به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، اولین معیار و ملاک در روابط اجتماعی، قانون انصاف است.این قانون در روابط اجتماعی به «قانون طلایی» مشهور است.این قاعده هم شکل مثبت دارد و هم شکل منفی.شکل مثبتاش این است که: شخص باید بهگونهای با دیگران رفتار کند که دوست دارد دیگران در شرایط مشابه با او آنگونه رفتار کنند و شکل منفیاش این است که آنچه را برای خود نمیپسندی برای دیگران مپسند.
این قاعده در فرهنگهای مختلف جهان رواج دارد و در تمامی ادیان مورد تایید قرار گرفته است و نشاندهنده آن است که انصاف بهطور فطری و ذاتی در طبیعت انسان و نظام درونی اخلاقی بشر وجود دارد.
امام علی(ع) در فراز بیست و سوم از نامه خود به فرزندش امام حسنمجتبی(ع) فرموده است: «پسرم، خود را در معیار قضاوت بین خود و دیگران قرار بده، پس آنچه را که برای خود دوست میداری برای دیگران دوست دار و آنچه را که برای خود نمیپسندی بر دیگران مپسند ظلم و ستم مکن چنانکه دوست نداری بر تو ستم رود، نیکی کن همانطور که دوست میداری به تو نیکی کنند؛ و آنچه از دیگران زشت میداری برای خود زشت بدان و از مردم برای خود آنرا بپسند که از خود میپسندی در حق آنان، آنچه خوش نداری شنیدن آنرا مگو و آنچه را نمیدانی مگو، هر چند آنچه را که میدانی، اندک باشد و آنچه دوست نداری به تو بگویند به دیگران مگو».
در این قسمت امام علی(ع) چند ملاک و معیار برای تعامل در روابط اجتماعی ذکر کرده که بهترین کلام حکیمانه است و همانند آن، کسی چنین سخنی نگفته است.
رفتار یکسان با خود و دیگرانیکساننگری در منافع خویش و دیگران یکیاز مهمترین اصول اخلاقی انسان است.
باید توجه داشت این قاعده نمیگوید: با دیگران، آنگونه که آنها با تو رفتار میکنند تو رفتار کن(یعنی معامله به مثل) یا نمیگوید: اگر میخواهی دیگران کاری برایت انجام بدهند، تو نیز مانند آنرا، برای آنها انجام بده(یعنی معامله تاجرانه) یا نمیگوید: آنگونه که رفتار کنی با تو رفتار خواهد شد(یعنی قاعده تدینتدان)، این قاعده برهیچ کدام اینها دلالت نمیکند بلکه میگوید، با دیگران آنگونه رفتار کن که دوست داری و انتظار داری آنها با تو رفتار کنند.
انصاف دشوارترین کارها در روابط اجتماعی است در روایت داریم: «دشوارترین کارها سه چیز است: نسبت به مردم درباره خود انصاف دادن تا آنجا که به نفع خود به چیزی از مردم راضی نشوی مگر آنکه به همان مقدار به نفع مردم از خود راضی باشی، مواسات با برادر دینی، در مال و ذکر خدا در همه حال».
انصاف نشانه تکمیل ایمان است کمااینکه نبی مکرم اسلام در این رابطه فرموده است: «ایمان آدمی کامل نمیشود مگر آنکه آنچه برای خود دوست دارد برای برادر دینی هم دوست بدارد و آنچه برای خود ناپسند میدارد برای برادر دینی هم ناپسند دارد».
امام علی(ع) نیز در این رابطه فرموده است: «فرزندم خویشتن را معیار و مقیاس قضاوت میان خود و دیگران قرار ده، برای برادر دینی چیزی را دوست بدار که برای خود دوست میداری و برای آنها نپسند آنچه را که برای خود نمیپسندی» کمااینکه یکیاز ملاکهای مهم دانایی و دینداری نیز همین دانایی است.
