وقف های جدید ضعیف بوده است.
خیران از کمبودهای جوامع قرآنی اطلاعی ندارند
توکلی افزود: البته نقش علما و بزرگان و همچنین اساتید و معلمان نیز در این زمینه زیاد است چراکه می توانند به جامعه سمت و سو داده تا در این امر خیر و مشارکت در وقف های قرآنی که باقیات الصالحاتی دو چندان است، شرکت کنند.
وی ادامه داد: دانشکده علوم قرآنی میبد به عنوان یکی از پروژه های موفق وقف قرآنی است که با مشارکت خیران از سال 85 تا 89 بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه شده است و تماما توسط خیران و به عنوان وقف قرآنی پرداخت شده است.
بازگو کردن نیازهای جامعه قرآنی توسط وعاظ در مجالس روضه خوانی
رییس روابط عمومی دانشکده علوم قرآنی میبد گفت: بین وقف و شهید و شهادت شباهت های زیادی وجود دارد چون خیران هم اجری همچون شهدا خواهند داشت چرا که شهید با وقف جان خود در راه اسلام از خودگذشتگی داشته و یک واقف هر چیزی که داشته وقف جامعه اسلامی کرده است و لذا وقف جان و همچنین وقف مال در راه خدا دارای ثواب زیادی است و هر چه که عنداالله باشد قطعا ماندنی است.
وی ادامه داد: وقف قرآنی سبب تطهیر روح می شود و در قرآن کریم آمده است: انفاق در راه خدا باعث تطهیر می شود لذا در حال حاضر که متاسفانه قرآن در مهجوریت است بهترین راهبرد و رسیدن به تطهیر روح این است که وقفی قرآنی انجام شود.
توکلی افزود: فعالیت در مجالس سیدالشهدا و بازگو کردن نیارهای جامعه قرآنی توسط وعاظ نقش مهمی در زمینه وقف های قرآنی دارد و سمت و سو پیدا می کند خصوصا اگر در مجالس روضه ها عنوان شود، بسیار اثرگذار خواهد بود.
دانشکده علوم قرآنی میبد، وقفی قرآنی، سرآمد دانشکده‌های کشور
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه اندازی دانشکده علوم قرآنی از سال 73 در شهرستان میبد گفنت: این دانشکده از سال 73 تاسیس شد و 23 دانشکده علوم قرآنی در سطح کشور وجود دارد که این دانشکده در بین مقام های اول تا سوم دانشکده های علوم قرآنی سطح کشور قرار دارد و در زمینه های پژوهشی و علمی سرآمد است.
توکلی افزود: در حال حاضر در این دانشکده 400 دانشجو در رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند و 945 دانشجو نیز در رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد قرآنی فارغ التحصیل شده اند و در حال پیگیری کسب و ایجاد مقطع دکتری نیز هستیم.
اقدامات موثر اوقاف در اعلام نیازهای جامعه قرآنی  
محمد صادقیان، رییس روابط عمومی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد نیز در این نشست گفت: خوشبختانه با رویکردی که طی سال های گذشته در سازمان صورت گرفته توجه بیستری به امر اطلاع رسانی و همچنین ایجاد وقف های جدید صورت گرفته، به گونه ای که برگزاری همایش سالیانه وقف و رسانه و همچنین تجلیل از رسانه های برتر در امر ترویج و اطلاع رسانی وقف در سطح کشور نشان از همین رویکرد است.
وی ادامه داد: در زمینه اطلاع رسانی وقف های جدید و همچنین اعلام نیازهای جامعه، فعالیت هایی از جمله تهیه و توزیع بروشور، نصب بنر، برگزاری نشست هایی با علما، ائمه جمعه و جماعات و دیگر قشرهای اثرگذار جامعه برگزار شده و نسبت به همفکری و برنامه ریزی اقدام شده است.
خیران از کمبودهای جوامع قرآنی اطلاعی ندارند
صادقیان افزود: با توجه به رویکردی که در سازمان اوقاف به وجود آمده در طول سال نسبت به اطلاع رسانی هزینه درآمدهای وقف طبق نظر واقفان اقدام شده و مردم به طور مستقیم در جریان این هزینه ها قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: در صورت مراجعه هر یک از خیران محترم به اداره اوقاف در هر نقطه از استان نیز همکاری لازم جهت معرفی و اعلام نیازهای آن منطقه صورت گرفته اما در نهایت این شخص واقف است که تصمیم می گیرد در چه زمینه ای وقف خود را انجام دهد که در استان یزد خیران بیشتر به سمت وقف های مرتبط با حضرت سیدالشهدا می روند، لذا نقش جامعه قرآنی بویژه تشکل های قرآنی در این زمینه بسیار بارز است تا نسبت به اعلام اقدامات انجام شده خود اقدام کنند تا جامعه نیز با این فعالیت ها بیشتر آشنا شده و نسبت به مشارکت وقف های قرآنی ترغیب شود.
رییس روابط عمومی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد گفت: وقف باعث ماندگار شدن افراد می شود و بویژه آنکه وقف قرآنی اجری مضاعف دارد لذا همه باید با هم تلاش کنیم تا این نیاز به اطلاع خیران و جامعه عمومی رسانده شود تا مشارکت بیشتری در وقف های قرآنی داشته باشند و در این صورت شاهد موفقیت های بیشتری در زمینه قرآنی در استان درالعباده و دارالعلم یزد خواهیم بود.
اعظم السادات میرجلیلی، سرپرست خبرگزاری بین المللی قرآنی(ایکنا) یزد نیز در این نشست اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون به صورت دوره ای نشست های تخصصی و بررسی مشکلات و ارائه راهکار در خبرگزاری ایکنا یزد برگزار شده که سه نشست نیز ویژه اصحاب قرآن و جامعه قرآنی برگزار شد اما علی رغم دعوت از تشکل های قرآنی و قول مساعدی که برای شرکت در این نشست داده بودند تعدادی از آنها شرکت نکردند.
وی تصریح کرد: جامعه قرآنی عمدتا مایل به اطلاع رسانی اقدامات انجام شده خود که گاها بسیار قابل توجه است نیستند و به نظر بنده این عدم اطلاع رسانی و همچنین اطلاع نداشتن جامعه از فعالیت های بسیار خوبی که توسط موسسات قرآنی در سطح استان انجام می شود باعث شده خیران کمتر در زمینه های وقف قرآنی مشارکت داشته باشند لذا آمادگی خود را جهت هر گونه همکاری با جامعه قرآنی جهت اعلام برنامه های آنها اعلام می کنیم.
captcha