وام ازدواج حکم قرآن و شرع نیست
کد خبر: 3554662
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱

وام ازدواج حکم قرآن و شرع نیست

دبیر مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی فتوای آیت الله مکارم شیرازی مبنی بر باطل بودن ازدواج دختران 13 ساله را بعید دانست و گفت: در برخی مناطق دختران 13ساله هم توانایی ازدواج دارند و ما نباید فقط از مسئولان و دولت انتظار فراهم کردن شرایط ازدواج جوانان را داشته باشیم زیرا پرداخت وام ازدواج حکم قرآن و شرع نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، خبرگزاری آنا نوشت: زهرا سجادی، دبیر مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی در مورد سن ازدواج دختران در کشور اظهار کرد: در برخی اقلیم‌ها و مناطق گرمسیری دختر زیر13 سال هم توانایی ازدواج دارند درحالی که در برخی مناطق سردسیری ممکن است دختر 17 ساله هنوز به بلوغ نرسیده باشد بنابراین نمی توان برای ازدواج همه افراد یک حکم کلی صادر کرد،همچنین برای ازدواج نمی توان سن مشخصی تعیین کرد زیرا گاهی یک خانم 40ساله هم هنوز کمال عقلی پیدا نکرده است بنابراین باید بلوغ عقلی و جسمی را برای ازدواج در نظر گرفت البته براساس قانون ازدواج در سن 18 سالگی محضری و ثبت می‌شود اما شرع که سن خاصی را در برای ازدواج نظر نمی‌گیرد شاید یک دختر 13 ساله امکان ازدواج داشته باشد.
فتوای آیت آلله مکارم شیرازی درباره ازدواج دختران در سنین پایین بعید است
وی در مورد فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی درباره ازدواج دختران در سنین پایین مبنی بر اینکه« من از نظر فتوا این اجازه را نداده و نمی‌دهم. ممکن است در گذشته چنین چیزی جایز بوده؛ اما اکنون به خاطر مفاسدی که دارد تا زمانی که دختر به بلوغ عقلی نرسد و قدرت تصمیم‌گیری نداشته باشد، اجازه ازدواج ندارد و حکم باطل بودن چنین ازدواجی را می‌دهم.»، گفت: معمولا علما و فقهای ما راجع به این مسایل کلی صحبت نمی‌‌کنند. علما تا به صورت کامل موضوع را بررسی نکنند چنین حکمی صادر نمی‌کنند چون بهر حال حکم علما برای یک منطقه کوچک نیست و برای مناطق مختلف دنیا مصداق دارد و برای کل جهان باید حکم الهی را اعلام کنند بر همین اساس بعید می دانم که این حرف آیت الله مکارم باشد.باتوجه به اینکه در برخی از اقلیم‌ها دختران خیلی زود به بلوغ می‌رسند قطعا آیت الله مکارم شیرازی حکم کلی در این زمینه نداده‌اند. من تا 99درصد این موضوع را رد می‌کنم که آیت الله مکارم چنین حرفی زده باشند.
حضرت زهرا هم 9سالگی ازدواج کردند
سجادی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه از هر 5 ازدواج یکی منجر به طلاق می‌شود، آیا از نظر شما یک دختر 13 ساله به بلوغ عقلی کامل رسیده تا بتواند یک زندگی مشترک را مدیریت کند، گفت: بله به عنوان مثال حضرت زهرا (س)را در تاریخ داریم که با 9سال سن به بلوغ عقلی و جسمی رسیده بودند و توانستند یک زندگی را مدیریت و تداوم ببخشند بنابراین این موضوع بستگی به شرایط خانوادگی و نحوه تربیت دختران جامعه ما دارد که در چه اقلیمی زندگی کرده باشد و چنانچه شرایط مهیا باشد و یک دختر در سن 13 سالگی به بلوغ جسمی و عقلی رسیده باشد اسلام ازدواج این دختر را منع نمی‌کند ما باید آسیب‌های اجتماعی جامعه را کاهش دهیم نه اینکه ازدواج را منع کنیم.
