«وحدت» از نگاه قرآن/ گفتمان غالب در منطقه «گفتمان وحدت» است
کد خبر: 3553884
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
حسینی مطرح کرد:

«وحدت» از نگاه قرآن/ گفتمان غالب در منطقه «گفتمان وحدت» است

گروه اجتماعی: مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های لرستان با اشاره به آیات و روایاتی در رابطه با وحدت، اظهار کرد: گفتمان غالب امروز در منطقه گفتمان وحدت است و تردیدی نیست که تفکر تکفیر و اختلاف دوام نخواهد داشت و روح اسلام واقعی این پدیده‌های زشت را از بین خواهد برد.

اگر پیشرفت می خواهیم، اگر امنیت می‌خواهیم اگر رفع مشکلات اقتصادی را خواهانیم باید به‌دنبال وحدت باشیم چراکه همه این‌ها با وحدت  به دست می‌آیند.
خداوند متعال با تکرار کلمه «نعمت» که همان اتحاد است، خواسته اهمیت انفاق، برادری، وحدت و اتحاد را به مسلمانان یادآور شود کمااینکه خداوند در کنار بلاهای آسمانی مثل صاعقه  از اختلاف به‌عنوان بلایی خانمان برانداز یاد می‌کند  آیا از این تعبیر نباید عبرت بگیریم.
خداوند متعال در آیه 65 سوره مبارکه انعام با این مضمون« قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ» فرموده است: « بگو او تواناست كه از بالاى سرتان يا از زير پاهايتان عذابى بر شما بفرستد يا شما را گروه‌گروه به هم اندازد [و دچار تفرقه سازد] و عذاب بعضى از شما را به بعضى [ديگر] بچشاند بنگر چگونه آيات [خود] را گوناگون بيان می‌‏كنيم باشد كه آنان بفهمند».
گذشته از لزوم وحدت  در بین مسلمانان، خدای سبحان در قرآن‌کریم پیروان ادیان را به‌طور خاص به وحدت در کلمه «توحید» فراخوانده تا در پرتو آن با یکدیگر زندگی مسالمت‏آمیزی داشته باشند  کمااینکه در آیه 64 سوره مبارکه آل‌عمران در این رابطه می‏فرماید:«قُلْ یا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى‏ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَ بَینَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَیئاً وَ لا یتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُون».
در این خداوند فرموده است: « بگو اى اهل كتاب بياييد بر سر سخنى كه ميان ما و شما يكسان است بايستيم كه جز خدا را نپرستيم و چيزى را شريك او نگردانيم و بعضى از ما بعضى ديگر را به‌جاى خدا به خدايى نگيرد پس اگر [از اين پيشنهاد] اعراض كردند بگوييد شاهد باشيد كه ما مسلمانيم [نه شما]».
پیامبر اکرم(ص) که همواره منادی وحدت و مخالف نژاد‌گرایی بودند و بر این مهم تاکید داشتند در روایتی برتری‌های نژادی را نفی فرموده و مردم را به خدای واحد، پدر واحد (حضرت آدم) و برتری ناشی از تقوا توجه داده و می‎فرمایند: « ای مردم، به‌درستی كه پروردگار شما یكی است و پدر شما یكی است. همه از آدم هستید و آدم از خاك است. گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست، عرب را بر عجم فضیلت نیست مگر به تقوا‌».
امام علی(ع) نیز در نهج‌البلاغه در رابطه با اهمیت وحدت در نامه‌ای که به مالک‌اشتر می‌نویسند فرموده است: «الناس صنفان إما أخ لک فی الدین او نظیر لک فی الخلق؛ مردم دو دسته‌اند: یا برادر دینی تو هستند یا در آفرینش هم‌سان تو هستند».
معنای روشن این عبارت این است که حضرت مردم را دو دسته می‌داند یا وارد در دائره اسلام است چه سنی باشد یا شیعه یا مسلمان نیست. اگر مسلمان است و شهادتین را گفته که برادر دینی توست. اگر هم مسلمان نیست انسانی است که در آفرینش مانند توست.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل حسینی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان با گرامی‌داشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: در انقلاب اسلامی هفته وحدت از میراث‌های ارزشمند فرهنگی بزرگانی مانند آیت‌الله العظمی بروجردی و امام خمینی(ره) است و امروز رهبر معظم انقلاب پرچم‌دار وحدت است و یک‌تنه با دریایت بی‌نظیرشان نقشه‌های استکبار و کفر عالمی را در ایجاد شکاف و اختلاف مذهبی بین مسلمانان خنثی می‌کنند.
وی افزود: به تعبیر رهبر معظم انقلاب شیعه لندنی و سنی آمریکایی هر دو نقشه‌های استکبار در جهت تضعیف مسلمانان را دنبال می‌کنند.این کارشناس مذهبی ادامه داد: متاسفانه عده‌ای از افراد جامعه ما تحت‌تاثیر القائات این  جریان استکباری اختلاف‌افکن قرار می‌گیرند و  مقدسات مذاهب را مورد لعن و سب  قرار می‌دهند که باید بدانند تبعات این کارها خشونت و اسلام‌ستیزی و ایجاد نفرت و تنفر علیه مسمانان است و هر کسی که به این رفتار اشتباه مرتکب شود در خون انسان‌های بی‌گناه  که توسط  تروریست‌هایی مثل داعش به بی‌رحمانه‌ترین وضع شهید می‌شوند، شریک هستند.
حجت‌الاسلام حسینی افزود: اما آنچه افق‌های دوردست را روشن می‌کند عبارت است از این‌که گفتمان غالب امروز در منطقه گفتمان وحدت است و تردیدی نیست که تفکر تکفیر و اختلاف دوام نخواهد داشت و روح اسلام واقعی این پدیده‌های زشت را از بین خواهد برد .
وی اضافه کرد: امسال یک تلاقی مبارک داریم و آن مصادف شدن هفته وحدت بین شیعه و سنی با روز وحدت حوزه  و دانشگاه است که  باید این مناسبت نیز گرامی داشته شود و شایسته است که دو نهاد حوزه و دانشگاه بیش از گذشته در جهت هم‌گرایی و وحدت تلاش کنند و بدانند که در واقع دو شعبه از  یک نهاد است.
captcha