دوری از ستمامام علی(ع) در این فراز از نامه خود به امام حسنمجتبی(ع) فرموده است: «ظلم و ستم مکن چنانکه دوست نداری بر تو ستم رود» لذا دومین معیار و ملاک در این سفارش آن است که میفرماید: به دیگران ظلم و ستم نکن همانگونه که دوست نداری به تو ستم شود و به دیگران احسان و نیکی کن چنانکه دوست داری به تو نیکی شود.
این مطلب شکل مصداقی آن قاعده و بهاصطلاح ذکر خاص بعد از عام است.در حقیقت حضرت تاکید بر این مسئله دارند که: معیار اخلاق پسندیده در روابط اجتماعی، خودت هستی و تو در رفتار با دیگران یک معیار و ملاک احتیاج داری و آن هم خودت هستی، در روابط متقابل از همدیگر چه انتظاراتی داریم، همان را معیار و ملاک قرار بدهیم و عمل کنیم.
این قاعده از جامعیت، کلیت و شمولیت فوقالعادهای برخوردار است و در تمام روابط خانوادگی، کاری، همسایگی، اجتماعی و ... جریان دارد.
اگر همیشه بهطور دقیق به این معیار پایبند باشیم، هرگز به کسی ظلم نمیشود، برای اینکه هرگز دوست نداریم، کسی به ما ستم کند و به حق ما تجاوز روا دارد و آنرا پایمال نماید، پس ما هم به کسی ستم نمیکنیم.فرد منصف اینرا خوب میداند که نتیجه ظلم به خود او بازمیگردد.اگر هر انسانی خود را میزان اعمال خویش قرار دهد، هرگز به دیگری ظلم نخواهد کرد و اگر چنین اندیشهای در همه لایههای جامعه حاکم شود هیچگاه به کسی ستم روا نمیرود و درصد قابل توجهی از مشکلات، حل خواهد شد.
احسان و نیکوکاریاگر دوست داری به تو خوبی کنند، پس تو هم به دیگران خوبی کن.اگر رفتارهایی مثل توهین و بیادبی و مسخره نمودن و عیبجویی و بدزبانی به دیگران را زشت میدانی، پس در حق دیگران هم این اعمال را زشت بدان و از آنها اجتناب کن.چهطور میپنداری که اگر دیگران به تو بیاحترامی کنند کار زشتی را مرتکب شدهاند، تو نیز بیاحترامی نکن.
آدمیت هر کسی مانند آدمیت دیگران است. همه آدمها باید از حقوق حقهی خویش برخوردار باشند؛ همه حق دارند که ظلم نبینند؛ همه حق دارند که از احترام و اکرام انسانی و از مزایای احسانی بهرهمند باشند.به همین جهت است که امام علی(ع) به فرزند گرانمایه خود توصیه میکند که به دیگران نیکی کند، همانگونه که دوست دارد، به او نیکی شود.
خدای متعال نیز در آیه 77 سوره قصص فرموده است: «نیکی کن همانگونه که خدا به تو نیکی کرده است» در روایت است که اسیری به پادشاهی گفت: «با من آنگونه رفتار کن که دوست داری خدا با تو رفتار کند» همین کلمه باعث آزادی او شد و آن پادشاه او را آزادش کرد.
زشت دانستن عیبدیدگاه بلند علوی این است که انسان در اجتماع زندگی میکند و لازمه زیستِ مسالمتآمیز اجتماعی آن است که انسان، دیگران را همانند خود ببیند و هرچه را که زشت و قبیح و ناپسند میداند برای دیگری هم بداند.
اگر کاری را برای دیگران زشت میشماریم، چرا برای خود زشت نشماریم؟! چرا انسان به دیگران چیزهایی میگوید که خودش انجام نمیدهد؟! فاصله حرف و عمل و گفتار و کردار از همینجا بهوجود میآید که در مقام موعظه، مردم را مذمت میکنیم و آنها را از زشتیها بازمیداریم، اما خود، در مقام عمل، به همان زشتیها رفتار میکنیم.
خدای متعال در آیات دو و سه سوره صف در این رابطه فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ﴿2﴾ كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ؛ اى كسانىكه ايمان آوردهاید چرا چيزى میگوييد كه انجام نمیدهيد، نزد خدا سخت ناپسند است كه چيزى را بگوييد و انجام ندهيد».