خانواده از عوامل مهم عدم توازن در رشته‌های درسی است
کد خبر: 3560477
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱
فولادوند:

خانواده از عوامل مهم عدم توازن در رشته‌های درسی است

گروه اجتماعی: مدیرکل آموزش‌وپرورش استان مرکزی با بیان اینکه خانواده از عوامل مهم نبود توازن بین رشته‌های نظری و فنی است تصریح کرد: برخی از خانواده‌ها گمان می‌کنند که رشته‌های نظری از عاقبت بهتری برخوردارند و با کم توجهی به توانمندی فرزند خود اصرار دارند رشته‌ای برای او انتخاب کنند که در توانش نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، شهریار فولادوند، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان مرکزی، امروز، 18 دی‌ماه، در جلسه شورای آموزش‌وپرورش استان مرکزی که در استانداری برگزار شد، گفت: خانواده و بازار کار از عوامل عدم توازن بین رشته‌های نظری با فنی‌و‌حرفه‌ای و کار و دانش است.
وی تصریح کرد: برخی از خانواده‌ها گمان می‌کنند که رشته‌های نظری از عاقبت بهتری برخوردار هستند، و به دلیل کم توجهی به توانمندی فرزند خود اصرار دارند رشته‌ای برای او انتخاب کنند که در توانش نیست و نمی‌تواند در سال‌های جوانی انسانی موفق برای خود و جامعه باشد.
این مقام مسئول افزود: حضور نوجوانان در رشته‌های نظری علاوه بر عدم موفقیت در سال‌های جوانی، رونق کسب مهارت در رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کار و دانش را تهدید می‌کند، باید به جای دریافت منابع مالی دنبال توسعه فرهنگ متوازن باشیم، باید دانش‌آموز را به سمت آموزش مهارتی هدایت کرد.
فولادوند با تأکید بر اینکه مباحث مهارتی و کسب علوم در این حوزه باید به عنوان یک مطالبه اجتماعی مطرح شود، اظهار کرد: نوجوان باید به این قابلیت برسد که برای موفق بودن، علاقه و تلاش بسیار مهم است اگر این مطالبه‌گری‌ها درست انجام شود خروجی کار، تربیت نیروهای متخصص و به روز در حوزه صنعت و خدمات است.
وی اضافه کرد: فعالیت‌ها در حوزه آموزش‌وپرورش از مبدأ طرح، باید تبدیل یک نیرو به کارآفرین شدن را مدنظر قرار دهد، شناسایی و آموزش نیروهای کارآفرین از جمله مباحث مهم روز همه جوامع است، بیش از 2دهه است که در این حوزه وارد عمل شده‌ایم اما نتایج روشنی را شاهد نیستیم و قابلیت کارآفرین شدن بسیار ضعیف است.
فولادوند در ادامه با اشاره به اینکه برای تربیت نیروی کارآفرین نیازمند کمک و مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای دیگر نیز هستیم، تصریح کرد: هنرستان در جوار صنعت بیش از 2 دهه به عنوان دستورالعمل وجود دارد اما چون به عنوان دغدغه مطرح نشده است کسی به این مهم توجه نمی‌کند.  
وی از فعالیت 14 شورای آموزش‌و‌پرورش با 188 عضو در استان مرکزی با برگزاری227  نشست و 1420 مصوبه خبر داد و افزود: از ابتدای تشکیل شورای آموزش‌وپرورش تاکنون 3250 جلسه در شهرستان‌ها و مناطق با 18هزار و 200 مصوبه تشکیل شده است، این شورا در سطح استان از ابتدای سال تاکنون 21 مصوبه را در دستور کار داشت که 16 مصوبه اجرایی شده است.
این مقام مسئول بابیان اینکه شورای آموزش‌وپرورش در شهرستان‌ها نیز با 635 مصوبه و اجرایی شدن 540 مصوبه اقدامات خوبی را داشته است، اظهار کرد: شورای آموزش‌وپرورش استان با اجرای مصوبات در سه سال اخیر رتبه عالی را در کشور کسب کرده است.
به گزارش ایکنا؛ مجتبی حیدری، معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش استان مرکزی نیز در این نشست به تشریح وضعیت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی پرداخت و گفت: طرح توسعه موازن از طریق گسترش رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش از جمله برنامه‌های موفق آموزش‌وپرورش است در این طرح قصد داریم تا آموزش رشته‌های فنی را بسط داده و آموزش‌وپرورش را از رشته‌های حافظه محور خارج کنیم.
وی با تأکید بر استفاده از اقتصاد و نیروی دانش‌بنیان با تکیه بر آموخته‌های مهارتی نوجوانان اظهار کرد: توسعه رشته‌های فنی و حرفه ای، سیاست‌گذاری در این حوزه و آموزش دانش‌آموزان و ایجاد بازارکار از جمله برنامه‌های طرح توسعه رشته‌های تحصیلی است.
