«ماجرای نیمروز» یک تله‌فیلم است
کد خبر: 3587007
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
رضا درستکار:

«ماجرای نیمروز» یک تله‌فیلم است

گروه هنر: یک منتقد سینما گفت: فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» از دیدگاه من یک اثر سینمایی نیست، چون با توجه به استانداردهایی که دارد یک تله‌فیلم است.

رضا درستکار، منتقد سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این‌که ماجرای نیمروز از دیدگاه وی کاری سفارشی و ضعیف است، اظهار کرد: از نگاه من این فیلم به لحاظ ساختار یک فیلم سینمایی محسوب نمی‌شود، بلکه بهتر است از آن به عنوان یک تله فیلم نام بریم. درباره نگاه تاریخ‌نگاری این فیلم هم باید بگویم، تصویرگری واقعی را در این فیلم شاهد نیستیم، هرچند کارگردان سعی کرده به چنین امتیازی دست پیدا کند، اما در رسیدن به این خواسته موفق نبوده، چون خواسته آدم‌ها را به خوب و بد تقسیم کند.

وی افزود: نکته دیگر به مستندات تاریخی این کار بر می‌گردد که به نظرم مطابق با اصل وقایع رخ داده نیست. درباره ضرب آهنگ این فیلم هم باید بگویم که فیلم سعی دارد تقلیدی داشته باشد از فیلم‌های انقلابی چون «z» و «حکومت نظامی»، اما معتقدم در این تقلید، نتوانسته به موفقیت لازم دست پیدا کند.



وی ادامه داد: نکته دیگر که من از آن به عنوان نقطه ضعف نام می‌برم این است که فیلم می‌خواهد در خدمت حکومت باشد، اتفاقی که در عرصه سینما به هیچ وجه پسندیده نیست و هیچ‌گاه جواب مثبت نیز نداده است، زیرا معتقدم وابستگی بیش از اندازه یک فیلم به حکومت آن را به یک شعار تبلیغاتی تبدیل می‌کند. در چنین کارهایی عمدتاً یک بخشی از واقعیت مغفول می‌ماند. معضل ذکر شده نیز تنها به سینما ایران معطوف نمی‌شود، بلکه در هر همه جای جهان اگر فیلمی به حکومت پیوند خورده، نتیجه دریافتی تاثیرگذار یا ماندگار نخواهد بود.

درستکار تاکید کرد: من اگر بخواهم «ماجرای نیمروز» را با «سیانور» مقایسه کنم، باید بگویم که فیلم بهروز شعیبی (سیانور) در تمامی بخش‌ها فیلمی بهتر از «ماجرای نیمروز» است. دلیلم نیز برای این ادعا این است که نگاهی که در «سیانور» مد نظر قرار گرفته بسیار بیشتر به واقعیت نزدیک است، همچنین در کار سعی شده که اصل درام‌پردازی رعایت شود.

وی در پاسخ به این مطلب که بی‌انصافیست «ماجرای نیمروز» را به لحاظ ساختار و اصول سینمایی فیلمی بد بدانیم، چون به گواه منتقدان و بسیاری از مردم این اثر توانسته بسیار از اصول سینمایی را رعایت کند، گفت: برای من این نکته قابل درک نیست که چرا فیلم با داشتن چنین ضعف‌های آشکاری باز هم با استقبال برخی منتقدان مواجه می‌شود، البته یک دلیل برای این اتفاق می‌توانم متصور شوم آن‌هم این‌که بسیاری در ارزیابی‌های خود به تصمیماتی که هیئت داوران جشنواره فجر می‌کشند نگاه می‌کنند تا متناسب با آن نظر دهند. این رویکرد را در اصطلاح موج‌سواری می‌گویند که آفتی برای سینمای کشورمان محسوب می‌شود.



در این بخش از گفت‌و‌گو خبرنگار ایکنا اظهار کرد: در سینمای جهان به‌ویژه هالیوود فیلم‌های بسیاری ساخته می‌شود که سفارش دهنده آن دولت یا حکومت است. این رویکرد امری رایج در سینماست، اما آنچه اهمیت دارد این مهم است که این سفارش به شکل خوبی تولید شود. در همین زمینه باور دارم «ماجرای نیمروز» اگر هم یک اثر سفارشی باشد، یک کار خوش ساخت سینمایی است.

وی در پاسخ گفت: من به هیچ وجه نگفتم که با فیلم سفارشی خوب مخالف هستم، اما این فیلم از دیدگاه من فیلمی خوش‌ساخت محسوب نمی‌شود و ایرادات ساختاری مهمی دارد، البته ممکن است عده‌ای با نظر من موافق نباشند که در جای خود آن دیدگاه قابل احترام است، اما آنچه من در این گفت‌وگو بیان کردم دیدگاه شخص خودم بود.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۱۶ - ۱۳:۲۵
0
0
واقعا حقا که درست گفتن ایشون فیلم درباره منافقین بود و ما که کلا نفهمیدم که کی به کی هست کهنه نمایی کرده بود
captcha