احیای موقوفات همت بسیجی‌وار می‌خواهد/ثبت 500 وقف جدید در استان مرکزی
کد خبر: 3550920
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳

احیای موقوفات همت بسیجی‌وار می‌خواهد/ثبت 500 وقف جدید در استان مرکزی

گروه اجتماعی: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اشاره به ثبت 500 وقف جدید در استان گفت: اصحاب رسانه باید از احکام وقف و موقوفات اطلاع کافی داشته باشند و آن را در اختیار مردم قرار دهند همگی باید تلاش کنیم تا احیای موقوفات را به سامان برسانیم، احیای موقوفات یک کار عادی نیست و برای رسیدن به این مهم باید بسیجی‌وار وارد صحنه عمل شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، همایش وقف و رسانه با حضور آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان، حجت‌الاسلام حسینی‌اراکی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، معاونین استانداری، جمعی از مدیران و معاونین دستگاه‌های اجرایی و اصحاب رسانه استان امروز، 14 آذرماه در کانون فرهنگی–تربیتی امام خمینی(ره) اراک برگزار شد.
حجت‌الاسلام سید محمدباقر حسینی اراکی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، در این همایش گفت: نهادینه سازی و اقبال عمومی وقف در دستان توانمند رسانه‌هاست، یک خبر کوچک در خدمت رسانی به مردم می‌تواند تأثیرات فراوانی داشته باشد.
وی تصریح کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی که از تأکیدات رهبری است امسال در مزرعه‌ای که در اختیار بنیاد توسعه امور موقوفات استان مرکزی قرار دارد بیش از 5هزار و 500 تن ذرت، 2هزارتن جو، 1500 تن گندم، روزانه 12تن شیر تولید و عرضه می‌شود، همچنین کاشت چغندر قند و کلزا و دیگر محصولات دارویی را در این مزرعه انجام می‌شود.
حجت‌الاسلام حسینی گفت: برای خدمت‌رسانی به مردم در حوزه وقف قدم‌های بسیار بلندی برداشته‌ایم، اما همچنان نیازمند توسعه موقوفات در زمینه‌های مختلف هستیم، خیلی از افراد به عنوان یاوران وقف، ما را در این حوزه کمک کردند که جای تقدیر دارد، هر فردی در حوزه کاری خود می‌توانند واقف باشد.
وی ادامه داد: اصحاب رسانه می‌تواند بخشی از وقت خود را امینانه و صادقانه به وقف و ترویج این سنت حسنه اختصاص دهد، کما اینکه بزرگان حوزه‌های علمیه از جمله امام راحل، آیت‌الله اراکی، شهید مطهری و .. وقت خود را وقف علم، خدمت رسانی و آگاهی به مردم کردند.
این مقام مسئول برلزوم بازگو شدن احکام وقف توسط جامعه روحانیت، یاوران وقف به ویژه اصحاب رسانه تأکید کرد و گفت: اصحاب رسانه باید از احکام وقف و موقوفات اطلاع کافی داشته باشند و آن را در اختیار عموم مردم قرار دهند و اخبار وقف را بی‌کم و کاست و اجرای امینانه وقف‌ها را به سمع و نظر مردم برسانند ارتباط تنگاتنگ اوقاف با رسانه و یاوران وقف گواهی براین ادعاست که همگی باید تلاش کنیم تا احیای موقوفات را به سامان برسانیم، احیای موقوفات یک کار عادی نیست و برای رسیدن به این مهم باید بسیجی‌وار وارد صحنه عمل شد.
حجت‌الاسلام حسینی اظهار کرد: این از مظلومیت وقف است که مدیران دستگاه‌های اجرایی و شخصیت‌ها اشراف نسبت به احکام، موقوفات استان و اجرای امینانه وقف‌ها ندارند، فرهنگ وقف مانند سایر موضوعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و .. برای وارد شدن به قلمرو هنجاری جامعه و تبدیل شدن به فرهنگی فراگیر نیاز به تشریح، تبلیغ و بسترسازی دارد.
وی با بیان اینکه وقف یک سنت حسنه و صدقه جاریه است، اضافه کرد: مشارکت مردم در فاز دوم ساخت بیمارستان آیت‌الله خوانساری یکی از این خدمات است، اوراق مشارکتی به میزان 5میلیارد تومان تهیه شده است و تا امروز قریب به یک میلیارد و پانصد میلیون تومان به فروش رسیده است، اما ما نیاز به مشارکت عموم داریم تا این بیمارستان به یکی از بیمارستان‌های مجهز غرب کشور تبدیل شود.
حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به جدی بودن تأثیرگذاری مشاوره، تبلیغات و بیان در حوزه وقف، اظهار کرد: یکی از خیران نیک اندیش زمینی را به مساحت 135 هکتار با دو حلقه چاه آبی به ارزش 3 میلیارد تومان وقف کرده است که عائدات از این زمین صرف درمان معتادان و اشتغال‌زایی شده است و مازاد آن نیز صرف امور عام المنفعه روستایی خواهد شد.
وی تصریح کرد: از هر فرصتی برای تبیین سنت حسنه وقف باید استفاده شود و نیازهای جامعه را به واقفین اطلاع رسانی کرد و نیات واقفین را باید به سمت نیازهای جامعه هدایت کنیم، وقف فقط مالی نیست همین که بخشی از وقت خود را صرف فرهنگ کنیم در جرگه واقفین تعریف خواهیم شد.
