یادی از استاد «ابوالفضل علامی» در نخستین سال عروج+ عکس
کد خبر: 3551127
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲

یادی از استاد «ابوالفضل علامی» در نخستین سال عروج+ عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: در نخستین سالگرد درگذشت استاد متخلق به قرآن، ابوالفضل علامی نگاهی گذرا به زندگی با برکت و آثار قرآنی ایشان خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) زنده‌یاد استاد ابوالفضل علامی، قاری و مدرس پیشکسوت قرآن در دی‌ماه سال 1337 در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود و در حالی که فقط چهار سال داشت پدرش را از دست داد، وی پس از گذراندن دوران تحصیل در مدرسه و پشت سر گذاشتن دوران ابتدایی و دبیرستان در آغاز دوران جوانی و در سن 22 سالگی برای آموختن دروس طلبگی وارد حوزه علمیه قم شد و در کلاس درس اساتیدی مانند آیت‌الله محفوظی حاضر شد و در کنار آن به فعالیت‌های قرآنی نیز پرداخت.
یادی از استاد علامی در اولین سال عروج
وی از همان ابتدا و در دوران تحصیل به فعالیت‌های قرآنی علاقه‌مند بود و در برنامه‌های قرآنی مدرسه به تلاوت قرآن و ... می‌پرداخت و پس از ورود حرفه‌ای به این عرصه به پژوهش در زمینه علوم مختلف قرائت مانند، تجوید، وقف و ابتدا و ترجمه و مفاهیم مشغول شد که حاصل این زحمات را می‌توان در میان آثار متعدد این استاد فقید در این زمینه کاوش کرد.
یادی از استاد علامی در اولین سال عروج
از جمله آثار ایشان می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1- آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم، ۳ جلد
2- قرآن کریم، ویژه آموزش ترجمه و مفاهیم
3- قرآن حکیم، همراه ترجمه و تفسیر برخی از آیات
5- کتاب معلم، راهنمای تدریس آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن
6- کتاب مربی، راهنمای تدریس قرآن کریم ویژه آموزش ترجمه و مفاهیم
7- آداب تلاوت قرآن کریم
8- زبان قرآن
9- پژوهشی در علم تجوید
10- درآمدی بر علم تجوید(ترجمه «التمهید فی علم التجوید»نوشته ابن جزری)
11- درآمدی بر دانش وقف و ابتدا
12- تجوید (1)
13- تجوید نماز
14- آموزش صحیح‌خوانی و زیبا‌خوانی نماز
15- آشنایی با ضبط المصحف
16- پژوهشی درباره مد، از نظر علم الضبط، روایات و تجوید
17- آواشناسی زبان عربی(ترجمه «الاصوات اللغویه» نوشته دکتر ابراهیم انیس)
18- فرهنگ اصطلاحات صرف و نحو عربی(ترجمه کتاب «معجم لغه النحو العربی»نوشته آنتوان دحداح لبنانی)
19- قرآن صاعد(آموزش معارف اهل بیت) ۲ جلد
20- مفاتیح(با علائم ترمیم نگارشی) و رسم الملاء
21- صحیفه سجادیه(با علائم ترمیم نگارشی} و رسم الملاء
یادی از استاد علامی در اولین سال عروج
استاد علامی در طول سالیان متمادی که به پژوهش در زمینه قرآن پرداخت به تربیت شاگردان فراوانی نیز همت گماشت و نه تنها در مباحث علمی برای جامعه قرآنی کشور یک الگو محسوب می‌شود بلکه در زمینه اخلاق نیز دارای خلقی نیکو بود چنان که با تأسی از خلق قرآنی رسول خدا(ص) که ایشان نیز «کان خُلقهُ القرآن» بودند، عمر نه چندان طولانی‌اش را صرف قرآن و خدمت به پیشگاه آن کرد.
یادی از استاد علامی در اولین سال عروج
از افتخارات زندگی این استاد فقید علاوه بر پژوهش‌هایی که در علم قرائت قرآن داشت، می‌توان به تلاوت قرآن در محضر امام خمینی(ره) اشاره کرد که در سال 1361 در جمع قاریان کشورمان و در حسینیه جماران به تلاوت قرآن پرداخت. هم‌چنین ایشان را می‌توان در زمره قرآنیان انقلابی برشمرد که با مخالفت‌ها علیه امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب مقابله می‌کرد و در یک کلام مطیع ولایت فقیه بود.
یادی از استاد علامی در اولین سال عروج
زهد و پارسایی مرحوم استاد علامی به قدری بود که حتی افرادی که از دور با ایشان مراوده داشتند به شخصیت متخلق به اخلاق قرآنی ایشان اذعان دارند، هم‌چنین ایشان همواره به کلام امام علی(ع) در نهج‌البلاغه در مورد نظم در کارها عنایت ویژه‌ای داشت و رعایت نظم را جزء دستورات دینی محسوب می‌کرد.
اخلاق‌مداری استاد تا جایی بود که سال قبل و در جریان مسابقات کشوری اوقاف در استان کرمانشاه جایزه‌ای به نام ایشان طراحی و به قاری با اخلاق اهداء شد.
استاد علامی به این روایت از امام هادی(ع) که فرمودند: «کونُوا لَنا زَيْناً وَ لا تَکونُوا عَلَيْنا شَيْناً» بسیار تأکید داشت و معتقد بود کسانی که در مکتب قران شاگردی می‌کنند باید زینت‌بخش مکتب تشیع باشند و اگر همین حدیث را سرلوحه قرار دهند بسیار مفید خواهد بود.
یادی از استاد علامی در اولین سال عروج
‌تقوا در وجود این استاد فقید چنان تنیده شده بود که در کارهایی که به آنها علم نداشت هرگز ورود پیدا نمی‌کرد و یا اگر برای مسابقات دعوت می‌شد حق‌الزحمه را برمی‌گرداند و می‌گفت زیاد است. لازم است مسئولان طی برنامه‌های مختلف به معرفی بیش از پیش این چهره‌های قرآنی بپردازد.
captcha