از تعیین تکلیف مسکن مهر تا پرداخت اعتبار ساخت مساجد
کد خبر: 3578560
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱
در نشست خبری تشریح شد:

از تعیین تکلیف مسکن مهر تا پرداخت اعتبار ساخت مساجد

گروه اقتصادی: در نشست خبری مدیر شعب بانک مسکن استان مرکزی علاوه بر تشریح جزییات مسکن مهر در استان مرکزی و تأکید بر پرداخت اعتبار ساخت مسجد و مدرسه در شهرک‌ها، درباره وام ازدواج نیز توضیحاتی ارائه شد.

به‌ گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، مجید امیری، مدیر شعب بانک مسکن استان مرکزی، امروز، 8 اسفند در نشست خبری گفت: رسالت این بانک تأمین منابع مالی اقشار مختلف مردم در بخش مسکن با رویکرد مسکن دار کردن خانه اولی‌ها، جوانان و اقشار کم درآمد است، بانک مسکن طی 78 سال فعالیت خدمات ارزنده‌ای در این زمینه در کارنامه خود ثبت کرده است. 
وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون یکی از برنامه‌ها داشتن سیاست انبساطی در پرداخت تسهیلات بوده، افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن تا واحدی 130 میلیون تومان از جمله خدمات این شعب است که به صورت تفکیک شده در بخش سنتی‌سازی تا سقف 90 میلیون تومان، صنعتی‌سازی تا سقف 110 میلیون تومان و با فناوری نوین تا 130 میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم. 
امیری ادامه داد: خوشبختانه امسال در نرخ تسهیلات از شرایط بسیار ایده‌آلی برخوردار بودیم، کاهش نرخ سود تسهیلات از محل حساب صندوق مسکن یکم را به 9 و نیم درصد داشته‌ایم، پس از چندسال نرخ تسهیلات تک رقمی شده است. 
وی ادامه داد: نرخ تسهیلات از محل حساب جوانان است که این نرخ به 9 درصد کاهش پیدا کرده و شرایط بسیارایده‌آلی فراهم شده تا افراد واجدالشرایط از این بخش تسهیلات استفاده کنند. یکی دیگر از شرایط ویژه جوانان این است افرادی که تا پایان سال از حساب مسکن جوانان افتتاحیه سال 79، 80، 81 می‌خواستند از تسهیلات استفاده کنند به میزان مبلغ تسهیلات متعلقه بانک بدون سپرده به آنها تا سقف 50 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌کرد. 
امیری در تشریح پرداخت تسهیلات بدون سپرده خرید نیز گفت: در این پرداخت‌ها تا سقف 50 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن پرداخته کرده‌ایم برای افرادی که قصد خرید مسکن داشتند. پرداخت تسهیلات بدون سپرده جعاله مسکن نیز تا سقف 10 میلیون تومان برای تعمیرات پرداخته شده است. 
این مقام مسئول ادامه داد: پرداخت تسهیلات و تأمین منابع مالی سرمایه در گردش ویژه واحدهای تولیدی که در بخش مسکن فعالیت داشتند از دیگر خدمات بانک مسکن است، خوشبختانه بازار به سیاست‌های بانک واکنش مثبت نشان داد هرچند سرعت تغییرات کند بود اما وقتی نسبت پرداختی امسال با مدت مشابه سال گذشته را بررسی می‌کنیم متوجه شدیم با افزایش چشمگیری از تقاضا روبه رو بودیم و شرایط به سمت خارج شدن از شرایط رکود در حال حرکت است ما با توجه به شرایط رکود مسکن در سال جاری تا 15 بهمن ماه امسال 2هزار و 850 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردیم. 
امیری بابیان اینکه دولت تمام هم و غم خود را برای ساماندهی پروژه‌های مسکن مهر و تعیین تکلیف آنها قرار داده است، اضافه کرد: آخرین حمایت دولت دراین بخش افزایش تسهیلات مسکن مهر از 30 میلیون تومان به 40 میلیون تومان است با توجه به اینکه بخش اعظم تأمین مالی توسط بانک مسکن انجام می‌شود حدود 300 هزار واحد تسهیلات مسکن مهر در کشور از این افزایش رقم تسهیلات برخوردار خواهند شد. 
مدیر شعب بانک مسکن استان ادامه داد: بانک مسکن این آمادگی را دارد از هم اکنون نسبت به پرداخت تسهیلات 30 به 40 در رابطه با پروژه‌های مشمول از جمله؛ پروژه متقاضی داشته باشد، هزینه باقی مانده داشته باشد و پیشرفت پروژه حداقل بالای 50 درصد باشد اقدام کند. اولین استارت برای شهرک امیرکبیر زده شد که در این اقدام 1131 واحد این شهرک از افزایش رقم برخوردار خواهند شد. این افزایش شامل 155 واحدی که قبلاً تقسیط شده است نمی‌شود. 