حجت‌الاسلام حسینی اضافه کرد: مردم کتاب‌های بلا استفاده و مفید را در منازل خود مبحوس نکنند، آنها را به کتابخانه و حوزه‌های عمیله تحویل دهند و در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی قدمی بردارند.
وی ادامه داد: برگزاری همایش یاوران وقف و وقف و رسانه یکی از مهمترین برنامه‌های دهه وقف است، خادمین مساجد و بقاع متبرکه، واقفین و اصحاب رسانه نقش مهمی در ترویج فرهنگ وقف دارند، باید شفاف‌سازی شود و اجرای امینانه واقفین به سمع و نظر مردم برسد همچنین برگزاری بیش از یک‌هزار برنامه فرهنگی و بصیرتی در سال، تربیت 32 هزار حافظ قرآن در طول 5 سال گذشته، از جمله برنامه‌های مهم ناشی از سنت وقف است، ما 90 پرونده در محاکم قضایی داریم که قریب به 65 درصد آراء را گرفته‌ایم و 22 پرونده نیز در مرحله اجرای حکم است.
حجت‌الاسلام حسینی بابیان اینکه یاوران وقف و اصحاب رسانه در اذهان مردم برای توسعه این فرهنگ نبوی باید تأثیرگذار باشند، تصریح کرد: تشویق و ترغیب مردم برای وقف‌های جدید بر عهده اصحاب رسانه است، بازگو شدن وقف‌های کوچک و بزرگ کمک می‌کند تا مردم میل و اشتیاق بیشتری برای وقف داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه وقف به هیچ عنوان قابل تغییر نیست، اظهار کرد: بزرگانی همچون فرمان‌فرما و آیت‌الله محسنی اراکی از نظر جسمانی رفتند اما نام و یاد آنها برای همیشه ماندگار شد امام راحل ماندگار شد چون تمام عمر خود را صرف مبارزه با استکبارستیزی و حریت مردم ایران کرد، ما از این بزرگان درس گرفته و رفتار آنها را سرلوحه امور خود قرار می‌دهیم.
حجت‌الاسلام حسینی وقف را بنیه اقتصادی بسیار مهم و ارزشمند در نظام دانست و ابراز کرد: وقف در تمام ادیان قبل از اسلام نیز وجود داشته است اما اسلام وقف را هدف‌دار کرد، وقف در حل بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی می‌تواند تأثیرگذار باشد، تقویت حوزه‌های علمیه برای بصیرت افزایی در این امر بسیار مهم است از ظرفیت حوزه‌های علمیه در این حوزه نباید غافل شد.
وی ادامه داد: تقویت بنیه علمی دانشگاه و تشویق نخبگان در علم بسیار مهم است، مهمترین هدف وقف توجه و اجرای آن در جامعه، محرومیت زدایی و مبارزه با فقر، بصیرت افزایی و ارتقای معنوی و اسلامی است، عرصه وقف میدان مقدسی است که متمولان اخلاقی، مالی و فرهنگی از سرمایه خود می‌گذرند و مدال واقف بودن را بر گردن خود می‌آویزند.
مدیرکل اوقاف استان با اشاره به اینکه رسانه به عنوان ظرفیتی قوی در جامعه می‌تواند در ترویج فرهنگ وقف پیش قدم باشد، افزود: هر یک از رسانه‌ها می‌توانند واقف فرهنگ وقف باشند، خبرنگاران باید ایجاد دغدغه کنند و انگیزه نسبت به آگاهی و اطلاع رسانی وقف را در اولویت قرار دهند و تبلیغ در این حوزه تنها به دهه وقف محدود نباشد.
حجت‌الاسلام حسینی اراکی بیان کرد: وقف ارکان و بازوی قوی است که هیچ نیازی به دولت‌ها ندارد و از سوی خیرین هزینه و برداشت می‌شود و عمل امینانه وقف هم وظیفه اوقاف است که به نحو احسن انجام می‌شود، پس از اجرای امینانه باید اطلاع رسانی شود، سلامت اوقاف باید در صدر سلامت‌های جامعه قرار داشته باشد و این مهم به عنوان یکی از مهمترین اصول تعریف شده است.
وی ادامه داد: ترویج و نهادینه سازی فرهنگ وقف نیازمند بسیج همگانی است، آنقدر به مباحث حاشیه‌ای می‌پردازیم که مقوله وقف به فراموشی سپرده می‌شود، عده‌ای فکر می‌کنند وقف گوشت قربانی است و هر جا باید آن را هزینه کرد در حالیکه هزینه کرد وقف‌ها را واقف مشخص کرده و ما هیچ دخل و تصرفی در آن نداریم، وظیفه متولیان وقف در این زمینه بسیار سنگین است.  
حجت‌الاسلام حسینی اراکی ارائه خدمات روزانه به 10هزار زائر اربعین، اعزام 73 نفر به عتبات و عالیات و مشهد مقدس را بخشی از برنامه‌های اوقاف از عائدات وقف دانست.
مدیرکل اوقاف استان در پایان از ثبت 500 وقف جدید خبر داد و افزود: کمک به ازدواج جوانان، تهیه جهیزیه، درمان و دارو، حوزه‌های علمیه، آموزش و ترغیب به عمل به قرآن، چاپ صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و... از جمله نیازهای استان به شمار می‌رود.
یاداور می‌شود در پایان این مراسم از اصحاب رسانه استان در حوزه وقف از جمله ایکنا و 32 نفراز یاوران وقف تجلیل شد.
captcha