حضور گردشگران خارجی در فارس 246 درصد افزایش یافت
کد خبر: 3594397
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
افشانی:

حضور گردشگران خارجی در فارس 246 درصد افزایش یافت

گروه اجتماعی: استاندار فارس با اشاره به اقدامات دولت در زمینه جذب گردشگران خارجی گفت: در این دولت در زمینه حضور گردشگر خارجی در فارس 246 درصد افزایش نسبت به دوره قبل داشته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، سید محمدعلی افشانی، استاندار فارس عصر دیروز، 9 اردیبهشت در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه این استان كه با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور برگزار شد، گفت: در این دولت در زمینه حضور گردشگر خارجی در فارس 246 درصد افزایش نسبت به دوره قبل داشته‌ایم که این نتیجه هم‌افزایی با جهان است.

وی همچنین گفت: از مهم‌ترین اقداماتی که در استان برای مردمی کردن اقتصاد انجام شد، واگذاری 564 پروژه به بخش خصوصی بود؛ این میزان یك ششم كل پروژه‌های واگذار شده در كشور است.

افشانی در ادامه یادآور شد كه سال گذشته اقدامات موثری در ابعاد مختلف انجام شد كه اگر به درستی دست‌آوردهای این اقدامات به اطلاع مردم رسیده بود قطعا قضاوت مثبت‌تری داشتند؛ البته امروز هم قضاوت مردم مثبت است.

وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اجرا شده در استان فارس را طرح ارتقاء توان تولید دانست و گفت: سال گذشته 129 جلسه کارگروه رفع موانع تولید تشكیل و مشكلات بالغ بر 830 واحد دارای مشكل رفع شد.

استاندار فارس اضافه کرد: سال گذشته سه هزار و 201 واحد در سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت نام کردند و از آنجا که سهمیه فارس 517 میلیارد تومان بود، تنها استانی که توانست بیش از 100 درصد سهمیه خود (117 درصد) را جذب كند فارس بود.

افشانی گفت: در مجموع و تاکنون به 450 واحد تولیدی مشکل دار، 605 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و مشکلات 473 واحد دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفته که یکی پس از دیگری حل خواهند شد.

وی افزود: با توجه به اینکه این استان هم قطب پزشکی جنوب کشور است و هم از دیرباز مرکز درمان استان های همجوار و کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده، بحث ایجاد شهر سلامت و گردشگری در زمینی به مساحت 830 هکتار یکی از مهمترین اقداماتی بود که در فارس انجام شده است که کار طراحی آن با مشارکت سرمایه گذار خارجی انجام شده و عملیات اجرایی آن نیز در سفر اخیر رئیس جمهوری آغاز شد .

افشانی افزود: 140 بسته سرمایه گذاری به زبان های فارسی و انگلیسی و با اعتباری معادل 55 هزار میلیارد تومان نیز تهیه شده که هر کس در هر شاخه ای از صنعت، کشاورزی و خدمات بخواهد سرمایه گذاری کند اطلاعات اولیه را در اختیار خواهد داشت .

استاندار فارس ادامه داد: یکی از اقدامات اساسی که در استان انجام شد و امیدواریم که پاسخ مثبت هم بگیریم مسئله تامین آب در استان و مهمتر از آن بهره وری مناسب از آب است.

وی افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر که خوشبختانه با بارش‌های اخیر تغییراتی در آن حاصل شد، یکی از مهمترین کارهای صورت گرفته تغییر در الگوی کشت و جایگزینی کشت‌های کم آب بر و بهره وری هرچه بیشتر از آب موجود بود.

افشانی با اشاره به افزایش گلخانه های استان از 140 هکتار در سال 93 به 220 هکتار در سال 95 اضافه کرد: مهم‌ترین کار، توسعه گلخانه‌ها است که 85 درصد اعتباری که دولت برای آبیاری نوین می‌دهد شامل گلخانه‌ها نمی‌شود، در حالی که مهم‌ترین بخش آبیاری نوین مربوط به گلخانه‌ها است.

استاندار فارس گفت: طی 2 سال گذشته بیش از 22 هزار هکتار و طی سه سال گذشته بیش از 33 هزار هکتار آبیاری نوین در استان انجام شد.

وی، کشت گیاهان دارویی را نیز از مهم‌ترین کشت‌های استان دانست و گفت: ساخت کارخانه گیاهان دارویی نیز در استان در حال آغاز است و سطح زیر کشت این گیاهان نیز ظرف 2 سال گذشته از یک هزار هکتار به چهار هزار و 625 هکتار رسیده است.

افشانی اضافه کرد: کشت دانه‌های روغنی نیز که کم آب بر است و محصول آن راندمان و بازده اقتصادی سه برابری دارد، از 2 هزار و 800 هکتار به 11 هزار و 500 هکتار رسیده است.

استاندار فارس ادامه داد: ظرف سه سال گذشته بیش از 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به صورت فاینانس در فارس انجام شده که از آن جمله می‌توان به سیمان خاکستری لامرد و فولاد نی ریز اشاره کرد.

وی گفت: پارسال 10 طرح به مبلغ 95 میلیون دلار در سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران تصویب شد که 20 برابر سال های 93 و 94 است.

افشانی افزود: علاوه بر آن حدود 500 میلیون یورو فاینانس برای نیروگاه سیکل ترکیبی لامرد و 770 میلیون دلار هم در شورای اقتصاد برای مترو شیراز تصویب شد.

استاندار فارس اظهار کرد: به دنبال گشایش حاصل شده پس از برجام، وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در استان نیز مناسب شد و برخی پروژه‌هایی که به طور کامل با سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده‌اند نیز در دهه فجر پارسال افتتاح شد.

وی گفت: برای ایجاد 100 نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 2 هزار و 300 مگاوات و سرمایه‌گذاری 11 هزار و 500 میلیارد تومان مذاکراتی انجام شده که تاکنون 38 مورد پروانه احداث گرفته‌اند و برای جلوگیری از مواجه با مشکل برای تامین پنل‌های خورشیدی، کارخانه تولید این پنل‌ها در شهرک های صنعتی شیراز افتتاح شد.

استاندار فارس گفت: یکی از مهمترین کارهایی که در این استان با جدیت دنبال می‌شود بحث ایجاد شرکت‌های دانش بنیان است که تعداد آنها از 36 شرکت در سال 94 امروز به 97 شرکت رسیده است.

افشانی بیان کرد: از دیگر کارهای انجام شده رفع مسدودی پتروشیمی‌های استان به مبلغ یکهزار و 135 میلیون دلار است؛ علاوه بر آن یک هزار و 21 میلیون دلار نیز سال قبل برای فارس از محل صندوق توسعه ملی تصویب شد که 276 میلیون دلار آن مربوط به فولاد نی ریز بود که در سفر رئیس جمهوری گشایش اعتبار شد و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی افزود: سال گذشته میزان صادرات استان از لحاظ ارزشی 48 درصد و از لحاظ وزنی 58 درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ همچنین پس از توافق برجام، 40 هیئت خارجی از استان بازدید کردند که امیدواریم در آینده منجر به سرمایه‌گذاری‌های هرچه بیشتر شود.

captcha