وی در مورد چگونگی حل آسیب‌اجتماعی معتقد است: تاخیر در ازدواج یکی از علل بروز آسیب‌های اجتماعی است و یکی از آسیب‌های اجتماعی امروز جامعه این است که سن ازدواج دختران بالا رفته و امکان ارضاء نیازهای جنسی در جامعه به راحتی در اختیار مردان است برهمین اساس آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا کرده زیرا دختر و پسر به راحتی می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
راه حل کاهش آسیب‌های اجتماعی ازدواج است
دبیر مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی یکی از آسیب‌های اجتماعی بزرگ کشور را دیر ازدواج کردن و تجرد قطعی دختران دانست و گفت: یکی از راه‌ حل های جامعه شناسان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، ازدواج جوانان است. خانواده‌ها باید شرایط ازدواج جوانان را فراهم کنند و ما نباید همیشه از مسئولان کشور انتظار داشته باشیم که برای ازدواج جوانان اقدام کند زیرا دولت نمی‌تواند برای همه اشتغال ایجاد کند. این که همه انتظار داشته باشند در دولت استخدام شوند و پشت میز بنشینند امکان پذیر نیست.
سجادی ادامه داد: نباید مسایل اقتصادی را با سن ازدواج قیاس کرد و نباید همیشه به مسایل اقتصادی برای ازدواج فکر کرد زیرا کار در جامعه ما فراوان است اما جوانان جربزه انجام کارها را ندارند.
وام ازدواج حکم قرآن و شرع نیست
وی در پاسخ به این سوال که چرا مسئولان شرایط ازدواج جوانان را فراهم نمی‌کنند و حتی در ارائه وام سه میلیون تومانی و تسهیلات مسکن به جوانان تعلل می‌شود، گفت: وام ازدواج که حکم قرآن و شرع نیست البته اگر تسهیلاتی برای ازدواج زوجین فراهم شود خیلی خوب است اما نباید روی معیارهای مادی عقد ازدواج را قرار داد و اگر جوانان معیارهای صحیح اسلامی را در نظر بگیرند و سطح توقعات و انتظارات خود را پایین بیاورند می‌توانند زندگی سالمی داشته باشند.
سجادی یادآور شد: خانواده‌ها باید به جوانان کمک کنند و نباید همیشه از دولت و مسئولان انتظار فراهم کردن شرایط ازدواج را داشته باشیم مگر چه اشکالی دارد زوجین چند سال اول زندگی خود را در یک اتاق خانه پدری سپری کنند تا هم به گناه آلوده نشوند و هم نیاز به خانه مستقل نداشته باشند.
این عضو مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی تاکید کرد: اسلام اجازه داده که فرد هر وقت احساس نیاز به ازدواج کرد و شرایط فکری، عقلی و سنی را داشت بتواند ازدواج کند و حتی توصیه کردند که دختران و پسران خود را به ازدواج در آورید تا هم خودشان و هم جامعه در آرامش و سلامت باشد بنابراین ما نباید صورت مساله آسیب‌های اجتماعی را پاک کنیم و باید با بررسی آسیب‌های اجتماعی این معضل را به صورت نهایی حل کرد زیرا با پاک کردن صورت مساله ازدواج نمی‌تواند از بروز طلاق جلوگیری کرد.
همزمان با تدوین طرح «اصلاح سن ازدواج دختران» در مجلس، آیت الله مکارم شیرازی فتوا داد که به دلیل مفاسد ازدواج دختران در سنین پایین اجازه نداده و نمی‌دهم که دختر تا زمانی که به بلوغ عقلی نرسیده و قدرت تصمیم گیری نداشته باشد اجازه ازدواج ندارد و حکم باطل بودن چنین ازدواجی را می‌دهم.
براساس ماده 1041 قانون مدنی، عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن 15 سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح. همچنین هفته گذشته سیده فاطمه ذوالقدر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفته بود ما در حال جلب نظر موافق علما هستیم تا ماده 1041 قانون مدنی در خصوص سن ازدواج اصلاح شود و تنها اذن پدر و شرط سن مدنظر نباشد و با اصلاح این ماده، باید مراجع قانونی در مورد ازدواج افراد کم سن و سال تصمیم بگیرند و نظارت بیشتری بر ادارات ثبت و دادگاه‌ها انجام شود تا تخلفی صورت نگیرد.

captcha