به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام علی جلائیان اکبرنیا، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان، با تاکید بر حوزه انقلابی و تحول، گفت: حوزه انقلابی، حوزهای است که از آرمانهای انقلاب دست نشسته باشد و به مانند گذشته پای این اصول بایستد، اگر در هر کجا برداشت ناصحیحی از آن آرمانها مشاهده کرد در اصلاح آن بکوشد و اگر انحرافی دید به مبارزه با آن بپاخیزد.
وی با بیان اینکه انقلابی بودن حوزه، نیازمند اموری است که از آن جمله پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی است، افزود: این امر نیازمند تحول در ساختارها است اصول و مبانی حوزه، باید حفظ شود و در مسیر رسیدن به اهداف، تغییرهای زیر بنایی ایجاد شود، سرفصلهای درسی، متون، روشها، گزینش طلاب و دهها امر دیگر باید دگرگون شود و این نیاز به مطالعه عالمانه و اجرای دقیق دارد؛ در سالهای ابتدایی، باید، طلیعه تحول را جُست، زیرا دست یافتن به تحول کار یک روز و دو روز نیست و به تعبیر مقام معظم رهبری مدت دار است.
معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان به کارهای انجام شده در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: در این راستا حوزه علميه خراسان به امر برنامهریزی از یک سو و اقدام و عمل از دیگر سو پرداخته است که تدوین نظام های جامع در بخشهای آموزش، پژوهش، تبلیغ، فرهنگی، تهذیب و اخلاق، خدمات و معیشت از امور زیربنایی محسوب میشود.
وی، بازدید از مدارس و آشنایی با ظرفیتها و شناخت کاستیها را از نکات قابل یادآوری دانست و گفت: تفکیک معاونتها، اجرای نظام جامع آموزشی، پژوهشی، برنامههای مختلف تبلیغی، فرهنگی و فضای مجازی از اقدامات قابل توجه است.
حجتالاسلام جلائیان اکبرنیا با اشاره به فعالیتهای پژوهشی حوزه علمیه خراسان با رویکرد تحولی، ابراز کرد: در قدم نخست نظام جامع پژوهش در دستور کار قرار گرفت و پس از آن در کنار پیگیری فعال برای تأمین زیر ساختهای لازم پژوهش، آیین نامهها و دستور العملهای لازم در دست تنظیم و گردآوری است.
وی با بیان اینکه حوزه علمیه، خدمات پژوهشی را برای تمام حوزویان در نظر گرفته است، به دیگر خدمات برای پژوهشگران و مولفان حوزوی خراسان اشاره کرد و گفت: طلاب از سال اول با روح پژوهش آشنا میشوند و مهارتهای پژوهشی را فرا میگیرند که نمره پژوهشی نیز بخشی از امتیاز ارزیابی عملکرد تحصیلی آنها است.
معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مسئول پژوهش مدارس پیگیر امور پژوهشی طلاب است، گفت: پس از مراحل ابتدایی مهارت آموزی، حمایت از کارهای پژوهشی در سالهای بعد در دستور کار معاونت پژوهش قرار میگیرد که مشاورههای تخصصی، حمایت از چاپ آثار، برگزاری جشنوارهای مختلف پژوهشی، نمایشگاههای تخصصی کتاب و ... از این جمله هستند.
حجت الاسلام جلائیان اکبرنیا با اشاره به جایگاه پژوهش در میان حوزویان به ویژه طلاب خراسان بیان کرد: زیر بنای کارهای آموزشی، فرهنگی و تبلیغی امر پژوهش است و اگر رویکرد پژوهشی در فعالیتهای طلاب نباشد، دست یافتن به هدف سخت خواهد بود.
معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان افزود: امور پژوهشی به صورت نگارش تحقیق پایانی یا پایان نامه در برنامه جامع آموزش در چند پایه تحصیلی جلوهگری میکند.
حجتالاسلام جلائیان اکبرنیا با بیان اینکه مراکز علمی و پژوهشی حوزوی و برخی دیگر از مراکز علمی کشور و استان با مدیریت و فعالیت دانش آموختگان حوزههای علمیه سامان یافتهاند، به دیگر ارتباط حوزه علمیه خراسان با سایر نهادهای علمی و پژوهشی اشاره و اظهار کرد: ارتباط تنگاتنگ مدیریتی و همکاریهای تعریف شده در قالب تفاهم نامههای صورت گرفته جنبه دیگری از ارتباطها است.
معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان در ادامه به جایگاه نخبگان در مسیر تحول و تمدن سازی اسلامی اشاره کرد و گفت: پوشیده نیست که قسمت زیادی از بار تحول و تمدن سازی بر عهده بدنه نخبگان حوزه علمیه است به دلیل اهمیت این امر دفتر نخبگان و استعدادهای برتر در حوزه علمیه خراسان فعال شده که برنامههای قابل توجهی را در دستور کار دارد.