الزام شهرداری در مرمت و نوسازی مساجد
کد خبر: 3567364
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲
سالاری بیان کرد:

الزام شهرداری در مرمت و نوسازی مساجد

گروه جامعه: رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پیگیر الزام طرح مرمت و نوسازی مساجد پایتخت از شهرداری هستیم، گفت: تمامی کارهایی که در حوزه مذهبی و تاریخی انجام می‌‌شود، نهایتا به هویت شهر بر می‌گردد، لذا باید این روند به بهترین نحو مدیریت شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در ابتدای عمر شورای شهر چهارم بود که در جلسه‌ای با حضور حجت الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، ساخت ۴۰۰ مسجد در طول برنامه پنج ساله دوم، توسط شورای شهر تصویب شد، حال باگذشت سه سال از آغاز این برنامه، به گفته مجتبی شاکری تنها ۱۵ مسجد از این تعداد به بهره‌برداری کامل رسید؛ این درحالی است که فهرست ردیف‌های کمک به مساجد در پایتخت بسیار چشمگیر است.

‌‌به گفته بعضی از اعضای شورای شهر نیز پروژه ساخت مساجد تقریبا متوقف شده است؛ حال با توجه به مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر احداث 400 مسجد و همچنین مصوبه مرمت‌و بازسازی بناهای تاریخی مذهبی پایتخت که بخش اعظمی از آنها مساجد هستند، این سوال مطرح می‌شود که سرنوشت این مصوبات و بناهای مذهبی چه خواهد شد و شورای برای عملیاتی شدن آن چه برنامه ویژه‌ای را در نظر گرفته‌ است.

با توجه به این موضوع مصاحبه‌ای را با محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، داشتم. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با روند احداث 400 مسجد و چرایی عدم پیشرفت این موضوع، گفت: یکی از مهمترین اولویت‌های شورا در دوره چهارم موضوع صیانت از بنا‌های تاریخی و میراثی به ویژه در حوزه بنا‌های تاریخی‌ مذهبی از جمله مساجد شهر تهران بود.

وی افزود: خوشبختانه با الزامی که شورای شهر تهران ایجاد کرد و طرحی که کمیسیون شهرسازی معماری در سال اول شورا ارائه داد و باتوجه به هماهنگی و همکاری سایر همکاران در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و سایر کمیسیون‌ها، سند جامع نحوه مداخله و مرمت و بازسازی بناهای تاریخی، میراثی و مذهبی شهر تهران تدوین شد؛ که در حال حاضر مجموعه اقداماتی که شهرداری تهران در منطقه مرکزی شهر تهران به ویژه منطقه 11 و 12 که بیشترین بنا‌های تاریخی در این مناطق است شروع کرده مبتنی بر همین سند جامع است.

سالاری ادامه داد: در جریان این طرح یکی از موضوعاتی که همواره پیگری کرده‌ایم، الزام شهرداری تهران در فرایند مرمت، بهسازی و نوسازی مساجد، بویژه مساجد قدیمی پایتخت بود که با جدیت پیگیر آن هستیم. برای این کار هم مقرر شد کمیته‌هایی تشکیل شوند که در این روند بهسازی و بازسازی مبانی معماری و شهرسازی اسلامی-ایرانی را لحاظ و تصمیم‌گیری ‌های خود را بر این اساس داشته باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از المان‌ها و عناصر برجسته شهرسازی ایرانی- اسلامی و مساجد ما در کنار محله‌ها و بازار هستند تصویب کردیم که شورایی به نام شورای راهبردی و سیاست‌گذاری در ارتباط با جانمایی مساجد جدید ایجاد شود و همچنین در خصوص درخواست‌هایی که برای مرمت و بازسازی آنها انجام می‌شود، نهایتا یک کمیته فنی و تخصصی متشکل از متخصصین این حوزه در بخش‌های معماری و مرمت و بحث مقاوم‌سازی تشکیل شد، تا مجموعه این اقدامات مبتنی بر یک استاندارد و اصول انجام شود.

سالاری بیان کرد: در حوزه مسجد‌سازی به‌دنبال ‌مشارکت مردمی هستیم، چراکه احداث مساجد به سمت دولتی کردن کار درستی نیست؛ لذا باید سیاست‌هایی را تدوین کنیم که مجموع آن منجر به مشارکت مردم و خیرین در حوزه فعالیت‌های دینی و مسجدسازی باشد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: تمامی کارهایی که در حوزه مذهبی و تاریخی انجام می‌‌شود، نهایتا به هویت شهر بر می‌گردد، لذا باید این روند به بهترین نحو مدیریت شود تا، علاوه بر جنبه‌های محیطی، هویت شهر نیز بازسازی و بهسازی شود. با توجه به اینکه مجموعه تصمیمات در پایتخت گرفته می‌شود، این کار می‌تواند به سایر بخش‌ها و استان‌ها نیز تسری پیدا کند؛ لذا مجموعه این تصمیمات نباید باری به هر جهت باشد.

‌وی ادامه داد: خوشحالیم که مجموعه این فعالیت‌ها، تصمیم‌گیری، اقدامات و کارهای خیریه‌ای که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و شهرداری انجام می‌شود، مبتنی بر یک اصول و راهبردی است که در یک فرایند کارشناسی به نتیجه می‌رسد.

captcha