حیدری به تفاوت رشته‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای نیز اشاره کرد و گفت: در رشته‌های کار و دانش که 53 رشته را در استان تشکیل می‌دهد به تربیت نیروی ماهر و ظرفیت برون سپاری تأکید می‌شود، اما در رشته فنی و حرفه‌ای که 41 رشته را در استان شامل می شود به تربیت تکنسین پرداخته و تمام آموزش در خود هنرستان‌ها انجام می‌شود.
وی بابیان اینکه فعالیت در حوزه رشته‌های فنی هزینه‌بر است، اضافه کرد: باید تجهیزات در مدارس فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش به روز شود، نیروی انسانی باید متخصص تربیت شود، رشته‌های نو پدیدی در این حوزه وجود دارند که برای بهره‌برداری از این رشته‌ها نیازمند تجیهزات لازم هستیم.
حیدری ادامه داد: در رشته‌های فنی و حرفه ای1+ درصد افزایش و در حوزه کار و دانش 6- درصد کاهش داشتیم، افزایش حضور دانش‌آموزان در این دو مقطع تحصیلی مستلزم آگاه‌سازی خانواده‌هاست، با استفاده از هدایت تحصیلی و تبیین بازار کار خواهیم توانست سهم رشته‌های فنی را ارتقا بخشیم.
این مقام مسئول افزود: 41 رشته فنی و حرفه‌ای و 150 رشته کار دانش در چهار شاخصه خدمات، فنی، صنعت و هنر با هدف افزایش مهارت آموزی، بروز خلاقیت دانش‌آموزان و ترویج فرهنگ کار در این حوزه ها فعالیت دارند که در هنرستان‌های کشور تدریس می‌شود.
وی در بخش دیگر از سخنان خود به تشریح عملکرد شورای آموزش‌وپرورش پرداخت و بر ضرورت روزآمد کردن تجهیزات تأکید کرد و گفت: خوشبختانه برخی از دستگاه‌ها با ما همکاری خوبی دارند اما برای به روز کردن امکانات و گسترش رشته‌ها به تجهیزات کارگاهی نیازمندیم.
حیدری به انجام 18هزار و 200 مصوبه از زمان تشکیل شورای آموزش‌وپرورش استان در مناطق و شهرستان‌ها با برگزاری 3250 جلسه اشاره کرد و گفت: بیشترین سهم مصوبات به آموزش‌وپرورش، اداری و مالی، خدمات رفاهی اختصاص دارد.
وی اجرای طرح حمایتی از تألیفات و مقالات فرهنگیان، اهمیت دادن به اوقات فراغت دانش‌آموزان، کارآموزی و کارورزی، توسعه پیش دبستانی، انسداد مبادی ‌بی‌سوادی، توسعه کارآفرینی دانش‌آموزی تحت عنوان طرح کاشف، خرید تجهیزات و کمک‌های نقدی را اهم مصوبات آموزش‌وپرورش دانست.
حیدری با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون رقمی بالغ بر 700 میلیون تومان جذب اعتبار داشته‌ایم، ابراز کرد: در سال 95 کمک خیرین نسبت به سال گذشته 70 درصد افزایش داشته است، در حوزه جذب مشارکت‌های مردمی نیز رقمی بالغ بر 5 میلیارد و 845 میلیون ریال را شاهد بودیم.
به گزارش ایکنا؛ علی فخاری رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز استان مرکزی نیز از فعالیت این مجمع از سال 82  خبر داد و افزود: تاکنون ساخت و تجهیز و ساماندهی 600 واحد آموزشی شامل مدرسه، خوابگاه و نماز خانه تحویل آموزش‌وپرورش داده شده است.
وی بابیان اینکه 78 طرح توسط مردم‌ استان در حال ساخت است و 170 واحد برای اجرا در این استان در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: ساخت مدرسه قرآنی، خوابگاه، هنرستان، کتابخانه و پژوهش‌سرای آموزش‌وپرورش از جمله اقدامات است.
فخاری بااشاره به اینکه خیرین پشتوانه مالی خوبی برای ساخت و تجهیز سیستم آموزشی هستند، اضافه کرد: 70 پروژه مشارکت چندمنظوره در حال بهره‌برداری داریم.
وی بااشاره به اینکه در راستای توسعه فرهنگ خیرین مدرسه‌ساز جشنواره مدرسه‌ای تدارک دیده شده است، ابراز کرد: در همان مدرسه از خیرین تجلیل و قدردانی می‌شود تا این فرهنگ به صورت عموم بین مردم گسترش پیدا کند.  
به گزارش ایکنا؛ حسین بختیاری، فرماندار اراک نیز در این جلسه گفت: فرهنگ خود اشتغالی باید بین مردم از دوران کودکی نهادینه شود، افراد برای اشتغال باید خود اتکا باشند، دولت مبلغی بین 20 تا 30 میلیون وام قرضه الحسنه به جوانان جهت خود اشتغالی می‌دهد اما جوانان به دلیل ترس از بدهکاری و نبود رونق بازار از این کار ممانعت می‌کنند.
یادآور می‌شود: در پایان این جلسه از فرمانداری اراک و ساوه که دارای عملکر مثبت و حائز رتبه عالی در شواری آموزش‌وپروش شده بوند تقدیر شد.
captcha