نبود وحدت حوزه و دانشگاه موجب شده تا علوم انسانی ما اسلامی نباشد
کد خبر: 3583180
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
دهقانی:

نبود وحدت حوزه و دانشگاه موجب شده تا علوم انسانی ما اسلامی نباشد

گروه معارف: معاون دانش و پژوهش سپاه فجر فارس با تصریح اینكه متأسفانه هنوز در جامعه وحدت بین حوزه و دانشگاه رخ نداده است، گفت:‌ این مسئله باعث شده كه علوم انسانی ما تنها رنگ و بوی اسلامی داشته باشد اما مبانی آن‌ها دقیقاً همان مبانی باشد كه دنیای غرب دارد بر روی آن‌ها كار می‌كند.

یاسر دهقانی، معاون دانش و پژوهش سپاه فجر فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، در پاسخ به اینكه علوم انسانی كه در دانشگا‌ه‌های ما تدریس می‌شود تا چه حد اسلامی است و می‌تواند ما را در دستیابی به تحقق تمدن نوین اسلامی یاری رساند، گفت: متأسفانه مبانی علوم انسانی در دانشگاه‌های ما غربی است.

وی افزود: عكس این قضیه در حوزه‌های علمیه صادق است و در این مراكز مبانی اسلامی هستند اما هنوز آن استفاده لازم از این مبانی در دانشگاه‌های ما انجام نمی‌شود كه بتوانیم در مقابل علوم انسانی غربی قد علم كنیم.

هنوز وحدت حوزه و دانشگاه رخ نداده است

دهقانی با تأكید بر اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: امام راحل بر ضرورت وحدت بین حوزه و دانشگاه تأكیدهای فراوانی داشتند و این به خاطر ترویج علوم انسانی اسلامی در دانشگاه‌ها بود اما متأسفانه اخیراً زیركانه تلاش می‌شود تا بین حوزه و دانشگاه تفكیك شود لذا هنوز وحدت بین حوزه و دانشگاه رخ نداده است.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس ادامه داد: به عنوان مثال من استاد علوم انسانی اسلامی را می‌شناسم كه قریب 20 سال است در این عرصه فعالیت می‌كند اما تاكنون هیچگاه از كمك یك روحانی برجسته و زبده استفاده نكرده است و این یك افتراق است و شاید این شخص یكسری احادیث و مبانی دینی را پیدا كرده كه خیلی از آن‌ها سنخیت نداشته باشد و بر اساس آن فعالیت علمی خود را شروع كرده است و بعد از این همه سال هنوز به این نتیجه نرسیده كه باید از یك روحانی زبده كمك بگیرد.

عدم وحدت حوزه و دانشگاه موجب شده تا علوم انسانی ما اسلامی نباشد

وی اظهار كرد: متأسفانه اتحادی كه باید بین حوزه و دانشگاه صورت گیرد، محقق نشده است و همین باعث شده كه علوم انسانی ما تنها رنگ و بوی اسلامی داشته باشد اما مبانی آن‌ها دقیقاً همان مبانی باشد كه دنیای غرب دارد بر روی آن‌ها كار می‌كند.

چقدر تا تحقق تمدن نوین اسلامی فاصله داریم؟

دهقانی در ادامه در پاسخ به اینكه چقدر تا تحقق تمدن نوین اسلامی در مباحث علمی فاصله داریم؟ گفت: مقام معظم رهبری برای دستیابی به این تمدن 5 گام را مطرح كردند كه ما تنها به مرحله سوم یعنی دولت اسلامی رسیده‌ایم و تشكیل یك دولت و نظام اسلامی نیازمند این است كه مبانی دولت هم اسلامی شود.

ساختارهای دولت ما هنوز اسلامی نشده‌اند

معاون دانش و پژوهش سپاه فجر فارس بیان كرد: اكنون مجلس ما به شیوه غرب اداره می‌شود و یا نیروهای نظامی ما به همان شكلی تربیت می‌شوند كه در غرب صورت می‌گیرد و دانشگاه‌های ما هم به همین شكل لذا دولت اسلامی با آن ساختاری كه باید هنوز شكل نگرفته است و علت آن هم این است كه ما ابتدا به سراغ علوم نرفتیم تا زیربناهای خود را درست كنیم.

وی گفت: پیامبر مكرم اسلام(ص) 1400 سال پیش بحث شورا و مشورت را مطرح می‌كنند اما بعد از این همه سال ما هنوز نفهمیدیم كه منظور از شورایی كه در اسلام است چیست و تفاوت آن با شورای غرب چه می‌باشد؛ شورا در غرب بر این اساس است كه هر نظری تعداد آرای بیشتری داشته باشد،‌ آن حق است و همه باید به آن عمل كنند در صورتی كه در اسلام اصلاً اینگونه نیست و مشاهده می‌كنیم كه امام حسین(ع) با 72 نفر وارد كربلا می‌شود و حرف حق می‌زند و آن لحظه هم مغلوب می‌شود اما هزاران سال بعد از این حرف حقه ایشان هزاران استفاده می‌شود.

شورای اسلامی با شورای غربی بسیار متفاوت است

دهقانی بر این نكته تأكید كرد كه شورای اسلامی با شورای غربی كاملاً متفاوت است اما متأسفانه ما روی این قضیه كار نكردیم و این به همان اتحادی باز می‌گردد كه شكل نگرفته است.

هنوز انقلاب فرهنگی مدنظر امام شكل نگرفته است

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس افزود: بعد از انقلاب فرهنگی، محتوای برخی از كتاب‌های ما تنها رنگ و بوی اسلامی پیدا كرد و كلمات اسلامی وارد آن‌ها شد اما آن چیزی كه مدنظر امام در بحث انقلاب فرهنگی بود، شكل نگرفت و امام نیز بارها این مسئله را مطرح فرمودند كه تا انقلاب فرهنگی شكل نگیرد، صدها هزار بار هم این انقلاب‌ها شكل بگیرد، اتفاق خاصی صورت نمی‌گیرد.

در مباحث علمی باید زیربناهای خود را اسلامی كنیم

وی در پایان تأكید كرد كه به خصوص در مباحث علمی باید زیربناهای خود را اسلامی كنیم و اگر این پایه‌ها درست شود، بسیاری از مسائل بر اساس آن‌ها درست خواهد شد و در غیر این صورت هر كاری كنیم یا در جا زدیم و یا اینكه در مسیر غرب حركت كرده‌ایم.

captcha