راز و نیاز باعث اطمینان قلب و قدرت روحی انسان می‌شود
کد خبر: 3578786
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲

راز و نیاز باعث اطمینان قلب و قدرت روحی انسان می‌شود

گروه معارف: مدرس حوزه و دانشگاه گفت: راز و نیاز غم و اندوه را زایل می‌کند و باعث اطمینان قلب و قدرت روحی می‌شود.

حجت‌الاسلام حمید علی‌نسب مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، با اشاره به نقش آموزه‌های دینی درکاهش اضطراب وسلامت روان تصریح کرد: راز و نیاز غم و اندوه را زایل می‌کند و باعث اطمینان قلب و قدرت روحی می‌شود.
وی ادامه داد: انسان داراي معنويت با تكيه بر قدرت پروردگار و حكمت او، به آساني دشواريها، عوامل اندوه، نگراني و اضطراب را كنترل مي‌كند و در نتيجه از روان و جسمي سالم‌تر برخوردار است.
این مدرس دانشگاه افزود: توكل به معني واگذار كردن امور به خداوند در كنار كار و تلاش، وسيله‌اي جهت كسب آرامش روحي و سلامت رواني است.اگر آموزه‌هاي ديني به درستي شناخته و اجرا نشوند نه تنها تاثير مثبت نداشته بلكه تاثير منفي خواهد داشت.
وی با بیان اینکه راز و نیاز به تدریج سبب می شود که خدا را بهتر بشناسیم و تعهد ما نسبت به دستورات خدا بیشتر می شود، افزود: با این حال  از سلامت روحی و روانی بیشتری برخوردار می شویم.
علی نسب تصریح کرد: علت اصلي برخي از آسيب‌هاي رواني، سوءظن و بدگماني، حسد و كينه توزي و ياس و نااميدي‌ها است و همه اين علل با برقراري روابط متقابل و محبت آميز از بين رفته و روح و جان آدمي از ملال و اندوه و آسيب رواني نجات مي‌يابد چنانچه امام علي(ع) مي‌فرمايد: با همسايگان خود خوش رفتاري كنيد؛ چرا كه آنان مورد توصيه و سفارش پيامبر شما هستند.
وی در پایان گفت: انسان در دعا با خدای خود مناجات می کند و از مشکلاتی که زندگی اش را نگران کرده به او پناه می برد و انسان وقتی از دارنده تمام کمالات چیزی را طلب می کند و با او ارتباط برقرار می نماید، احساس لذت و سرور می کند و به عکس وقتی از غیر خدا چیزی درخواست می کند، احساس ذلّت و خواری به وی دست می دهد. این احساس عزّت و لذّت بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد.
captcha