مسجد خانم؛ از جاذبه‌های گردشگری مذهبی زنجان
کد خبر: 3585932
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹

مسجد خانم؛ از جاذبه‌های گردشگری مذهبی زنجان

گروه فرهنگی: مسجد خانم یکی از مساجد قدیمی شهر زنجان بوده و به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مذهبی در این شهر به شمار می‌رود.

مسجد خانم؛ از جاذبه‌های گردشگری مذهبی زنجان

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، استان زنجان از دیرباز یکی از مناطق متدین و پای‌بند به اصول دین مبین اسلام بود و در این بین مساجد جایگاه خاصی در میان مردم استان داشته است و اهتمام به احداث این بنای مقدس و نگهداری از آن نیز برای عموم مردم استان زنجان مهم بوده و هست.

یکی از مساجد قدیمی استان، مسجد خانم در شهر زنجان است که این مکان مقدس از بناهای دوره قاجار و در محله قدیمی فخیم‌الدوله شهر زنجان قرار دارد. این مسجد فاقد گنبد بوده و دارای 2 مناره بسیار زیبا است که در سال 1323 هجری قمری و به درخواست یکی از زنان مقتدر آن زمان به نام جمیله خانم دختر حسین قلی خان نظام‌العداله (ذوالفقاری) و توسط استاد اسماعیل ساخته شد و به موجب وقفنامه این مسجد که در 22 ماه محرم سال 1326 هجری قمری تنظیم گردید، این بانوی مجلله که قبل از اتمام و انجام ساخت بنا وفات نمود، دختر خود به نام قمرتاج خانم را به عنوان نخستین متولی آن برگزید.

بنای مسجد مشتمل بر سردر ورودی با دو مناره کوتاه، صحن، شبستان تابستانی و زمستانی، حجره‌های متعدد جهت سکونت طلّاب علوم دینی و تزئینات کاشی‌کاری و گچ‌بری است.

مناره‌های قطور و کوتاه با تزئینات آجر و کاشی و محراب زیبا با تزئینات پرکار کاشی معقلی در صحن شبستان ستون‌دار، از ویژگی‌های خاص این بنا به شمار می‌رود. تزئینات روی ایوان‌ها و مناره‌ها به سبک دوره قاجار و بیشتر با استفاده از رنگ‌های زرد، سیاه، فیروزه‌ای و سفید انجام شده است.

مسجد خانم در داخل بافت تاریخی شهر زنجان و در ضلع غربی خیابان سبزه میدان واقع شده و در اردیبهشت ۱۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

captcha