کارکرد هنر اسلامی، هدایت انسان به‌سوی کمال است
کد خبر: 3589645
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳

کارکرد هنر اسلامی، هدایت انسان به‌سوی کمال است

گروه فرهنگی: یک محقق و پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه هنر اسلامی با هنر در سایر جوامع و فرهنگ‌ها متفاوت است، گفت: هنر اسلامی با تفکر توحیدی آمیخته است و تلاش می‌کند انسان را به‌سوی کمال و رستگاری در دنیا و آخرت هدایت کند.

محمدحسین ریاحی، پژوهشگر تاریخ در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: هنر همیشه در جوامع بشری مطرح بوده است و هنرمند با کار خود نمادی از رشد، بالندگی، فرهنگ و معنویت را نشان می‌دهد.
وی گفت: اسلام و تمدن اسلامی دارای شاخص‌های هنری ممتازی نسبت به جوامع، ادیان و تمدن‌های دیگر است. هنر اسلامی  به تعالی می‌اندیشد؛ معراج، صعود و تحول را در نظر دارد، تحولی که بتواند انسان را به خداوند نزدیک ساخته و ارزش‌ها را جاودانه سازد و با هر صورت ممکن رشد را به منصه ظهور رسانده و به تصویر بکشد.
ریاحی با بیان اینکه هنر اسلامی آمیخته با یک تفکر توحیدی است، افزود: تفکر توحیدی انسان‌ساز بوده و به دنبال تعالی است و  از این جهت است که می‌توان گفت هنر اسلامی با هنر در سایر جوامع و تمدن‌ها و فرهنگ‌ها متفاوت است.
این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: آنچه که هنر اسلامی را از سایر هنرها متمایز می‌کند، این است که به یک حقیقت توجه می‌کند و  آن حقیقت این است که بتواند انسان را به سوی کمال هدایت کند و این کمال در حقیقت یک معیار محسوب می‌شود تا انسان از طریق آن خلاقیت و جنبه‌های روحی را احیا کرده و بتواند از هنر برای رستگاری دنیا و آخرت استفاده کند. 
وی وجود یکسری ویژگی‌های خاص در هنر اسلامی را سبب خاص بودن این هنر دانست و افزود: این ویژگی‌ها سبب نوعی ظرافت و سادگی در هنر اسلامی شده است.
ریاحی بیان کرد: در طول دوره‌هایی که حکومت‌های مسلمان بر ایران حاکم بودند، نقش هنرمندان همیشه جاویدان و  ارزشمند بوده است، اما با انقلاب اسلامی ایران یک حرکت جدید هنری آغاز شد و هنر اسلامی موضوعیت بیشتری پیدا کرد. 
این پژوهشگر تاریخ اظهار کرد: در هنر غیر اسلامی، تفکرات و اندیشه‌های مارکسیستی و پوچ‌گرا ترویج می‌شود که هنوز نیز در سطح جهان موجود است، ولی با رشد هنر اسلامی و آشنایی با معارف معنوی اسلام، این موضوع تا حدودی تعدیل شد و جنبه ارزشی به خود گرفت.
captcha