وی یکی دیگر از خدمات قابل توجه و مهم را بخشودگی جرائم و معوقات بانکی خواند و تصریح کرد: تمام متعهدین قراردادها که به صورت نقدی قراردادهای خود را تسویه کنند مشمول بخشودگی 6درصد تا حداکثر جرائم خواهند شد، رقم جرائم هرچه باشد مشمول بخشودگی قرار می‌گیرند. 
امیری ادامه داد: در استان مرکزی 4019 واحد مسکن مهر باقی مانده است از این تعداد شماری از واحدها راکد هستند و پروژه متوقف شده‌ که در ردیف پروژه‌های عارضه دار تعریف می‌شوند. حدود یک هزار واحد در استان پروژه عارضه دار وجود دارد در حال حاضر قصد داریم این پروژه‌ها را تعیین تکلیف کنیم. 
وی با اشاره به معماری اسلامی مسکن مهر اظهار کرد: بانک مسکن تأمین کننده منابع مالی است، طراحی خانه‌ها کار بانک نیست، در سایت‌های مسکن مهر، مسجد و مدرسه لحاظ شده است به طور مثال در پروژه کوثر، امام صادق(ع) و امیرکبیر تمام خدمات رفاهی در نظر گرفته شده، تمام منابع مالی برای ساخت مساجد از طریق یارانه‌ها و کمک‌های بلاعوض پرداخت شده است یارانه پرداختی جزو اعتبارات وزارت مسکن و شهرسازی است که توسط بانک مسکن پرداخت شده. 
امیری اضافه کرد: بیشترین آمار مسکن مهر متعلق به شهرستان خمین و مهاجران است در خمین متقاضی با 700 هزار تومان صاحبخانه شده است. در اراک پرداخت تسهیلات خوبی پرداخت کردیم، ولی در خمین تعاونی‌هایی بودند که در قالب مسکن مهر ساخته شدند در اراک پروژه‌های بزرگ 1440 واحد امام صادق، 2100 واحد پروژه کوثر بود که از نظر ما، خود مالک هستند و زمین هم واگذار می‌شود اما در خمین زمین دولتی بوده و متقاضی پول زمین پرداخت نکرده است. 
مدیر شعب بانک مسکن استان در ادامه به تسهیلات ارائه شده در ارگان‌های دیگر نیز اشاره کرد و افزود: قراردادی با نیروی انتظامی منعقد شده که 450 هزار واحد تسهیلات به نیروی انتظامی کل کشور پرداخت شود که بخشی از نرخ سود را فرد متقاضی و بخشی دیگر را ناجا پرداخت می‌کند. 
وی ادامه داد: مبلغ تسهیلات در نظر گرفته شده برای استان 450 میلیون ریال با بازپرداخت 10 ساله، نرخ پرداختی متقاضی 4 درصدی است که ما به‌ التفاوت 14 درصدی را سازمان پرداخت می‌کند. این تسهیلات در قالب جعاله تأمین، خرید و ساخت مسکن پرداخت می‌شود و آنچه ما تعهد پرداخت داشته‌ایم در سال جاری 49 واحد بوده که تقریباً تمام این تعداد تعیین شعبه شده و در حال پرداخت است.  
امیری در ادامه به پروژهای مربوط به ایثارگران و خانواده معظم شهدا نیز اشاره کرد و افزود: پروژه 264 واحدی را منعقد کردیم، پیشرفت فیزیکی پروژه در حدی نبوده که قرارداد را منعقد کنیم منتظریم پیشرفت بیشتر پروژه هستیم، 50 واحد هم انفرادی داشتند که در حال تعیین شعبه هستند. جمعا 314 واحد به ایثارگران  با نرخ 4 درصد پرداخت خواهد شد. 
وی اضافه کرد: پرداخت تسهیلات نوسازی و بهسازی مناطق روستایی از دیگر خدمات و رویکردهای بانک مسکن است که با نرخ تسهیلاتی 5 درصد در حال پرداخت است. خوداشتغالی کمیته امداد و بهزیستی با نرخ 4 درصد پرداخت می‌کنیم. تسهیلات ازدواج نیز با نرخ 4 درصد و تسهیلات بافت فرسوده در مناطق شهری با نرخ 18 درصد است که قرار براین است دولت یارانه‌ای را بابت آن در نظر گیرد. 
امیری در خصوص ارائه تسهیلات بانک مسکن در خصوص ازدواج نیز گفت: بانک مسکن دوبرابر ظرفیتی که بانک مرکزی تعیین کرده بود تسهیلات ازدواج پرداخت کرده. سهمیه امسال در ابتدای سال 542 نفر بود که 962 نفر منتظر دریافت تسهیلات بودند که از این تعداد تا پایان بهمن ماه به 768 نفر وام ازدواج با مبلغ 78 میلیارد و 410 میلیون ریال پرداخت شده و مابقی  نیز در حال تعیین شعبه هستند.
captcha